22 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

22 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Birleşmiş — Milletler Genel Dag Hammarsjoeld'un Pekini terkedişini yorumlarken şöyle of İndia Sekreteri alelacele diyordu: «Ya Genel Sekreter büyük bir mu- vaffakıyet kazanmış ve meseleyi hallet, e bir hava sezmiştir ki her türlü ısrarın beyhude olduğunu an- layıp Amerıkaya dönmeyi tercih et- mişti Şımdı anlaşılıyor ki geçen hafta bü- tün dünyanın büyük bir alâka ile takip müsbet, ne de vermiştir. Tam müsbet netice vermemiştir, zira Zziyare- mukabil tam de söylenilemez zira Genel Sekreter bir kapının açık bırakılmış olduğunu beya- natında ifade etmiştir. Her şey, Zziya- retten hiç bir haber alınamadıgı sırada AKİS'in belirttiği ihtimalin doğruluğu- nu göstermektedir: Çinliler, tayyareci- ler meselesinin ayrı bir mesele olduğu- kabule yanaşmamışlar ve Birleşmiş Milletlere kabulleri hususundaki Ame- rikan itirazının ortadan kalkması için bu tayyarecileri bir nevi rehin olarak kullanmak arzusunu izhar etmişlerdir. Hammarskjoeld New- zaman Birleşmiş Millet- lerdeki Amerikan delegesi ile konuşmuş ve seyahati akkında — izahat vermiş, delege bunu takıben yaptığı beyanatta kurtarmak için gayret sarfet- asla vaz — geçmeyecek- tir ve onların yurda — iadesini temin edinceye kadar uğraşacaktır. Fakat bu- nun yolu nedir? Burası, henüz meçhul- dür. Kızıl Çin — arasındaki başlıca ihtilâf Amerikanın Kızıl Çin hükümetini Çinin meşru hükümeti o- larak tanımamasıdır. — Gerçi komünist- ler, Mao-Çung'un idaresinde Çin kıta- sını bir baştan ötekine fethetmişler, en sonda da sabık başkan Çan-Kay-Şeki adamlarıyla birlikte Formozaya sür- müşlerdir. Ama gene de Birleşmiş Mil- letlerdeki Çin temsilcisi Çan-Kay-Şekin milliyetçi hükümetini temsil — etmekte- dir. Bunun garip bir tarafı olduğunda zerrece şüphe yoktur. Nitekim İngilte- re dahil pek çok memleket hakikatleri hukuken de kabul etmeyi lüzumlu bul- muşlar ve Kızıl Çin hükümetiyle siya- Amerika ile Çok şükür genç subaylarımız, hatta bazdan eğilmeden dahi, askerce el sıktılar. Avrupada bır erkeğin, diğer çirkindir. ir. Aynı yaşlarda olması daha da çirkindir. Üstünde askeri ünifor- mayla, dostun düşmanın içinde ya- pılması ise büsbütün çirkindir!.. AKİS, 22 OCAK 1955 si münasebet kurmuşlardır. Zira doğru- su istenilirse Çin, tıpkı Sovyetler Birliği Macaristan, Bulgaristan, Polonya komünist bir devlettir. Mao'nun Amerikalılar bile şüphe ler. İşte komünistlerin istedikleri Ame- rikanın da Çini tanımasıdır. Bu suretle Washington — Çan-Kay-Şek ile münase- batını kesecek, Fonmozayı müdafaadan vaz geçecek ve komünistlerin bu adayı da zaptederek milliyetçi rejime son vermeleri —hukuken de son vermele- ri — kabil olacaktır. Pekin hükümeti buna uzun zaman- dan beri çalışmaktadır. sona ermesi hususunda başlarken Çinliler bunu şart koşmak is- temişlerdi. Fakat Amerika buna yanaş- mamış ve müzakerelerin — başka hava içinde yapılmasını temin etmişti. Şimdi Kızıl Çinin başvekili Çu-En-Lai Birleş- miş