August 28, 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

August 28, 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

yade Büyük Kongreyle alâkalı — gös- termektedirler Nihayet kongre Demokrat Parti teşkilâtına, il kongre- lerinin Ekim ayının ilk yarısı için- de bitirilmesi lüzumu bildirilmiştir. A- yın ikinci yarısında da Ankara'da Bü- yük Kongre yapılacaktır. Büyük Kongrenin zamanı, pek çok evvel gelip çatmıştı. Partinin tüzüğü- ongre, Genel İdare Kurulu- ile altı ay tehir olunabi- O mühletin de üzerinden zaman geçmiş, parti ileri gelenleri zaman geçmiş, partı ileri gelenleri top si mana bırakmayı tercih etmişlerdi. nin havası üzerinde seçim neticesinin elbette ki büyük tesiri olacaktı. Toplantıyı 2 ma Genel Başkanın işini kolaylaştırır, za- fer sarhoşluğu icinde istenilen lere oturamaz, teşkilâtın hakiki tema- yülü belli olmazdı. Yaz aylarında ise kongre sönük geçerdi. Zaten bır iç ol Şimdi B m müânesiyle hazırlanılmış ola- rak ekimin ikinci yansında başlıyacak- tır İktidar partilerinin kongrelerinin sürprizli geçmediği aşikârdır. Gerçi, aslına bakılırsa Demokrat Parti de Halk Partiside iç bünyeler ba- kımından birbirlerinden pek farklı de- ğildir Ancak birinin idaresi, elde küv- vet bulundulundân ötekinin idaresin- den daha ko lay olmaktadır Nitekim ük Kongresin- de de fikirler, partiye verilecek cere- yan üzerinde öyle hararetli tartışmala- rın, bilhassa mühim kararların bek- lenmemesi lazımdır. Fakat sahıslar a- rasında bir mücadelenin yapılacagı da aşikârdır Grupların teşekkülü ve ara- larındaki münasebeti ortaya atmak i- in an henüz erkendir Fakat bazı «ikili» lerin — mevcudiyeti, malümdur Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu — Samed Ağaoğlu: Osman Şevki Ciçekdağ — A- tıf Benderlıoglu Fethi Çelikbaş — E- min Kalafat cifleri kuvvetlerini bir- likten almaktadırlar Bunların yanın- da tabii kurucular vardır ve tereddüt dahî edilmeyecek husus Genel Başkan an Menderes'in hepsinden kuvvet- li bulundugudur Menderes kendi par- tisi içinde, meselâ İsmet İnönü'nün Halk Partisi içinde oluduğundan çok da- ha kudretlidir. Fakat bu kudretini, sadece hükümetin başında bulunması- na dayamamakta, partisi içinde de bir muayyen politika takip ederek duru- munu takviye etmektedir. Buğün Ad- nan Menderes'in, partisine yaptıramı- yacagı pek az sey vardır ve eğer ister- se. totaliter— karakterleri kolaylıkla ber taraf edebilir. Çorum kongresi gecen seferkinin aksine bu defa hâdisesiz cereyan etmiş AKİS. 28 AĞUSTOS 1954 Merak Sayın Boyacıgiller iz ikide bir, bize mektup — yazar Biz de onları - tatlı talih okuruz. Bunlardan birinde gelmiş olacak — Partısımn eskı' partinin kurucuları ayrı — Bu Arti- nin kiler — ayrı.... — Cumhuriyetçi — Millet Partisinin — kurucuları — arasında - selâ K İner'i meselâ Mareşal i isimleri var mı? Kanunların, rahmete kimselere de parti kur- mak — hakkını tamyıp tanımadığını bilmediğimizden — — vukat — sizsiniz, iz değil — deliliniz bıraz tuhafmıza gitmisti ama, üzerinde durmamıştık tarihli Yeni Sabah'in da edemezsiniz Söyle bir Fakat 19 Ağu: Sabah gazetesinde (Yen dost — olmadığını iddia ya) — Bir de ne görelim... Ü «Ertuğrul — Akça'nın C. . P den ısnfası parti — çevrelerinde ehemmi- telâkki — edilmektedir... — Yalnız Ertuğrul Akça'nın Kenan — Öner'in mezarı basında yaptığ da «ömrü boyunca partme sadık ka- laıagına dair n üze- yemin erlıgı hatırlarılmakra ve bu ı'stı'fası hayretle karşılanmakta- dır. » Sonra gunler/e