26 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

26 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA İntaç ediyor. Haddizatında ithalâtçıdan Üstü kapalı bir tarzda ve ak gayesını güden bir kanun aksi netice- ler veri Memleketımızde çeşitli yönlerden halli gereken var. Birçok tacirimiz maa[esef ış ahla na hiç Tria- yet etmıyor Bir memlekette kanunlar ne kadar iyi olursa olsun, şayet mem- lekette kanuna karşı saygı mefh umu yoksa meydana getirilen kanunlar fay- dalı netice verilmeyecektir. Diğer yan- dan iş ahlâkına sahıp tüccarı, iş ahlâ- kına sahip olmıyan tüccardan farklı muameleye tâbi tutmalı, doğru ve dü- rüst olanlar mükâfatlandırılmalıdırlar. Fiyat murakabesinin güç olduğunu teslim ediyoruz, fakat halli 1mkansız bir dâva olarak da görmüyoru Ticaret Otomatik tahsisler 113 milyon liraya vardı G ecen haftadakı sayımızda da haber verdiğimiz gibi iktisat ve Ticaret Vekâleti memleket — kalkınmasını ve âcil ihtiyaçları nazarı itibare alarak o- tomatik — tahsisler yapmağa başlamış- tır. İthal edilecek emtianın ihtiyaç sa- hibi vatandaşların eline geçebilmesi i- çin elde mevcut bütün kanuni yetki- ler kadar asıl ilgili tüccar ve sanayici- lerin yardımına müracaat edilecektir. Bu sene geçen senelere nazaran 4 mil- yon fazlasiyle 17 milyon liralık ecnebi Ticaret Vekilliği İşler baş döndürüyor müstahzar ve ilâçlara tahsisat yapıl- mıştır. Yerli ilâç imal eden müessese- lere olarak rüçhanlı 2,5 milyon liralık, diğer sanayicilere 1 milyon 800 bin liralık tahsis yapılmış- tır. Gene son hafta zarfında 47,5 mil- yon 1iralık kredili tahsis yapılmıştır. Bu tahsisler bilhassa traktör, biçer dö- ğer, orak, harman, ka makınaları ve dıger ziraat âletleri uzerındedır Ik— tisat ve Ticaret Vekâleti bu tahsisler n mümkün olduğu kadar tezelden mem- Vata ndaş oyuyla iktidara gelen hü— metlerin vatandaşların emrinde hızmetı de çahşmalarından daha tabı' bir şey olamaz. Lâkin hükümet kara larının muvaffakiyet derecelerının de Vata daşın o kararlara samimiyetle i- aat derecesine baglı uğunu unut- mamak gerekir, İş adamlarımızın tah sıs sahıpleı nin bu hususu biran için ÖZz önünden ırak tutma malarını ve e lıp geçici karların muvakkat lmaktan kurtulamayacağını, ışın önünde so- nunda dayanıp bılgıye iş ahlâkına va- racağını bilerek hükümet kararlarına dürüstlükle riayet etmelerini temenni ve tavsiye ederiz. Turizm Olanlar — Olmayanlar Bır gazetede — şöyle bir haber var: «İzmire turist — getirmekten vazge— çen Amerikalı..» — Bu başlıktan sonra 1se yazı aynen şöyle devam — ediyo Meryem Ana ikametgâhına turist ge— tirmek için inceleme yapmak üzere A- merikadan şehrimize gelen Jackson bugün İstanbula hareket etmiştir. Gi- derken de şu sözleri söylemiştir. "Pa- nayakapolo için seyyah — getirmekten vazgeçmek mecburiyetinde kaldım. Bu yere henüz yol bile yapılmamış, ilh..." Yine bir gazetede okuduk; Meryem Ana ikametgâhının bulunduğu Selçuk nahiyemizin belediye reisine, birisi so- ruyor: — Turistler geliyorlar mı? — Geliyorlar. — Onları ağırlamak için siz ne ya- pıyorsunuz — Hiç bır şey yapamadıgımız için, bizi görmesinler diye kaçıy Yukarıda yazdığımız Vaka ve sıra- ladığımız diyalog, hâdisenin bir cep- hesidir, şimdi bir de diğer cephesini gözden geçirelim. ir Yunan gazetesi de bundan bir B ay evvel şöyle yazıyordu: "Croisi- ere için Pireye gelen gemileri artık es- kisi gibi uzun boylu tutamıyoruz, hep- si de (Constantınople) ye kadar sark- mak arzusunu gü ar. Yunan tu- rizmi için tehlikeli olmağa başlayan bu cereyanı durdurmağa imkân yoktur fakat, hiç olmazsa müşterek bir mesai Defile ..ve yükü — çekenler ile bu bölgeye turist akınım arttırarak, müşterek bir işbirliğine doğru g debi. liriz. Türkiye turizmi 1nkışaf ettirebilmek in muazzam (!) bir gayret sarfet- mektedir. Geçen yıl turıstık Turkıyeyı tanıtmak için Akdeniz limanlarını zi- yaret eden — seyyar serginin bir eşini yapmak istedik, fakat yapamadık. O serginin ve o sergi ile beraber gelen e bise defilelerinin, Türk propagandası bakımından ne derece müessir olduğu- nu, bu defilelerin Paristeki muvaffa- kiyetinden — anlama mümkündür. Modern Türk işi bir elbiseyi görmek, Türkiyeyi ziyaret arzusunu kırbaçlı- yacak kadar mühimdir. Türkler aynı sergiyi bu sene de Amerikaya götüre- ceklermiş.. Bu çok akıllıca propagandanın se- merelerini toplayacaklarından şüphe etmiyoruz. Görülüyor ki Menderes ik- tidarı turızme büyük bir hamle ver- dirmistrr. Türkiyede değişmez — başkanlıkların hepsi tarihe karıştı, fakat yalnız bir tanesi hâlâ bütün haşmetiyle durmaktadır. İstanbul Mabuat Cemi- yetinin başında değişmez başkan olan Hakkı Tank Us evvelı demokratık gı— dişe uydu, ve merhuma terketti, saray Kulübünün başından ayrılmayan Muslih hoca da yoruldu işi bıraktı, İnönü de 1950 de bu değişmezliğe tobe ettiği faalde, Türkiye Turing ve Oto- obil Kulübünün başındaki Reşit Saf- fet Atabinen yeni rejime bir türlü uy- mak bilmedi. O kadar ki, onun kulü- bünün — çünkü kulüp zati malı haline AKİS, 26 HAZİRAN 1954