Milletler Teşkilâtının Genel Sekre- terine bunu yeniden — bildirmiştir. A- merika Çini tanırsa her şey düzelecek ve tabii Amerikalı tayyareciler de va- tanlarına dönebileceklerdir. Ancak Ge- nel vemezdi. Olsa olsa haberi Amerikalıla- ra ulaştırabilirdi. Yaptığı da bundan ibaret kalmıştır. Böylece karar gene Amerikaya aittir. Fakat Amerikalıların bu bir nevi şantajı kabul edip — etmeyecekleri son derece şüphelidir Mısır Yerlilere kumar yasak A hmed Hüsnü, Mısır'ın Adliye Ve- kilidir. Mısırın adliye — vekili, öyle bir kanun teklifi hazırlamıştır ki ismi az zamanda bütün Mısırlılar tarafından duyulacaktır. kanun teklifinde, islâm dinine nazaran — garip bir taraf Mısır teokratik bir dev— gibi l ve kilinin teklifi kumarı, Mısırlılara yasak etmektedir «Dikkat edilsin: Kuman Mısırlılara ir. Yoksa, kumarı Mısır- ir. Bilâkis, ecnebi- lerin ve turistlerin rahatça kumar oyna- yabilecekleri üç yerin adım da bir tu- rizm acentesinin ciddiyetile vermekte- dir: Kahireden 30 kilometre ötedeki es- ki İnşas kraliyet köşkünde — Kral Fa- ruğun pek sevdiği «L'Auberge des İhraç edecek başka «matah» ımız kalmadı mı? Crerek sıyası, gerek askeri nelmilel konferanslarda iktisadı çelim ne durumumuzun, ne de ele- manlarımızın yurttaki neşrıyata rağ- men pek nihan hakikatlerden» kendi kotamızı kendi lelerle düşürmiyelim... bey- icadımız vesi- Sekreter bu hususta bir şey söyle» .. DÜNYADA OLUP BİTENLER Ehramlar Kumar orada oynanacak Pyramides»de— İskenderiye ile El-A- lemeyn arasında yeni kurulan Hanovil adlı plaj şehrinde. Mısırın başka yerin- de Bakara, Rulet ve Poker oynanama- yacağı gibi bu üç lokale Mısırlılar gi- remeyeceklerdir. Bakara, Rulet ve Po- keri kanun dışı eden bir madde Mısır Ceza Kanununa eklenecektir. unun, Mısırı saran kumar iptilâsı- nı kısmen Önlemek gayesini güttüğünde hiç şüphe yoktur. Mısırın ihtilâl hükü- meti salgının dehşetini görmüş ve ted- bir almanın lüzumlu hale geldiğini farketmiştir. Hakikaten memleketin pek çok yerinde kumarhaneler faalıyeltedır Bilhassa Kahir İskenderiyenin monden kluplerınde kumar (Bakara ve rulet) belli başlı eğlencedir ve bu oyunlarda inanılmayacak kadar büyük meblağlar dönmektedir. İhtilâl hükü- meti her türlü kabahati krallığa atfet- mek temayülünde olduğundan bu- nun da suçunu Faruğa yüklemektedir. Bizzat kumarbaz olan sabık kral yük- sek tabaka arasında bunun şampiyonu ve yayıcısı olmuştur. Ancak ihtilâl hükümeti, turizme ha- kikaten ehemmiyet vermekte ve nite- kim memleketin karışık — manzarasına rağmen dünyanın hem er tarafın- dan çok sayıda turist — celbetmektedir. Turizm endustrısım iyi şekilde tanzim eden hü seyyahların gayelerinin azami derecede eğlenmek olduğunu asla hatırından çıkarmamaktadır ve Mı- sın Orta Doğunun, hattâ Fransa ve İ sonra Akdenızın bellı lılara yasak i bi hat- lüks yerler açılması bu faa- liyetin neticesidir. kanunla- Hüsnü'nün teklifi bir vaziyet hadis olacaktır: umar oynayabilecekler, ları seyir ile ıktıfa edeceklerdir. b yasağın konulduğu — İspanya'da kumar- 13