26 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

26 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Defile ..ve alkışı toplayanlar gelmış bulunmaktadır — iş goremedı— ğini ve faydalı — olmadığını görüp müessir bır çalışma yolu üzerinde bır— muntazam şehir gezleri tertip ettiler, rehber kursları yaptılar, sergiler açtı- lar, ve bilhassa neşriyat ile memleketi bu sahada uyandırmağa kalktılar, oto. mobil yarışları yaptılar, Atabinen üs- tadımız ise, bunların hepsinin karşısı- na dikildi, sanki turizmi teşvik değil de, onu batırmak istiyormuşcasına ha- reket etti. Yedeğine Vagonlinin gayri faal müdürünü, eski belediye reisi O- peratör Emin beyi alarak her şeye iti- raz etti. Fakat icraatın — susturucu hamleleri karşısında, nihayet o da "e. fendim Türklyede yol yok, yarış ya- pılamaz," dediği halde bir sene sonra, yarışlar tertip etmeğe mecbur oldu, fakat, o yarışları evvelâ tehir etti, son- ra, bir takım safhalarını lâğvetti ve nihayet büyük bir alâkasızlık ve ses- sizlik içinde altı arabalık bir koşuyu yapar gibi gorunerek dâvaya yeni bir darbe daha vurdu AKİS. 26 HAZİRAN 1954 Turkıyeyı dışarda tanıtmak dedik, Bunda meşhur defileleri ile Olgun- laşma Enstıtusu şerefli bir vazife aldı, fakat, onun bu üstünlüğünü çekemi yenler bu işte de yürüyen tekerleklere değnek sokmak istediler. Enstitü bü- tün hazırlıkları ile bu 1şe hazırlanır— ken, son dakikada bir ses "bu on- lar yapmasın, biz yapa l dıye fer- yat etti. Gazetelere emri vâki ihdas etmek için beyanat verdiler. Bunu ya- panlar da çok uğraşmışlar, didinmişler, büyük bir sanat aşkı ile çalışmışlard Nitekim Ankarada defilelerini yaptı- lar, yüz on parça elbisenin yırmı beşi Amer ikayı götürülür üstünlükte ve orıınallıkte idi. Fakat üzel manken- ler, henüz lâyıkı ile yummesını bilmi- yorlardı. Yüzleri gülmüyordu. Bunun üzerine Olgunlaşma Enstitü- sunun elbıselerını göstermek için tu- TİZ kur Tarsus Amerika ha- reket etmeden Spor ve Sergi Sarayın- da muazzam bir defile yaptı, guzel sa- nalları halka mal edebilmek için, 6 bin kişi bu defılede hazır bulunuyordu müzik, armoni, sürat her şey düşünü- lerek organıze edilmişti. O zaman iki tarafı mukayı y edenler Olgunlaşma- nın nasıl duşunerek hareket ettiğini, İKTİSADİ VE MALİ SAHADA tecrübelerden nasıl — istifade ettiğini müşahede ettiler ve böylece de bir de- dikodu kendiliğinden kapandı. Zaten Ankarşdaki defılenın elbiseleri de bı— Vekil refikalarına satılmış bulunuyor- Ol laşmanın Amerikada yeni mo- dalar lanse edeci egı nden eminiz. Gitti- ğimiz yerlerde — yüzümüzü ağartacak- lardır. kak İşte böylece turizm dâvası ve hare- ketleri, bir takım çekişmeler için- de cereyan edip dururken, Devlet Ve- kili Mükerrem Sarol'un Zaferde çıkan bir makalesi, hâdiseye ışık verdi, Sarol memlekette turizmi kalkındırmak için hukum tin düşüncelerini ıfade edıyor e bu düşüncelerin yerinde ve medeni bır görüşle ele alındıgını makalesınde anlatıyordu ma bütün bunlara rağmen işin da- ha alfabesinde olduğumuz da muhak- kaktır. Dış piyasa İptidait madde fiyatları İptidat maddeler pıyasası geçen haf- ta şöyle geçmiştir: Dokuma ıplıklerı " Piyasada yün çok sağlam muamele görmüşt Bu wyork, Londra, Bradford barız bir şe ekilde göze çarpmıştır Brıtanya menşelı haberle- re göre ham yün mubayaası 1945 mev- siminde 2750 milyon lıbreye balıg ol- muştur. Halbuki geçen mevsim 2680 milyon lıbreydı. P eski durumunu muhafaza et- me ktedır Amerika Ziraat Nezareti 1 agustosa kadar pamuk mubayaasının 9 milyon 800.000 balyeye baliğ olaca- ğını bıldırmıştır Japonya'da bu sene koza istihsali geçen senedekınden 26 milyon libre fazla olduğundan ipek fi- yatlarında tenezzül kaydedilmiştir. Demirli olmıyan madenler: Bütün madenler canlı muamele görmüşlerdir. Şili bakırlarının tasfyesıne devam o- lunmaktadır. Brezilya'ya 20. ton, İngiltere'ye 10.000 ton satış yapılmış— tır. Kurşun sağlam muamele görmüş- tür. Amerika Madenler Dairesi mart ayında kurşun istihlâkinin 92.200 tona baliğ oldugunu bildirmiştir. Bu ıstıh— lâk Şubat ayına nazaran 10.000 - to fazladır. Kauı çuk ! Kauçuk piyasası sönük geçmiştir. Bunun sebebi Amerikan sa- nayıınde suni kauçuk sanayiinin hu- susi teşebbüse intikalinin beklenmesi- dir. Malüm olduğu üzere bazı kauçuk işletmeleri Amerikada hükümete ait i- Hububat : Şikago'da hububat piya- sası kararsızlık göstermiştir. Buğday fiyatlarında düşüklük kaydedilmiştir. Mısır fîyatları daha istikrarlı kalmış— tır. Kanada ve Birleşik Amerika dev- letlerinde fazla hububatı dışarı aktar- mak için büyük güçlükler vardır.