5 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

5 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

ha azdır. Devlet varidatı ise 60 Milyar Dolar kadardır. Bu da bir evvelki yıla nazaran 1 Milyar Dolar kadar bir ar- tış arzeder. 1955-1956 bütçesi gider ve gelir tahminleri karşılaştırıldıkları' vakit görülür ki Federal Devletin bütçesinde 2,4 Milyar Dolar açık vardır. Bu açı geçen sene 4,5 Milyar Dolar idi. 62,4 Milyar Dolarlık devlet giderleri içeri- sinde milli güvenlik için ayrılan tahsi- sat 40,5 Milyar Dolardır. Bu Bütçe hacminin 2 65 ini teşkil etmektedir. Milli Savunma masraflarında 1955-1956 Mali yılında 1954-1955 Mali yılına na- zaran 186 milyon Dolarlık bir azalma çarpmaktadır. — Amerika Birleşik Devletlerı hukumet şeklı bakımından bütçe ile ilgili faalıyetlerm son, fakat dır mühim mercii başkan Başkan — Kongrede, yani iki meclis temsılcılerınde huzurunda, girecek yıl . Bu Birleşik Devlet- leri bütçesinin ilk hazırlanış merhalesı— ni teşkil eder. Başkanın Amer tisadiyatının bir evvel ki yıldakı sı da normal bütçe faaliyetleri arasın- dadır. Uzak Doğu Çin - Rus Teknik İşbirliği 8 Ocak günü Moskova radyosu Çin i Rusya arasında teknik ve ilmi işbirliğine mütedair bir protokolün im- Zalandıgımı haber verdi. Bu protokola göre Rus Çine Çinin sınai ku ruluşu ve ıstıhsalıyle ilgili teçhizatı temin e» decektir. Maden sanayii, mekanik inşa- at, elektrik santralıları gibi. Rusyanın r almış bulun usyaya teknoloyk mal— mamulleri, bazı milli iktisadiyatta ve b ç sa halarında yapılacak — tecrübelerden ve elde edilecek neticelerden Rusyaya ma- lumat verecektir. Çin ile Rusya arasında imzalanmış olan bu protokol 12 Ekimde Pekinde imzalanan teknik ve ilmi işbirliği anlaş- masına bir ilâvedir. Anlaşma beş sene- liktir ve icabı halde yeniden tecdid e- dilebilecektir. 14 azadan mürekkep Çin -Rus komisyonu senede iki defa topla- AKİS, S ŞUBAT 1955 nacak; toplantılardan biri Moskovada, diğeri Pekinde — akdedilecektir. Teknik ve ilmi İşbirliği protokolü Çin Halk Cumhuriyetinin beşinci yılı münasebe- tiyle Çinde yapılan bayramlarda bulun- mak üzere Çine gitmiş olan Rus heyeti- nin orada hazırlamış olduğu vesikalar- dan biridir. Bu arada hazırlanmış olan diğer vesikalar arasında şunlar da var- dır: 1 Çin-Rus müzakereleriyle ilgi- li bir teblıg ve tebliğde komünist Çine 520 milyon rublelik yardımın Çinde on- beş tesis meydana getirmek için veril- diği ve ayrıca da 400 milyon rublenin daha evvelki anlaşmalar mucibince 141 sınai teşebbüsün — teçhizi için lüzumlu görüldüğünü mübeyyin bir vesika. 3 Umumi polıtıkayla ilgili müş- terek bır deklarasyon Nehru - Çu - En - Lai Komünizme - itiliyorlar 1954 senesinde belki devletlerarası munasebetlerd Avrupa meseleleri -Al- l anlaşmaların ittifaka dahil devletlerin arlamentolarınca tasdiki -Asya mesele- lerıne ekaddüm etti, fakat Asya mesele- lerini de, unutmamak lâzım gelirki, ikin- ci Cihan hatibinden sonra dünya politika- sında birinci safa geçmiş bulunmakta— dır. Asya meselelerinin önem kaz. sı bir bakıma bu bol enin haiz oldugu iktisadi ehemmiyetten daha çok bu bölgede husule gelmiş o- lan büyük bir rejim değişikliğinden i- leri gelmektedir. — Birinci Cihan harbi ıçınde yıkılan Rus çarlığının yerine Ko- ist bir idare kurulmuştu. İkinci Ci- han harbınden sonra ise Uzak doğu'da Rusyadan da daha —büyük bir devlet komünist olmuştur. Çin kıtasında altı yüz milyon insan yaşamaktadır. Bu kıta dıplomatık münasebetlerini diğer dev- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA letlerle — kuramamıştır. Her ne kadar İngiltere Komünist Çini tanımış ise de nevrede Komünist Çin temsilcileri hazır bulunmuştur. Batılı devletlerın Komünist Çini ta- mal keyfiyeti Komünist Rusy: 'anın kucagma ka adır. mem as iktisadi bağlar gün geçtıkçe kuvvetlen mekte ve ıktısadıyatları birbirine bağ- lanmaktadır. ndan bir evvelki yılda Çinin yabancı devletlerle yaptığı tica- retin dört üçü s-Çin ticareti- nin teşkil ettıgı tesbıt olunmuşt 1953 — senesinde Amerika Birleşik devletlerinde Roosevelt ceye kadar Amerika tisadi bir buhran içinde değildir, arada sırada ufak da olsa bazı ahenk- sizlikler husule gelmekte ve memleke- tin istikbali hakkında hiç olmazsa bazı kötümserlerin kötü kanaatler izhar et- mesine yol açmaktadır. Komünist Çinin Çin kıtasındaki hâkimiyeti bugün bir reahtedır Bu durumdan Rusların azami sağladıkları da bir realitedir. liderlerini Çin kıtasın- dan kuvvet zoruyla söküp atmadıktan sorara Çinde komünistliğin ortadan kalk- mayacağı da bir realitedir. Bu vaziyet karşısında Amerika Birleşik devletleri- nin takip etmesi gereken yol herhalde 1933 senesinde Rooseveltin Rusyaya karşı takip ettiği politikadan pek farklı olmamalıdır. Ya Komünist Çinlilere kar- şı savaşlarda ölen Amerikalılar ne ola- cak derseniz? Her halde Amerikada me- seleleri — çıplaklığıyla halk efkârına ar- zetmek şarka nisbeten kolaydır. 15