22 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

22 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

bazlar gelip geçen otomobillerin plaka- larına bakıp tek-çift oynamaktadırlar İsveç Rusya'nın bir talebi var! İsveçin dünyaca — meşhur Lund üni- vensitesinin kutuphanecısı elinde bak- de gerisinden geliyordu. renin ismi de mevcuttu: Ansiklopedisi'ni neşrede Ansiklopedinin son nüshasında Beria'ya ait bazı sayfalar vardı. Bunlarda, sa- bık Rus lideri hakkında gayet multefıt Beria bir kahra- büyük bir .heyeca içinde anlatılıyor, kendisinin vatan komünizme hiz- metleri Övülüyordu Ansiklopedi Rus nü ifade ettiği için bunun manâsı bü- yüktü. Beria'nın başına gelen ise hiç kim- senin meçhulü değildi. Aynı Rus hü- kümeti, ansiklopedilerde methettiği 1li- qkapıtalıstlerın ajanı» udu (Berıa nın) temızlen— mesi sayesındedır ki p ok mücrim iadei itibar etmişti. Bunl komüniz- Malenkof tarafından sinin talebeleri resmi sovyet ansiklope- isinden aynı Beria hakkında methiye- ler okuyunca ne düşuneceklerdı'7 Polıs izlen hattâ göz- şefi temizlenir tem den düşer düşmez ansıklopedmm Rus hudutları içinde bütün nüsha- ları yeniden bulunan çıkarılmıştı. Rus idarecileri — bununla değillerdi. — Ansik ından da hainin methıyesını çıkartmak arzusundayd lar Bu zuya — evvelâ, Lund unıversıtesının kutuphanecısı gül- dü. Elbette ki böyle kıymetli ve adeta tarihi bir nüsha tahrip olunamazdı. Halbuki — Rusyadaki — yayın o sayfanın yerini alacak sayfaları hazırla- mıştı bile. Beria yerine üç mevzudan bahsolunacaktı. Bunlardan biri Bering denizinin kıyılan ve bu denizde mev- cut hayvanlardı. İkincisi on sekizinci asırda yaşamış Wilhelm Berholtz adın- da bir rus generaliydi. Bahis mevzuu general Deli Petro devrine ait bir ha- tıra kitabı neşretmişti. Üçüncüsü ise İrlandalı papaz-filozof — George Berke- ley'di. Sovyet yayınevi papazı mürteci olmakla itham ediyordu. Lund üniversitesinin kütüphahecisi ansiklopediye bunları ekledi ama, Be- ria'ya ait kısmı da muhafaza etti. 14 TIB Dien - Bien - Fu meleği Florence - Nightingale Yeni Yardım Iztırapta tarafsızlık yoktur D ien-Bien-Phu'da bakımsız ve düş- manla çevrili kalan — Fransız hasta ve yaralılarının imdadına koşmak için enevreden yükselen — heyecanlı sese kimse önem vermedi. Bir kadın hemşi- re, orada, lnız başına yer yüzündeki öbür arkadaşl büyük bir zevk ve huzur içinde sanşm bombanın yeni bir fılmını seyrederken insan gücünün ünde bir gayretle çırpındı, gelenı yaptı ve erdi. Bundan önceki savaşlarda çeki- lenler ne çabuk unutulmuştu. Milletler dunyanın herhangi bir yerinde bundan d rtaya çıkabilecek silâhlı ih- tılaflarda acıyı dindirmek, yaralılara ve hastalara yardım etmek için gerekeni yapmıyacaklar mıdır? sefaletler M kalacaklar- o Cenevre'den yukselen sese kmsenın kulak — asmamış bulun ması bizi haklı olarak ümitsizliğe du— şürmektedir. İhsan — hassasiyetinin yal- nız barış zamanlarındaki kazalar, felâ- ketler karşısında galeyana gelmesi yet- mez. Barışın rahatlığına — kendini terk etmiş olan tarafs IZ milletlerin dünyanın herhangi bir bölgesinde savaş patlak verdiği zaman oralardaki kurbanların seslerini duymaları icab eder. Dien-Bi- en-Phu'ya yardım için kimsenin içinde bir istek duymamış olması veya kork ve endişe içinde — milletlerin kendileri- ni öldürücü ve mıskmleşdırıcı künt ve duygusuz bir n m cılığa terk etmeleri üzüntü veren bir olaydır. Kı- zılhaç bile (tam bir bitaraflık) terane- sile yaralıların ve hastaların iniltilerine kulaklarını tıkamıştır. Hiç bir savaş dı- şı devlet bu felaketzedelerın yardımına dışı kalmış olanlara düşen ödevler yok uydu Daha 1933'de Madrid'de toplanan i mılletlerarası nasyonalleşdırılmesı ve bu işin değiş- mez hukuk prensiplerine — bağlanması büyük bir eser faaliyete hazır, ko-militer bir servis memlekette bunun b anize edilmesin Bu teze göre luzum halinde memleketlerın saglık servisleri — ce deki hasta ve yaralılar için o ldugu ka- dar harb esırlerı için de, harb halinde- ki memleketlerin sağlık servislerine mecburiyetinde olacal Charles Richet de Fransız tıb akademısınde şu sözleri söylemişdi: «Medeni âlemin faal rol alması ge- reken anlar vardır. Bu sırada Pasif kalmak menfi bir harekettir. — Tarafsız memleketlerin — hekimlerinin kuracakla- a da bu yardımların zarurıdır Sivil harp e leri, işgal bölgelerdeki muhacırler mılletlerın he— kimleri bu bıçarelerin haklar ve sağ- lıklarını, mağlüp milletlerin sıfıra in- miş otoritelerinin yanında daha iyi sa- vunurlar. Galip devletten bu zavallılar için gereken ilâç ve — yiyecekleri daha serbestçe ister ve temin ederler.» savaş kurbanları dılmış bolgelerdekı halk, rındakiler, başka erlere sürülenler- tarafsız — milletlerin — kurdukları sağlık teşkilâtı teselli bulurlar, sü- kü Tarafsız— ların, yardım için kuracakları bu sağlık servisleri yukarda da söylediğimiz gibi yeni bir şey de- teklif edilmiş ve üzerlerinde fikirler yürütülmüştür. An- cak siyasi — cereyanlar ve mılletlerarası münasebetler öyle bir .duruma gelmiş- tir ki hekimlerin tamamen tarafsız ve milletlerarası bir teşkilââ — kurmalarına artık imkân kalmamıştır. Buna rağmen biz yalnız hekımlıgın milletler ve in- sanlar şağıdaki üç ulaşdırılması savaşları daha insanca olçulere koyabi- leceğini umuyoruz. Bu gün — hekimin savaşlardaki durumunu bundan 22 yıl önce düşünüldüğü şekilde hâlâ millet- lerarası bir plâna sokamıyorsak, hiç ol- mazsa her milletin kendi sağlık teşkilâ- tına tarafsızların yardımını sağlamak suretile savaşlarda bir çok — felâketleri önleyebiliriz. Reynders şöyle diyor: «Tarafsızları da savaşlara AKİS, 22 OCAK 1955 karıştır-