18 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

18 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER hususunda bizzat karar verecek ve bu in girmesi ihtimali karşısında pek titiz dav- randığı ve bunu bertaraf için muahede- lere mutlaka böyle bir maddenin ko- nulmasını derpiş ettiği malümdur. S. E. A. T. O. 'ya karşı ilk tepki, bek]enildiği gibi Sovyetlerden elmış— i ü is le r, pakt bir Ajansının bu vesileyle yaptığı tefsir şu- dur: «Manilla'da sekiz devlet temsilci- leri arasında Gün: oğu Asya kol- lektif müdafaa paktı 1smi verilen, fa- kat hakikatte Asya — milletlerine karşı tevcih edilmiş askeri bir ittifak imzalan— mıştır. Bu andlaşmaya göre imzacı dev birbırlerını destekl yecekler ve karşılıklı olarak askeri kuvvetlerini art- tıracaklardır Pakta ek protokolda Pak- tın Kam os ve Vietnamı da içine aldığı belırtılmektedır ki —bu, Cenevre anlaşmalarına aykırıdır.» abii bu neviden itirazlar bekle- nilmiyor değildi. Hattâ Sovyet Rusya- nın paktı imzalayan devletlere mutadı veçhile bir tehdit notası vermesi bile beklenebı] r. Ancak böyle hareketlerin korkutamıyacağı aşikârdır. Sovyetlerin kuru blöfleri, istiklâlle- rini hakikaten seven milletleri tuttukları yoldan kolay kolay çeviremiyor. Nota Muharebesi E ylulun bir yagmurlu gununde Japon hur Mig tayyarelerinden birinin hücu- muna maruz kalarak tepe taklak sulara gömülmüştü âdise geniş akisler yarattı ve A- merikalılar ile Ruslar arasında bir nota muharebesine sebebiyet verdi. Her iki taraf, mutad veçhile kabahalı karşı ta- rafa —yüklüyordu. — Amerikan tayyaresi miş, tecavüz mişti. Rusların yeni bır taarruz ğını ileri sürüyorlardı. rıkan notasını Ruslar, son de- Amerikalılar ise una uğranıldı- cağını belki de dünyad Devletlerin Bırleşmrş Mılletlerdekr tem- silcisi Cabot Lodge iyordu. Bundan evvel de bu neviden muhtelif hâdiseler; cereyan etmiş, bir çoğu Güvenlik Kon- seyine akselmış, fakat bir takım lâftan başka şey elde edilememişti. ika, Güvenlik Konseyine baş— mek, hakiki mahiyetleriyle dünyaya ta- nıtmak! 18 Birleşmiş Milletler Binası Başı Güvenlik — konseyi toplandığı za- man, elbette ki Ruslar müdahalede bu- lunacaklardır. Ancak vetolarını maale- kı, kendisinden şikâyet edilen memle- ket tarafından istimal edilememektedir. Birleşmiş Milletler Yeni toplantı devresi B 1rleşmış Mılletler Genel Kurulunun miş — bulunuyor. Gundemde şım 111k tam 1 madde vardır. Bunların 48 tanesi geçen devre- İntaç olunamamış ve bı- olanlar vardır — nanlılar tarafından getirilmektedir. Gö- rüşülmesine İngilizler muarızdır. Kıbrıs işine benzer başka bir me- seleyi Endonezya getirmektedir. Endo- nezya, Batı Yeni Gineyi istemektedir. O meseleye itiraz edecek ise Hollanda- dır. Eğer Genel Kurul Yunan ve En- donezya tekliflerini kabul ederek işleri diği komisyon çalışmalarım boykot ede- cekleri anlaşılmaktadır. Ar: memleketleri Tunus ve Tas görüşülmesi için Fakat hâdisele- meselelerinin yeniden teşebbuse geçmışlerdır daha yumuşak davranmaları kuvvetle muhtemeldir. bulutların - arasında demde mevcut maddelerin hep- görüşülmesine imkân olup olmı- tasdik edilmesi icap etmekt kım maddeler kabul edilmiyecektir. Birleşmiş Milletlerde çalışma şöy- le olmaktadır: Genel Kurul toplanmak- ta, gündemi kabul etmekte, gündemde- ki maddeleri alâkalı komisyonlara gön- dermekte, komisyonlar bunları incele- yip rapor hazırlamakta ve Genel Kurul yeniden Traporları görüşüp bunları ka- bul Veya reddetmektedir. Fakat kabul edilen karar suretlerinin de tatbiki için hiç bir mecburiyet mevcut değildin Bu, Birleşmiş Milletlerin zaafını teşkil etmektedir. AKİIS Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz AKİS. 18 EYLÜL 1954