bekledik, gazeteye bir — tek vzih — göndermedeniz Allah şkınıza üstad. bazan — kus, bazan deve siyaseti mi? Saygılarımızla AKİS — geçen defa bazı irtica fikirleri ha. yat bulmaya yüz tutmuştu onu Niğde kongresi aynı hava ıçınde takıp etmiştir. Genel Başkan Menderes'in ve onun tensip edeceği parti liderleri- ninı şu yaz sıcakları geçtikten sonra kongreleri takip ve davetlere icabet ededğlleri anlaşılmakıadır Zira — Bü- yük Kongrenin asıl mücadelesini ora- larda yapmak gerekmektedir ve böyle bir mücadeleyi yapan Kasım Gülek'in C. H, Kurultayında topladığı mey- valar hıç kimsenin gözünden kaçma- mıştır. Hizipbaşka, parti içi fikir mü- cadelesi başkadır. Bugünkü iktidarın rejim meselelerinde tuttuğu yolu parti İçinde fazla sert bulanlar da va fazla yumuşak bulanlar da... dare Kurulu, fiilen hakiki kuvve masa bile, tevekkülü itibariyle hangi temayülün galebe çaldıgının bir ifade- sini ortaya koyacaktı Şimdilik en ziyade çalışan, hakiki faaliyet gösteren, zamanında yola çık- masını bilen kaplumbağa rolünü be- nimseyen bir tek adam vardır. Öteki- ler, galiba La Fontaine'in hıkayesını mektepten bu yana geçen zaman için- de unutmuşlardır. YURTTA OLUP BİTENLER Tıpkı Halk Partisinde Faik Ahmet Barutçuların unuttukları gibi... Am onlar, hem partileri için hem kendıle— ri için bunu hayli pahalı ödediler. Ordu Terfi listeleri etrafında enel Kurmay Başkanı Nureddin Baransel: iş, dedi, beni alâkadar eder.» yaklaşmıştı, ordu terfi listenin hazırlanması gerekiyordu. Bu iş şimdiye kadar Yüksek Askeri Şüra- nin toplantılarında olur, terfılerı Şura karar]aş tırırdı. Nureddin Barans bu sene Şüra toplantısına lüzum gormedı. Listeleri kendisi hazırlayacaktı. Orgeneral Düşündüğü şuydu: Bir şef, eğer bir şeyler yapmak istiyorsa yanına inan- dığı, kendisine bağlı, — uyuşabileceği kimseleri almalı, onlarla çalışmalı. Ak- si halde, netice hüsrandan başka şey olamaz. Eğer şef ile maiyet, ama yakın maiyet arasında kafa bakımından laşmazlık var: hele kilit mevkılerde temayülü ayrı bır halef tarafından ge- tirilmiş kimseler bulunursa işler ister istemez aksayacaktır. Zaten Genel Kurmay Başkam, zifeye başladığı «kendisine ayak uyduramıyacak n ordu- dan ayrılmaları» tavsiyesinde bulun- tu Terfi listeleri hazırlanırken bu ış de yapılabılırdı Nureddin Baransel, mekliye sevkediliyor luda muhtelif yerlere tayin olunuyor, terfiler de yapılıyordu. İ- kinci başkanlık için ismi geçenler Ha- ceti Tacan ile Rüştü Erdelhun idi. Korgenerallerden İsmail Hakkı Tuna- boylunun orgenerallıge terfı ettirilece- ği söyleniyordu. Zaten 30 Ağustos yak- laştı mı bütün gazeteler bır kehanet yarısına başlarlar Hakikat şudur ki liste yüksek tas- dike iktiran ettıgınde Genel Kurmay ka Florya'ya davet olundu. Bir takım tadiller gerekiyordu. Bazı gene- rallerin uzaklaştırılmaları doğru — bu- lunmuyordu, bazı isimler üzerinde duruluyordu Orgeneral Baransel ran- devularını bile tehir ettirerek tayya- reyle İstanbul'a gitti. Bu arada gazetelerde bir çok alba- yın da tekaüde sevkedileceğine dair fazla albay tekaüde sevkedilmiş, ka- demelerin gençleştırılmesı o kadar dik- katle yapılmıştı ki niden bir tasfiye için «lüzumlu madde» kalmamıştı Da- ha fazla gençleştirmek, çocuklaştırma- ya doğru gitmek olacaktı. Bir takım albaylar, — generalliğe yükseltiyordu; Zamanı gelen hepsi degil, sadece bir kısmı... Fakat listenin üzerinde duru- lan tarafı altı değil üstüydü Genel Kurmay Başkanı Florya'da Reisicumhura, Başvekile, Milli Müda- 7