22 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

22 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER İnönü - Menderes işbirliği ve yumuşak hava bugün mem- nunsuzluk uyandıran hâdiselerin teker- olacaktır Hakikaten Za- Halk Partisi tebliği- olması, ancak i- nihayet bütün dikkatlerin baş- vekilin Orta Şark seyahati üzerine çev- rilmiş . bulunması calibi dikkat görül- mektedir. albuki rejimin, her şeyden evvel esaslı teminata ihtiyacı ve de- mokrasimizin «alaturka demokrasi», yani şahısların asap cihazlarile alâkalı bir demokrasi olmaktan çıkıp başında sıfat bulunmayan bir demokrasi haline gelmesi lüzumu ortadadır Nitekim, gene Demokrat Parti için- de başka ve selâihiyetli çevreler isteni- len teminatların ancak yumuşak ir hava içinde getirilmesini mümkün gör- düklerindendir ki memnunluk duymak- tadırlar Muhalefet içinde — cereyanlar M uhalefet denince, hele şu son gün- lerde akla gelen sadece ve sadece Cumhuriyet Halk Partisidir; Öteki iki muhalefet partisinin, Cumhuriyetçi Mil- let Partisinin ye Türkiye Köylü Partisi- nin sesi hemen hiç çıkmamaktadır ve zaten bunların memleket içinde teka- bül ettikleri fikir de yaygın değildir. uriyet Halk Partisine gelince, iktidarla işleri olan bazı, çevreler kendi «acil meseleleri» hal yoluna girsin diye partilerini vakıalar üzerinde uyuşmaya, sadece istikbali düşünmeye, prensipleri 9 şimdilik bir kenara bırakmaya teşvik etmektedirler. Bu gibiler, son günlerde, sanki bir ilhamı rabbaniye mazhar ol- muşlar ve aşırı mutedil — kesilmişlerdir. Seçimlerin netıcelerı hakkındakı fıkırle— ri bir acaip fiki let, Demokrat Partinin demokrasimizin duraklaya duraklaya yürümesi i ği tezini reyile tasvip etmiştir. kımdan, şimdi Cumhuriyet Halk Partisi ması icap ettiğine davranmalıdır. efa Demokrat Partinin demok- rasimizin duraklaya duraklaya yürüme- si gerektiği yolunda bir tezi milletin tas- vibine sunduğu *sadece bahis mevzuu Halkçıların hayalhanesinde bir hakikat- tir. Aslında ne Demokrat Parti böyle bir tezi müdafaa, ne de seçmenler onu tasvip etmışlerdır Tasvip bile etmiş ol- salar bu, Cumhuriyet Halk Partisinin kanaatını değiştirmesini mi icap ettirir, yoksa seçmenleri kendi kanaatinin doğ- ruluğuna inandırmağa — çalışmasını mı? Birinci şıkta, ortada elbette ki siyasi parti ve siyasi mücadele diye bir şey kalmazdı inanmalı, ona göre bu görüş Cumhuriyet Halk Partısı Meclısınde iltifat görmemiş; hele tezin âlemdarlığını yapanların gayesi ve maksadı lüzumundan fazla açık ol- duğundan teklif süratle reddedilmiştir. Cumhuriyet Halk Partisi içinde, bunun tamamile aksi inançta müfritler ise kuvvetli bir hizip teşkil etmektedir ve bunlar daha ziyade teşkilâtta yer almaktadırlar. (Bunlara kalırsa, kadar sertlıgı muhafaza etmek sonuna iktidarı lktıdarı methetmek muhalefet safları içinde üntüye yol . Teşkilât, kafa tutulmasından hoş- Yoksa kargı taraf tahrip dar ve Muhalefetin birbirlerile mucade— sındaki tutumu ile ıhata etmiştir, ıktıdar ıse bilhassa 2 Mayıs bu yana giriş- Ş aldıgı tedbırlerde ha- i asanın başına otu» tekerrürünü önlemez Cumhuriyet Halk Partisinde belirti- len, başka bir husus vardır: Partinin po- litikasını, Parti Meclisi tesbit eder. tekim Kasım Gülek, Amerikaya hareke- miştir. Bu demektir ki: Niha, Erim, ancak kendi namına söz sahibi- dir. Eğer bir temas gerekiyorsa, bunun partilerin selaihiyetli uzuvları arasında yapılması şarttır. Söz — iktidarın İ ktidar adına selâhiyetle konuşacak ise Adnan Menderestir. Baş- şahıs Sadık Aldoğan Unutulan adam AKİS, 22 OCAK 1955