22 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

22 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

kaldırılmıştır. Güney Vietnam'da ve kuzeydeki komünist bölgede mahalli basın sıkı bir kontrol altındadır. Bir- manyada hükümeti tenkit eden haber- ler resmi makamlarca sıkı bir şekilde gözden geçirilir. Orta — Amerika G uatamala'da Haziran ve Temmuz aylarında çıkan isyan münasebetiyle alınan sansür kararı tamamen kaldırıl- mamış ise de şimdilik — tatbik edilme- mektedir. Radyo ve basın serbesttır fa- kat emniyet bakımından hasıl olduğu taktirde tahdid konabilir. Hon- duras ve Nikaragua'da basın nisbeten serbesttir. Nikaragua'da muhalefet ga- zeteleri General Somoza — hükümetini ihtiyatla tenkit etmektedirler. El Salva- dorda hükümet makamları bazı haller- de gazetelerin bazı haberleri vermeme- sini istiyebilirler. Güney — Amerika siyasi haberler gönderir- siyasi haberler gönderir- ken çok titiz hareket etmekte ve bazan bu gibi haberleri reddetmektedirler, iç basın Peron rejimini 'hiç tenkit etmez, ve hükümetçe tasviri edilmeyen haber- leri basmaz. Mevkuf bir gazeteciyi ser- best bıraktıkları için iki hâkime işten el çektirilmiştir. Kolombia'da bazı gaze- teler sansüre — tâbidir, — fakat basının kontrolü hakkında bir sene evvel alı- nan karar kaldırılmıştır. Bolivya'da iç basın sansüre tâbidir. Uruguay Yüksek Mahkemesi bir hakaret suçundan dola- yı mahküm edilen bir gazeteciyi affe- derek basın hürriyetini takviye etmiş- tir. Venezüella'da basına sık sık rin basılıp nelerin basılmıyacağı rilir. Telgraf kumpanyaları hangi berlerin tetkik için hükümete gönderi- leceğini ve hangilerinin — gönderilmiye- bilirler. Brezilya'da sansür yok- e gazeteler hükümeti istedikleri gibi tenkit edebilirler. En yeni ve en kıymetli MUSİKİ Konserler 35'inci sanat yılı B aba, anne ve iki kızları — Necdet Remzi Atak ailesi— geçen — Pazar günü Milli Kütüphane salonunun plat- formunda yerlerini aldılar. — Aralarında aileden olmayan iki kişi vardı: klarine- tistt Hidayet Unsal ve viyolonselist A- ziz Gürerk. Salon tamamen — doluydu. Ankara'nın musiki — muhiti — oradaydı. Necdet Remzi Atak'ın otuzbeşinci sa- nat yıldönümü — kutlanacaktı. Mizansen hazırdı. Kütüphane müdürü Adnan Ö- yerleştirilmiş — — çocuk- atıldı. Sonra Necdet iki kızının da —Viyolonist Sü- mer Atak Savaşır ve viyolist Necla A- tak— dahil bulunduğu kuartetiyle ve Hidayet Ünsal'ın iştirakiyle — Mozart'ın klarinetli — kentet'ini çalmağa — başladı. ikinci muvmandan sonra sazlar bi ha akord edıldı Fakat kusur, sefer Necdet Remzi, ın piyano refakatiyle, Wieniawski sertosunun —Romance'ını çaldı. ramda yazılı olmasaydı, romans olduğu ancak havali pek geniş olanların aklına gelebilirdi. — Antraktta dinleyiciler daha Zziyade, ilk konserini veren Hidayet Ünsal'dan bahsediyorlar- dı. İkinci kısımda — önce kuartet, can havliyle, bir Mendelssohn — kuartetinin ilk muvmanını çaldı. Konser, Necdet Remzi'nin, gene zevcesinin — refakatiyle çaldığı. Tartini'nin Şeytan Trili sona- tıyla — bitti. İşgal altında konser N ecdet Remzi Atak, sanat hayatına bir «harika çocuk» olarak başlamış- tı, ilk konserini 1920 yılında, yani mü- tesislerin hazırlığı bitti, pek yakında TERCÜMAN neşir hayatına katılacak ve okuyucunun bir gazeteden azamisini istediğinin verecek 1 — Doğru, objektif ve süratli haber 2 — Düşünen insanları, münevverleri doyuracak münde- recat 3 — Mizaçta samimiyet — Neşriyatta samimiyet— okuyu- culara tercüman olma arzusu Sporile, magazini, çok değerli kadrosu ile sizlere ve hâdiselere TERCÜMAN olacak 30 çalınanın bir : tareke, esnasında ve İstanbul işgal al- tındayken, Galatasaray Lisesi salonun- da vermişti. Milli Kütüphane'deki kon- serin program — notlarında «... boğazı sıkılıp boğulmaya ve susturulmaya ça- lışlan Türklük, 9 yaşındaki bir çocuğun keman sesleriyle ilk feryadını, ilk hay- kırışını duyurdu. — Beyoğlu'nun ortasın- da gürleyen bu ses, lerde bir bomba tesiri ilerdeki zaferlerimizle timizi bize o zamandan elemişti» gibisinden büyük lâkırdılarla bahsedilen konser, iste. bu konserdir. Binbaşı, Remzi, sahada alâkasız bir zat değildi. Ogluna önce bir Anesti efendiyi hoca tutmuştu. Bir müddet sonra Necdet Remzi, mahfelde subay aılelerıne polkalar çalıyordu Gü- nün birinde bir Macar virtiözü ve pe- dagogu, Karl Berger, Necdet Remzi'yi tanıdı. O gün, küçük sanatkârın istik- balini tayin etti. — Mektepten Berger'in sıkı öğretim rejimi çalışmağa başladı. Beethoven, Paganini, Handel, Bach ve Hubay'in eserlerinden mürekkep programıyla Ga- latasaray Konseri, bu çalışmanın ilk mahsulü oldu. Bunu, İstanbul'da ve di- ğer Anadolu şehirlerinde başka konser- ler takip etti. Necdet Remzi Ankara'da Atatürk'ün huzurunda — çaldığı zaman 15 yaşındaydı. O sıralarda — Robert College'e de devam ediyordu. 1928'de musiki tahsi- line devam etmek üzere Leipzig'e git- ti. Orada, Gewandhaus orkestrasına gir- mek istedi. Diğer yirmi dokuz namzet- le beraber, imtihan edilmek üzere, şöh- retli orkestra şefi Bruno Walter'in hu- zuruna çıktı. İmtihandan sonra, Bruno Walter'in, Gewandhaus orkestrasında açılacak yerlerde münavebe ile çalma- larım uygun gördüğü üç — viyolonistten biri de Necdet Remzi idi ü viyolonist Leipzig'de, imtihan heyetinin takdirini kazanarak solistlik diplomasim aldığı zaman yıl 1930 idi O zamana kadar birçok Alman şehrin- de konserler Vermıştı zaten. Ertesi yıl vatana dö Önce Musiki — Muallim Mektebi' nde ve sonra da Devlet Kon- servatuarında öğretmenlik başladı ve kendi — tabiriyle öğrencilerle haşır neşir oldu. Bu yandâ, Almanya'da kurduğu repartuarı pek genişletememekle beraber, birçok da konser verdi. Kendi — emprezaryı Bir reklâm ajanı, sahasına onser mış bir sanatkârın başlıca ihti- . Memleketimizin musiki i teşkilâtlanmamış ol- ğuna sebebiyet verivor. Bu eksiklik, i gibi bir sanatkârı, di reklâmını bizzat yapmağa mecbur et- mektedir. Sanatkâr, öğretim ve solistlik ça]ışma]arına ilâve — olarak bir — geniş ölçüde — kendini tanıtma fa- aliyetine girişmiştir.. Münekkitlerle ve AKİS, 22 OCAK 1955