25 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

25 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Eısenhower Noel mesajına bu ilâ- İr andlaşmalarının tasdikine için Rusya'nın tarafsızları harekete ge- çirmiş olmasıdır. Pakistan Nehruyu davet akistan hükümeti, Hindistan başve- kili Nehruyu davet etmiştir! haberin bütün dünyada geniş bir alâkayla karşılanmış olmasını anla- mamak imkansızdır. Seneler var ki iki komşu devlet, hattâ iç içe yaşayan iki devlet birbirlerile kanlı — bıçaklıdırlar. Buna sebep, meşhur Keşmir ihtilâfıdır. Şimdi, yıllardır sürüp giden ve zaman zaman vahim hal alan bu anlaşmazlığın bir uyuşma ile halli için Pakistan teşeb- büsü eline almış ve Nehruyu davet et- miştir. Hindistan başvekili de -ki za- manımızın en Ziyade alâka uyandıran bir kaç devlet adamından biri olduğun- da zerrece şüphe yoktur - bu daveti ka- Nehru ve Pakıstanlı mes- ayanmayan — ziyaret esnasında, kendi aralarında Keşmir meselesini gö- rüşecekler ve bir müsbet netice elde et- meye çalışacaklardır. Muvaffak olup ol- mayacakları şüpheli — olmakla beraber, teşebbüsün bir iyi niyet mahsulü bulun- duğunu kabul etmek lâzımdır. mir meselesi Hind yarımadası- nın garıp bir şekilde parçalanması üze- dana gelmiştir ve doğrusu is- tenılırse halli için her şeyden fazla iyi niyete ihtiyaç vardır. Zira gerek Hin- distan, gerek Pakistan dâvalarında kıs- men haklıdırlar. Meselede rol oynayan faktörlerden biri — stratejiktir, fakat bir diğeri dinidir. Nehru Tarafsız. siyasi AKİS, 25 ARALIK 1954 KİTAPLAR ÇOK KARILILIK VE ÖRTÜNME (Taaddüdü zevcat ve tesettür) zan: . Prof. Dr. Hıfaı Vel- det — Velidedeoğlu. — İstanbul 1954 Dizer B. 14 S. 25 Kuruş. Milli Tesanüt Bir- liği — Yayınları: 5 B u küçük kitap, Prof. lu'nun 20.1.1954 günü rim Ocakları adına verdiği konferansın metnidir. Yazar, 1942 yılında Elâzığ'da tertip edilen Üniversite Haftasında ev- lenme ve hukuki sonuçları üzerinde ko- nuştuğunu, konuşmadan soma Prof. Ce- mil Bilsel'in, «çok karılılık müessesesinin inkılâp Türkiyesinde artık cerhedilme- ğe bile değmez olduğunu» söylemiş ol- duğunu hatırlatıyor ve diyor ki: O za- mandan beri 12 yıl geçti. Cumhuriyeti- mizin 30. uncu yıldönümünü geçenler- de kutladık. Böyle olduğu halde, Türk Devrim ocaklarının, bu mevzuda konu- şulması ıhtıyacını duyması, inkılâp yo- lunda daha ne kadar çalışmamız gerek— tiğini gosterıyor.» Velidedeoğ- Millt Tesanüt Birliğinin bugüne ka- dar yayımladığı —eserleri — hatırlamak faydalı olur: 1. . Karaosmanoğlu; Atatürk'ün gerçek siması; 2. R. Kaynar: Ahmet Cevdet Paşa dını nasıl anlıyor- du?; 3. N. Çetin: Namaz süreleri ve âyetleri; 4. Lâiklik 1. (İlk üç eser kü- çük birer broşür, dördüncüsü bir kitap- tır.) ÇANKAYA GAZİNİN HİZMETİNDE Yaz Bahçe — mimarı — Mevlüt Baysal Istanbul 1954 Ercan M. 128. S. resimli. 2 10 Kasım 1954 günlerinin Atatürk ha- zinesine kazandırdığı hâtıralardan bir ahçe mimarı M. Baysal, ki- için yazdığını söylüyor. Kitabı şu bölümlere ayırmış: Niçin yazdım?; — Ankara'da; _Ankara’ya niçin ve nasıl çağırılmıştım?; İstanbul'a girerken ve İstanbul'da; Gazi'nin huzu- runda; Tepenin üstünde; İstanbul'dan gelen çiçekleri ayaz kaptı; İsmet İnönü bana gıpta ediyor; Gazi'nin ağaç mu- habbeti; Hisli ve misafirperver Mehmet- çik; Paşa plânsız iş istemiyor; «Gazi Pa- şanın gıyabımda beni takdiri»; Bir te- Bir mangal hikâyesi; — Gazideki Bir hâdise; teslim muamelesi; Ya- zar, bize Atatürk hakkında bır kitap da- ha vadederek sözünü bitiriyo ATATÜRK VE MİLLİ TESANUT Yazan: Eşref Ünaydın. İs- tanbul 1954 Anıl M. S. 1 resim. 100 kuruş. Millf Tesanüt Bırlıgı Yayını No.7 R uşen Eşrefîn bu 10 Kasım'da çıkan üçüncü eseri. Bu kitabı da hâtıra- larla At t rkun şahsı ve eseri üzerinde incelemeler örgütü.. Yarının Atatürk bi- yografyacısı, edıplerımızın uslup kay- gısı ile zenginleştirilmiş bu çeşit eser- lerınd pek çol k malzeme çıkaracaktır * Ruşen a çoğalan eserler, Ata- turk ün bilinmezliğini, damla damla da olsa, gideriyor. ORMANCININ EL KİTABI O Hazırlayan Genel Müdür- lüğü üşavir — Avukatı Mehmet — Akif Eranıl. Ankara 1954 Desen M. 232 S. 0 li Ormanla ilgili hemen bütün mevzu- atı içinde toplıyan bu kitap hem ormancıların, hem de ilgili vatandaşla- rın işine yarıyacaktır. Kitabın içindeki- ler: 3116 saydı Orman Kanunu; Orman Kanununun bazı maddelerinin degıştırıl— mesine ve bu kanuna bazı maddeler ek- lenmesine dair (5653) kanun; 4785 sa- yılı ormanların Devletleştirilmesine da- ir kanun; 5658 sayılı 4785 saydı kanu- na ek kanun; 4767 saydı Orman Koru- ma Kuruluşunun kaldırılması hakkında kanun; 4920 sayılı Devlet Orman İşlet— melerinin bazı vergilerden muaf tutul- ması hakkında kanun; 5677 sayılı bazı suç ve cezaların affı hakkında kanun; 6385 saydı Orman Suç ve Cezalarının Affi hakkında kanun; tatbikata ait Tem- yiz Mahkemesi, rı, ilgili nunlar, ları; içtihat birleştirme kararlan; matnameler. Kitabın sonunda kanunla- ra ait bir arama cedvelı ile kıtaba ait site ve Cihan Kitabevlerinden aranabi-