5 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

5 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA levha Bir kapıda iki Bir de buhrandan bahsederler leri sürülen fikirler arasında hem alâka gördüğümüz, hem de kira kanunun ye- nıden tedvınının ısabetlı hukumlerı ih- — Eski ve yeni binalar arasında kira bakımından bir fark gözetilmeme- lidir. 2 — Kiralar, ayyen bir nisbeti malıdır (8 7 binanın değerinin mu- üzerinden hesaplan- 3 Bınaların kıymetleri tapu si- ciline tescıl edilmeli ve bu — sicildeki tescile göre kira haddi hesaplanmalı ve bina bedeli yükseldikçe müterekki olarak artan bir bina vergisi konmalı- olacak, hem de devlete bir varidat te- min edecektir. 4 — Bu vergiden elde edilecek ge- hrlerı mahallı 1darelerın mesela bele- e evleri veya blok apartmanlar inşa et- tırılmehdır Büyük Millet Mecli- sinde karma komisyonda müzakere edi- len yeni kira kanununun tasarısı ile Doçent Besim Üstünel tarafından gün- lük bir gazete sütununda ileri surulen teklif arasında iki ktada benz vardır. Her ikisi de eski ve yeni bına tefriki yapmamaktadırlar, her ikisi de binanın muayyen bir — değerinin kira haddinde ölçü olarak kullanılmasmı istemektedirler. Yalnız kanun tasarısın— esim Üstünel'in tasavvur ettiği yem bir vergi ihdasının ve bu vergi ha- 14 sılatının mahalli idarelere tahsisin, büt- çenin ademi tahsis prensibiyle ne derece ye kadar bağdaşır oldugunu doğrusunu isterseniz biz de p anlıyamadık. O- nun için dördüncü maddede ileri sür- düğü teklif de muhayyeldir. Yalnız bu fikir, yani ucuz halk evleri ve blok a- parltımanlar inşaatı fikri mesken dâva— alledecek yoldur. Bum kooperatıfler halınde kurmaktır. kalkınmadan biraz fe- dakârlığı icabettirir. Tercih hakkı me- suliyet makamında bulunan hükümetin- dir. Fransa Orada nasıl hükümet ediliyor F ransada fialtlarda bir ahenksizlik mevcuttur. Fiatlar arasında bir irti- aralarından getirmeleri evvelâ harp ve maliye ister dış ticaretinde olsun hep bu dert- ten muztariptir. Bunun için bu dâvayı halletmek üzere bir — komisyon kurul- Komısyon onbeş kişiden mü- Komisyona başkanınım ismi- ne izafeten Boissard — Komisyonu den- ahenksizliğinin üzerinde tetkıkler yapacaktır geçen komisyonun ilk toplantısına riayet etmiştir. Komisyon müteakip top- lantılarını Sanayi Vekâletinin fiatlar dai- resiyle irtibat halinde yapacaktır. Ayraca sanayi vekâletinin kâğıt ve karton, do- kuma, ziraat makınaları gübre, otomo- Bu tetkikler Maliye Vekâletine mensup bir memurun birlikte ettikleri bir ankete mevzu edecektir. Bu iki anketçi 10 evvel müş- terek bir rapor hazırlayacaklardır. Ra- por da sonra bir komite tarafından in- celenecek, tavsiyelerin 15 Martta hükü- mete bildirilecektir. Hükümeti 31 Mart- tan evvel gereken tedbirleri alacaktır. İktisadi meseleler yukardaki Fransa misalinde de görüldüğü gibi sıhhatli o- larak çözülebilmek için geniş bir iktisat bilgisine ve derin bir teknik — ihtisasa lüzum — göstermektedir. Fransa bir f'ıat meselesini hallettirebilmek komisyonlar kurmakta, bu güzide maliyecisi Edgar —Faure riyaset etmekte, komisyon bizim İşletmeler Ve- kaletimize tekabül eden —Sanayi Vekâ- letiyle temas haline — gelmekte, bunlar bir rapor hazırlamakta, raporları teknik bir memurla bir maliye beraberce tertipledikleri kte bu ankette Vasıl olunan tevdi edilmektedir. Hükümet kendine çeşitli merhalelerden süzüle gelen bilgiler ü- zerinde icrayı hükümet — eylemektedir. Fransadakı bu hıyerarşıye bakıp gulme— el Zir, kararlarla yüzde artırmağa muvaffak olmuştur. mini, yedi Amerika Bütçede 2,5 milyar açık var! Başkan Eisenhower 1 Temmuz 1955 ten itibaren tatbike konacak olan 1955-1956 Mali yıl bütçesini kongreye nazarı itibara alınmış olan başlıca hu- suslar şunlardır: 1) Sulh kat'i değildir, 2) İktisadi refah saglam temellere istinat etmektedi En fîasyondan kaçınmak için büt- çe açığını indirmek gerekir. Bütçe tasarısında Federal Devletin gider tahminleri 62,4 Milyar olup ge- çen seneye kıyasla 1,1 Milyar dolar da- Amerikan kongresi Bütçede Aaçık var AKİS, 5 ŞUBAT 1955