22 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

22 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER rasi yolunda gidişi veya gerileyişi dik- konferans turnesi, Türkiye için son derece ehem- miyetli olacaktır. Kasım Gülek umumi konferansların- hususıyeılerınden safha- da memleketimizin bahsedecek, demokrasiye mızı — anlata bahsedecek, iktisadi durumumuzu bahis mevzuu edecek ve mühim meseleye ge- lecektir: Amerikan yardımı kâfi değil- dir. Birleşik Devletlerin en güvenilir müttefiki daha fazla yardıma muhtaçtır. umumi konuşmaların harıcınde zıyade partisinin menfaatleri hâkim ola- cak ve partisinin fikrini anlatacaktır. Gencel sekreterin yapacagı ikinci bir gitmeden evvel Amerikadaki Rotatif fiyatlarım Ööğrenmiştir. Orada iyi bir şey bulup, sıkı şekilde pazarlık ede- rek bu hususta kendisi üstad sayılır- Biz bize benzeriz! gördük... Doğrulunu de — beğenmedik. Bir — resim isterseniz, — hiç j)püyor. Kim Halk — Partisinin Gülek.. — Ki- min elini Cumhuriyet — Halk Partisinin Genel Başkanı İsmet İnö- nü'nün Şark terbiyesi, şark - terbiyesi.. Anladık ama, insaf! Sark terbiyesi bir partinin genel sekreterinin o par- tinin genel başkanının elini öpmesi- ni mi icap ettirir? - Bahis — mevzuu resmi gördük 'en — sonra. umhuriyet Halk — Partisinde — islerin demokrarik esaslar - dairesinde ereyan — ettiğine kimi ınandımbılırsınız7 Öyle — mev- kiler vardır. ki mevkileri - işgal edenler şahsi hıslerı ne olursa olsun biraz daha fazla vekarla hareket et- mek — zorundadırlar. Evet, bunun bir sark âdeti ol- dugunda zerrece şuph yok.. Bir sark âdeti.. Bir şark âdeti ama, o âdetin adı îerbıye değildir. KAPAKTAKİ POLİTİKACI Kasım 1 951 senesinde Ankara'da Ulus Matbaasında bir broşur basılıyor- du. Broşürün adı şu idi asım ülek. üç kı ımdan müteşekkildi. İlk faslında Kasım Gülek hakkında malümat veriliyordu İkincisinde hiyeler bir araya toplanmıştı. Bro- şürü bastırtan gene Kasım Gülekti Birinci kısımda Cumhuriyet Halk Paı'tısı Genel Sekretermm ne yaman zun olmuştu. Aynı sene Parise gide- rek Hukuk Fakültesine ve Siyasi Bilgiler Okuluna girmiş, 1928'de o okuldan 1930'da New-York'ta Üniversite- sinde iktisad doktorası yapmış, 1932'- de Londra ve Cambridge Üniversi- telerinde iktisat ve maliye okumuş- tu 1933" ise Berlin ve Hambur üniversitelerinde hukuk tahsilini ik- mal etmişti. 34 yaşında Bilecik me- busu olmuş, 1946'da Seyhandan me- bus seçilmiş, 1947'de Nafia, 1948'de Münakalât — Vekilliği — makamlarına getirilmişti. 1950'de ise — Cumhuri- yet Halk Partisinin Genel Sekreter- liğine — yazı belirtilmiyordu ama — hem de İnönüye rağmen se- çilmişti. Broşürde Kasım Güleğin bildiği dillerden de bahsolunuyordu. Bu diller şunlardı: İngilizce, Fran- sızca, Almanca, — Rusça, — Arapça, Farsça Korece... Hiç bir şey Kasım Gülekin şah- bir karara varması kabildir. Sonradan, bunun dövizini hükümetten talep ede- cektir. Nihad Erime lisans veren Mali- ye Vekâletinin Cumhuriyet Halk Parti- si adına kurulacak bir matbaadan bunu esirgemeyeceği şüphesizdir. Hem Halk Partisi bu lisansı bizzat kullanacaktır. (Mamafih Ulus'un çıkmasının kolay olmayacagı da aşikârdır. Rotatif bulun- ile bunun memleketimize getirilip kurulması hayli zaman alacaktır. Son- ra, elde müsait bina yoktur. Fakat bü- tün bu maddi güçlüklerin yarımda, bir de kadro meselesi mevcuttur. Ulus'un mensuplarını Nihad Erim Halkçı Bunları kolay kolay muharrirlerden de kimse kalmamıştır, İki başmuharrirden Falih Rıfkı Atay kendi gazetesinin ba- şındadır. Öteki ise Hüseyin Cahid Yal- çın Halkçı'ya dahil olmuştur. Mamafih, üstadın Nihad Erimin son — manevrası karşısında onun gazetesinde kalmak is- teyip istemeyeceği tabit meşküktür. Ulus 1çın başmuharrirden başka muhar- tir, uhabir, yazı işleri ve teknisyen Gülek siyetini bu broşür kadar mükemmel şekilde gösteremez. # nsanlar vardır, başkalarının sutla- Kasım Gülek bu ikinci sınıfa — mensuptur. Mebusluğu da, vekilliği de, Genel Sekreterliği & hep ndi mesaisinin — mahsulü- dür. fa, kuvvetli sanılan imselerin ter- tiplerine maruz kaldığı halde şahsi gayretıle bunların hepsını yenmiş Bunu t lâkkilerine bilir. mi? Soylenılemez diyecek yoktur. Her Kurultayda delegelerin kapıda gördükleri ilk adam Kasım Gülek ol- muş, çıkarken de son onun elini sıkmışlardır. Bu — şurada, — sırtlarım başkalarına dayamış rakipleri evle- rinde traş olmakla — ve pudra sür- mekle meşguldüler. Gülek, daima Kası muvaffak bir politikacı da disini kaptırmıştır. n sonra da bir takım fuzuli işlerle ugraştıgı ve bizim telâkkilerimizle ciddi sayı- lamayacak hareketlere giriştiğini AKİS bir çok defa yazmıştır. Ama iyi veya fena Kasım Gülek Cumhu- riyet Halk Partisinin bileğinin hakki- le seçilmiş Genel Sekreteri ve onun selâhiyetli temsilcisidir bulmak da kolay olmayacaktır. ihayet gazetenin çıkışının bazı Halk Partililere zarar vermesi muhak- kak olduğundan, bunların, şimdiye ka- dar yaptıkları gibi teşebbüsü el altın- dan baltalamaya çalışmaları kuvvetle muhtemeldir. Mamafih, bir gazeteye ih- tiyaç Cumhuriyet Halk Partisinde ken- dini her zamandan da şiddetle hissettir- diğinden bütün bu güçlüklerin bertaraf olunması için var kuvvetle gayret sar- fedileceği şüphesizdir. ncak Kasım Güleğin, avdetinin he- men akabinde Ulus'un çıkmaya başlaya, cağına dair sözleri Sekreterin aşın nikbinliğinin ve reklâm merakının neticesi olsa gerektir. AKIS Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz AKİS, 22 OCAK 1955