28 Ağustos 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

28 Ağustos 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

vet ve kudrette olduğunu ispat etmiş- tir. Gene Amerikalı — Gollidey'in 100 metredeki 10.5 lik ve 200 metredeki 21.5 lik dereceleri göz doldurucudur. Belçikalı çavuş D. Munyok'un 800 metrede 1.50.3 lük derecesi Avrupa at- letizm — şampiyonasına iştirak edecek rakipleri için tehlike çanıdır. Bu atlet 1.50 nin altına inebilecek, hiç değilse şimdiki derecesi ile rakipleri için va- na var diye adlandırılacak bir atlettir. Hollanda Genel Kurmay Kupası MKurmayı tarafından ortaya konan üsabaklardan evvel Hollanda Genel muazzam kupa bir Türk atletinin refa- katinde Ordu Spor Bürosuna konan olmuştur. 160 atletin İştirak ettiği 3000 metre Steeple yarışında birinci gelen ve aynı zamanda dünya ordulararası müstait atletimiz Kökpınar fevkalâde koşusu yanında centilmenliği sayesın— de teknik jürinin ittifakla verdiği ka- rata bu kupayı da memleketımıze ka- zandırmıştır. Avrupa atletizm şampiyonasına iş- triak etmekte olan Kökpınar'ın kulağı- miza gelen sakatlığı müsabaka gününe kadar bertaraf edildiği takdirde kendi sinden bir birincilik olmasa bile gene de iyi bir derece beklememiz, belki de yeni bir Türkiye rekoru kazanmamız mümkündür. Şöhret yapan kadınlar adın, dünyada erkeğin yapabileceği her işi yapar. İş hayatına er dar intibak eden kadın, spor sahasın- da da erkekle boy ölçüşebilir. Bir kaç gün evvel Türk Hava Kurumu heyeti ile beraber Amerikaya giden bir Türk kadın pilotunun. Edibe Subaşı'nın ga- zetelerde resimleri çıktı, Türk kadın- ları da bu resımlerı göğüsleri kabara- rak seyretti Memleketımızde kadın sporcular son senelerde çok arttı. Ortaya çıkışı hâdise olan ilk Türk kadın sporcusu 1950 senesinde şöhret kazanan atlet, 100 metre rekortmeni Üner Teomandı. O zamanlar babası Milli Eğitim Bakan lığında yüksek dereceli bir memur o- lan Üner'in 100 metreyi 12 saniyede koştuğu bütün memlekete ilân edildi. Türkiye bu kızı candan alkışladı ve Üner. 1948 olimpiyatlarına Türk spor- cu kafilesinde tek n atlet olarak goturuldu Olımpıyatta da burada el— dını» Blankers Koen. 11.8 ile birinci olmuş, ikinci gelen İngiliz atleti, yüz metreyi 13 sanıyede koşmuştu. Ünerin derecesi ise k 14 saniye idi. Bu suretle Üner Teo man macerası, bütün memleketi Ümide düşüren, fakat hayal kırıklıgına uğratan bir hikâye olarak erdi. Bu an sonra Turkıyede bir çok kadın sporcu çıktı. 800 metre rekort- me ni Sevi Çılıngır rekortmen atleti- C hit Önelin eşi Ayçan Önel v.s.. Bugune kadar kadının spor yapması AKİS. 28 AĞUSTOS 1954 SPOR Atletizm Ne alâka, ne alaka... ayıp sayılan bir memlekette bu rekort- menlerin ortaya çıkması şüphesiz ki iftiharla karşıland Fakat, geçen asırdanberi sporla ya- erkek sporcularımızla rekabet edebilecek va- siyete yaklaşmışlardır. Dunyanın sporcu kadınları arasın- da ön plânı işgal etmesi icap eden ri var o da, Amelia Erhart'dır. 1898 de Kansasda doğan Amelia, tahsilini ikmal ettikten ve bir müddet öğret- menlik yaptıktan sonra tayyareciliğe başlamıştır. —Atlantiği aşan ilk kadın tayyarecidir 1934 Ocak ayında Pasifi- gı de aşınca Lındberge oldu- ibi ona da bir çok ünvan tevcih edılmıştır 1937 de uçakla dünya turu- na çıkan Amelia, 83 bin kilometre ka- tettikten ve yolunun üçte ikisini bitir- ikten sonra. Yeni Gineden Califor- nia'ya müteveccih havalandıgı sırada Owland — adası civarında kaybolmuş ve bir daha bulunamamıştır. Aslen Polonyalı olan Stella Wala- siewicz, 1930 dan l9 5 e kadar uçan kadın unv:. ile anılmakta idi. Los Angeles olımpıyatlarında kadınlar ara- sında 100 metre finalinde birinci ge- lirken elde ettiği netice ile erkeklerin 100 metre neticesine yaklaşan ilk ka- dındı. 60 ve 200 metrelerde kırdığı re- korlar hâlâ kırtlamamıştır orklu Gertrude Ederle, Manşı yuzerek gecen ilk kadındır. Bu Y işi 6 Ağustos 1926 da başaran Ger- trude, Manşı 14 saatte geçerek evvelce erkekler tarafından tesis edilmiş reko- kırmıştı. akat zamanımızın meşhur kadın yüzücüsü Florence Chadwick de Man- şı geçme kadınlararası rekorunu ye- nilemek için yenilmez bir azimle çalı: makta ve bu işi bu sene başarabilece- ğine inanmaktadı Aynı zamanda Italyanın en iyi yük- sek arayıcılarından da olan Andina Valla, Berlin, olimpiyadında 800 met- re mânialı koşuda şampiyon olmuştur. Bu atletin en büyük rakibesi Claudia Testoni, yıllarca 80 metre mânialı ko- şunun dünya rekorunu elinde tutmuş- tur. Genç yaşında tayyareciliğe merak saran ve sporculuğunun yanıbaşında askerlikte de şöhret yapan Reıtsch ikinci dünya harbi esnasında ordusunda vazife alarak yüz- başılıga kadar terfi etmiştir. Nihayet 1948 senesındekı Londra olımpıyatlarında «Uçan ev kadını» di- ye anılan Hollândalı Fanny Blankers Koen ortaya çıktı, üç çocuk sahibi o- lan bu kadın, rekorlar kırarak - kısa mesafeli sür'at koşularında bırıncılık— ler elde etti. Bütün dünyanın hayran- lığını kazandı ve çocukları, kocası ile birlikte çekilen resimleri aylarca ga- zete sahifelerini doldurdu Son olarak Fransanın eski Reisi, cumhurunun gelini Jacaueline Auriol- dan — bahsetmek icap eder. Usta bir tayyareci olan bu kadın da dünya ça- pında bir şöhret kazanmıştır. Büt bu misaller gösteriyor ki, kadınlar da. spor sahalarında erkekler kadar muvaffakıyet, şöhret kazanmış- lardır. Yüzme Avrupa yüzme şampiyonası Avrupa yüzde şampiyonası bu 1sene İtalya'da yapılacak. Beynel- 33