29 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

29 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

mümkün olur. Dr. William C. Felch'in araştırmaları da enteresandır. Bu zata göre insan kanındaki kolesterin daha iki andıkça artan esrarlı bir ifraz gibi telakki edilemez. Sadece in- -an organizmasını teşkil eden madde- lerden biri olması gerekir. Kadınlar Istatıstıkler gözden geçirilecek olursa lerin kadınlardan çabuk öldük- lerı anlaşılır. Alman — araştırıcılarından Bandel 1928 den 1933'e kadar yazdı- ğı bir çok makalelerde erkek ölümü- nün fazlalığı üzerinde . İ tur. Erkeklerin kadınlardan çabuk öl- mesinin başlıca sebeplerinden biri daha fazla alkol almalarıdır. an sonra tüberküloz, pnömoni, hazım cihazı has- erkeklerden — çok — yaşıyor talıkları, beyin namaları ve nefritler gelir. Bunların da alkolle ilgileri vardır. Bandel, şu sonuca varmaktadır: «Nere- içiliyorsa orada fazla tü- berküloz vardır.» Fazla alkol kullanan memleketlerde erkeklerde ölüm kadın- lardan çok olmaktadır. Az alkol sarfe- den memleketlerde ise bu fark görül- memektedir. Alkolü tahdid eden mem- leketlerde de erkek sürmortalitesi azal- Erkeklerin kadınlara nazaran daha çok ölmesinde çalışma hayatının da rolü vardır. Meselâ Fransada ticaret ndan sonra terk ettikleri halde etmektedırler Genel kadınlar bu erkekler devam ni mesainin fazlalığını da kabul etmek lâzımdır. Yüz müdür G elecekte belki de bu amaca ulaşıla- yasını açanları arttırmak - mümkün ? caktır. Her ne kadar «insanları er- kenden ölüme sürükleyen bir çok has- talıklarla çaresi bulunsa bile ihtiyarlık meselesi daima mevcud olacaktır. İn- 5-10 sene arttırsanız bile nihayet bir so- nu gelecektir» diyenler varsa da bu fi- kirler herkesçe kabul edilmiyor. Hattâ bilhassa bu — kanaatlere hücum edenler vardır. Onlara göre insan or- ganları başta kalb ve beyin, uzun müd- det yaşamak için — yaratılmışlardır. İn- sanlar hep vakitsiz ölmektedirler. ta Drakenberg bile hayatının baharın- da ölmüş sayılmaktadır. Umumi kanaat bu günkü beden kuruluşlarile insanların en aşağı 150 yıl — yaşamaları gerektiği merkezindedir. İhtiyarlık — bir İ nsanlara başta kalb hastalıkları hastalıktır sağlamak için olmak üzere AKİS, 29 OCAK 1955 bazı hastalıklarla mücadele etmek kâfi değildir. Meseleyi bir bütün olarak ele almak lâzımdır. Hastalıklardan daha genel bir manâ taşıyan bir durum var- dır o da ihtiyarlıktır. Şimdiye kadar ih- tiyarlara ihtimam göstermek, onları Tra- hat yaşıyan ihtiyarlar haline getirmek amacı güdülüyordu. Buna da Geriat- rie deniliyordu. Bu — konudan AKİS'in daha evvelki sayılarında söz açmıştık. Yani ihtiyarlık bir vakıa — olarak kabul ediliyor. Ihtıyarlıgın teessüsüne engel ihtiyarlığı sürdürmek değil, yarlamağa engel olmak icab etmektedir. halde hekimlik düşkünler evi kinlerini arttırmaktan başka bir işe ya- ramıyacaktır. Şüphesiz insanların uzun yaşaması lâzımdır. Yaşamak güzel şey- dir. Fakat bütün kabiliyetleri muhafa- za ederek hastalıksız ve ihtiyarlamadan yılların sayısını arttırmak gerektir. He- kimlikte ihtiyarlama — konulu kadar az bilinen başka bir konu yoktur. Tabiatın bütün büyük olayları gibi bu da surlar ve meçhullerle doludur. Çok yaşlı bir- çok kimselerde organlar genç bir insa- nınkiler gibi bulunabildiği halde diğer bir kısım yaslılarda — ihtiyarlıktan ileri gelme bir degeneresans halt görülmek- tedir. Bazan da ihtiyarlama prosesi du- raklamalar göstermekte, adeta organiz- ma yedeklerim harekete — geçirmiş gibi yahut da ihtiyarlık denilen hastalık sa- lâh ve sükün safhalarile nükslerle sey- rediyormuş gibi bir durum hasıl olmak- tadır. Böyle vakaları hergün gazeteler- de okumaktasınız: eniden dişleri çı- kanlar, saçları beyazlaşmışken döküle- rek verine san ve kıvırcık saçları biten- —< yaşında genç kalanlar da vardır. O hal- de ihtiyarlama konusu yılların adedine TIP de tabi degıldı ir mühim olay da âlimlerin gözün- den kaçmamı tır.. Memeli hayvanların yüksek kısımlarında meselâ adarda ve köpeklerde yaşama — müddeti ortalama olarak gelişme devrelerinin 6-7 misli kadardır. İnsanlar tam gelişmelerini 20 yaşında tamamladıklarına göre 120-140 yaşlarına kadar yaşamaları gerekirdi. Halbuki olamamaktadır insanları ve bugünün yarı vahşileri de medeni in- sanlardan az yaşamaktadırlar. O halde insan organizmasında — bir kusur bir mükemmeliyet noksanlığı aramak gerek- mektedir. İnsanlık belki de bu kusu- run cezasını başlangıcından bu yana denilebilir.. İlim bu hastalığın elbet bir gün bulacaktır. Böylece ihti- yarlama isini İrenleyecek — ve h uzatacaktır Nitekim — Gardner Gardner ihtiyarlamanın esrarlı durumu üzerinde araştırmalar yapmak ve insan hayatını uzatma — imkânlarını aramak üzere bir enstittü kurmak — yolundadır. Böyle bir enstitü —kurulduğu takdirde bütün vitaminler ve hormonlar yeniden gözden geçirilecektir. Cansel'e göre in- san plâzmasında bir gençlik bir de ölüm faktörü vardır. İnsan ihtiyarladık- ça n ölüm faktörü — artmaktadır. Yalnız bu faktörlerin neler — olduğunu Carrel bildirememiştir. Gardner bunla- rın da hakikat olup olmadığını araştır- Dr. EE, mak amacındadır.