29 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

29 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Bu keyfiyet Amerikan dolarının güçleştirmiştir. satınalma güçlerini kaybetme keyfiyeti, yani milletlerin enf- lasyonist politika takip etmeleri, Ameri- kanların, milli paralarına karşı olan gü- ini İngiltere, eğer Ame- lerdir. dür. İşte bunun içindir ki iktisatçı ol- an veya O ın bu meselelere az çı aklı yatan herkesin üzerinde ısrarla dur- duğu paranın istikrarıdır. Son sene- lerde Amerikan dolarının, A. B. D. n dö ise Avrupa iktisadiyatının kalkinmasmin bir tezahürüdür. Amerika Eisenhower'in plânı B aşkan Eisenhower Kongre'ye, dış ik- tisat politikasıyla ilgili hususları ih- mını izah etmiş bulu- Eisenhower'e göre hür d'nya— birliğine istinad ederse daha da k lenecektir. Zira her iki taraf için ka- olan ticari münasebetlerin kur- masraflı hibelerin veya diğer yardım şekillerinin yarattıkları Bugün çok sun'i ve gayrı iktisadi manialar var- dır. Bunun için bu ma nialarla mücadele edip, onları ortadan kaldırmak gerekir. Bu hususta Başkan şunu teklif etmek- tedir: «Ticari Aanlaşmaların karşılıklı ola- rak üç yıllık uzatılmasına mütedair ka- nunun aşağıdaki tadilleri ihtiva etmesi gerekir. 1 — Çok taraflı ticaret anlaşmalari çerçevesinde ve karşılıklı olarak Am ka Birleşik Devletleri gümrük tarifele— rinde en fazla 26 5 olmak üzere üç se- nelik anlaşmanın beher yılında tenzilât yapmak ve bu tenzilâtı muayyen bazı maddelere inhisar ettirmek. 2 — Çok taraflı ticaret anlaşmaları çerçevesinde olup mütekabiliyet esasına dayanan ve ad valorem vergi — nisbeti yuzde elliyi geçen emtialardan üç sene müddetle 2 50 nisbetinde bir tenzilât yapmak. 3 — 1 Ocak 1955 tarihinde yürür- lükte olan Amerika Birleşik Devletleri- ne ithal edilmiyen veya pek az ithal edilen malların gümrük tarifelerinde üç sene müddetle 28 50 nisbetinde bir in- dirme yapmak.» Başkan Eisenhower bundan — sonra gümrük ve tarifeler üzerindeki — Genel Anlaşma (GATT) nın tasdikini talep et- mekte ve bunda bazı değişiklikler ya- bildirmektedir. Gene Eisen- Ğ ü uamelelerinm kü Başkanın tavsiyeleri arasında. Ame- kan hususi sermaye yatırımlarının dışa- Iırya teşviki de vardır. Bu yatırımlar bil- hassa iktisaden geri kalmış memleket- 14 Başkan Eisenhower Rast gele! lere yapılmalıdır. Bunun için Amerikan gelir vergisi kanununda değişiklik ya- pılmasını, şubeleri yabancı memleket- lerde bulunan kurumlardan © 14 nisbe- tinde daha az vergi alınmasını ve şube- lerden vergi alınmaya ancak bunlar ka- zançlarını rikaya getirdikleri va- kit başlanmasını tavsiye etmektedir Başkan — Eisenihower'in dış iktisat programına mütedair nutkunu anlıya- bilmek için bazı hususların izahına lü- zum hükümet şekli olarak başkanlı hukumet şeklini seçmiş olduğu için ticari anlaşmalar yapmak da başkanın selahıyetleri Çunku ba: şk ettikleri çin r üç yillık ticaret anlaşmaları aktedebil- mek selâhiyetinin verilmesini talep et- mektedir. Amerika Birleşik Devletlerın— i tasdik edip etmeme hu- bundan evvel de AKİS sütun- larında belırtmış olduğumuz gibi, iki zıd cereyan vardır. unlardan bırıncısı isi mek ' mkündü Amerika Devletleri artık yardım devresinin sona eri ermesini ve rbest mübadele devresi- nin ba lamasmi arzulamaktadır. Belki tabirleriyle «trade but not aid» devri artık gelmelidir. Bu fikir pek doğru- dur; zira taşıma suyla değinmen dön- mez; amma söylenenlerde samimi olmak şartiyle. İsviçreden ithal edilen saatlere başkanın sözleriyle bağdaşacak gibi de- ğildir. Ingiltere Çelik sanayii husust teşebbüse devrediliyor P ek yakında İskoçya'da maruf çelik anayii Colville, hususi teşebbüse devredilecektir. — «İron and steel Hol- nıp aynı steel, Dorman long, Stewart and Lloyd and Cammel Laird. Bilindiği üzere çelik işletmeleri 1945 senesinde İngilterede iktidar. gelmiş olan İşçi Partisi tarafından millileştiril- mişti. 1945 den bu yana İn gilteredekı tatbikat bu işletmelerin devlet mek ıstıyorlar letten ziyade hususi teşebüsün başara- kanaatindedirler. cağı AKİS, 29 OCAK 1955