28 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

28 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

SANAT çok heyecanlı bir bünyeye sahip olma. sına rağmen, birçok şeflerin tercih et- tiği cesaretli hareket]ere kıymet ver- meksizin metne tam sadakatle — eseri ıdare eder Beethoven'in mi bemol ma konçertosunu kral F ede ic'in 1daresınde çalan ve kendi- sini ayrıca Copenhague radyosu senfo- ni orkestrasına Schubert'in ut — majör senfonisini çaldırırken dinliyen Edwin Ficner'in bu hususiyet bilhassa dikka- tini çekmiş ve hayranlıgım ifade — et- mesine vesile olmuştu rederic romantıklere karşı aha 1lerıye gö- e Mo minör Tra_ıık Senfonısını idare etmekle göstermiştir. Geçen başında Cesar Franck'ın re minör sen- fonisini ve nihayet bu yaz da Sibeli- us'un 2 inci senfonisini idare etmiştir. Radyo senfoni orkestrasına çaldırdıgı bu senfonide, musiki tenkitçisi Kai Flor'a göre, Finlandiyalı bestecinin e- seri en güzel ifade şeklini bulmuştur. Bu arada hükümdar olan bir orkestra şefinin prova, için ne kadar az zaman bulacağını hatırlamak yerinde olur. - Kral Frederic, kayın pederi olan Isveç Kralı Gustave VI. Adolphe'un 70 inci doğum yıldönümü dolayısıyle İsveç Kraliyet — Orkestrasını da idare etmış ve bu hareketi Stockholm'da çok büyük bir memnuniyet ve heyecan ya- ratmıştır. Tiyatro Tiyatro Derneğinin yaz temsilleri avaklıderede Sporting kulübün ö- disenin cereyan ettiğini anlatıyordu. Hakikaten, İstanbul'da kısa zaman- toplayan Tiyatro geçen hafta sonunda Ankara'ya gelmiş, Edebiyatçılar Der- neğinin — davetlisi olarak burada tem- sillerine başlamıştı. Kulübün tenis kortuna gerçek, sa- natsevenlerden başka, dudakları kük giden malüm sanat muhiplerimi- zin bile hayret ve takdirlerini esirge- medikleri bu üç akşamlık temsil dev- yazını bütün şiddetiyle kavrulan 'ya bir — menfezin ferahlatıcı havasını getirdi Tiyatro Derneği, alyan yazarı Goldoni'nin «Yalancı» isimli komedsi- Bu hazırhk ise bir- Evveli, commedia d'ell Arte tarzın- Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz da yazılmış olan esere uygun bir tem- tipleri çizmek, vaz.ı sahne içini en zor termeyen başarısı, umdugumuzdan da büyük olmuştur. Ebette ki sahnenin tamamiyle ya- bancısı olan genç heveskârları bu de- recede başarılı bir neticeye götürmek, eserin rejisörü için kolay olmamıştır. rejisörün başarısını değerlen- diren de bu güçlüktür Yalana; Tiyatro Demeğinde, «mey- dan tiytro» tarzında ortaya konmuş- tur — Sahneye değil—. Meydan tiyatrosu, bizîm anladığı- mız mânada orta oyunudur Ancak, gelenek yerine, ele icabını göre hareket edilen meydan tiyatrosunu tam tarif etmek iİicap ederse; orta oyununun alafrangası i tro Dernegının temsilin deki larının bu başarısı herşeyden önce ö- vülmeğe değer Eser büyük bir intizamla oynandı ve tam bir başarı sağladı. Böyle bir neticeye ulaşan topluluktan önümüz- eki mevsimde yeni yeni eserler bek- lemek ve her eserin tiyatro anlayışı- mızda yeni bir adıma tekabül etmesi ümit etmek yersiz sayılmaz—.T.D. Dünyadan haberler Yüzen sahne Koblenz — «Karaormanlârın kızı» isimli meşhur operet Koblenz'de yüzen bir sahnede temsil edilmiş ve oyun büyük bir muvaffakiyet kazanmıştır. Temsili dört bin kişi seyretmiştir. Büyük mükâfat Paris — Burada tertip edilen mil- letlerarası tiyatro festivalinde Bert Brecht'in «Courage Ana» isimli piyesi ile Kafka'nın «Saray» isimli romanın- dan piyes haline getirilmiş olan eser birincilği kazanmıştır. Festivalde — en senaryosu Pa — Fransız muharriri Francois Maurıac ilk defa olarak risin caddelerinde çevrilecektir. «Yaz müziği» Si Otuz milletin yüksek öğ- rencılerının iştirak etmiş olduğu «Yaz Hoş resim Borazancı Nefesine adam Müziği Festivali» — Toscana eyaletının Sena şehrinde açılmıştır. tirak eden talebe'erden başka tanınmış isimlere de rastlanmıştır. Meselâ meş- hur orkestra şefi Paul van Kempen de güvenen burada gençlerın orkestralarını idare etmektedir «Romeo ve Juliet» Moskova — Kırım'da meşhur Sov- yet bestekârı Prokofieffin «Romeo ve Juliet» isimli balesi renkli olarak fil- me alınmaktadır. Filmde Julle t rolü- nü Rus Primaballerini Galina Ulano- va oynamakta Kıtapçı bollugu e) ik — Son günlerde yapılan bır istatistiğe göre, İzlanda'nın merke- şehrinde fırından kasaptan çok kâğıtçı dukkanlarının mevcut olduğu görül- müştü Kabul edilmedi Napoleon'un hayatını filme alan; Sascha Guitry, bu arada Nepoleon un taç giyme sahnesinde Notre Dame kilisesinde çevrilmesi için Paris Kar- dinalına ricada bulunmuş ise de bu ri- ca kabul olunmamıştır. Dünyanın en küçük kitabı Düsseldorf — Düsseldorfdaki basım ve kagıt sergisini ziyaret eden Cum- yanın en küçük kitabı hediye edilmiş. tir. Altı milimetre kare sathında olan bu kitabin sahifeleri altın sahifelerle çevrilidir ve Hollanda lisanında yazıl- mıştır. AKİS. 28 AĞUSTOS 1954