5 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

5 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

OLUP BİTENLER Menderes YURTTA başlamasını talep edecektir. ge e gelişsin acı olmamakla beraber sert bir bütçe tenki- di hazırlamaktadır. Bu tenkidde iktisa- di durumumuzun olmadığı en az demokrat milletvekillerini Bütçe Ko- misyonundaki konuşmaları kadar ciddi şekilde behrtılecek fakat Halk Partisi- nin bu durumun milletçe düzeltilmesi için çalışmalara hazır olduğu ifade e- dilecektir. Konuşmada hükümetin dış politikası üzerinde — muhalefetin muta- bakatı da bıldırılecektır Kısaca tenkid, münasebetleri bozacak mahiyette olma- yacak, fakat mıllett i ha- lefet vazifesini yapmaya devam ettiği- nin belirtilmesi gayesini taşıyacaktır. Teşkılattan gelen sesler Nihad Erimin dize gelmesi, Halk Partisi — teşkilâtında çatlaklar husule getirmiştir. kadar ki Kandıra- dan hoşa gitmeyecek sesler yükselmek- tedir. Kandıralı halkçılardan bir kısma «Nihad Erim' böyle — yaptıktan sonra i demektedirler. isa gostermektedırler Me kezı, bundan dolayı endişe du yar— lar Menderesın mahir alkışlamaktadırlar. r gazetesi ise Demokrat Parti- muşadığı hususumda bir tek politikasını polıtıkadan bahsetmekte, iç pohtıkadakl gelişmeye dokunmamaya azami dikk. mam sarfetmektedir. Başvekilin C.H.P li baloculara verdiği cevap yayınlanmadı- ğı gibi bazı vekillerin bu baloda hazır bulundukları da D.P. organında yer al- mamıştır. DP. kendi teşkilâtını ayakta tutmaya gayret etmektedir. akiki vaziyet bir kaç güne kadar anlaşılacaktır. İki tarafın mutedil ve insaflı unsurları partılerın dost bir ha- ya içinde ana meseleleri ele almalarım yürekten 1stemekted1rler. Memleketin menfaati nu icap ettirmektedir. Memleketin menfaatinin icap ettirdiği başka bir iki partinin de kuvvetli kalmalarıdır Partiler ve lıderlerı bir ta- kım şahıslarını — menfaatlerine göre sü- ruklenırse bumdan hepimiz zarar görü- rüz. 2 Mayıstan sonra Demokrat Parti- min böyle bir yolda sertlik istikametin- de olduğunu gördüğümüz tik. Bugün Halk Partisini - cıvıma istikametinde - görmı letçe duyulan endışeyı belirtmekle va- zifemizi yapıyor davalar ortada durduğu mud- detçe hakiki demokrasiden, yumuşam dan sertleşmeden bahsetmek, partılera— çıkarmak beyhudedir. Hürriyet de havadisini söyle bıtırıyordu «Bütün bu havası sında yakınlaşmayı hava şimdilik sadece bir iki gazetenin sayfalarında kendini göstermekte, va- tandaşları huzura götürecek faaliyetin br an evvel tahakkuku beklenmekte- Adliye Başlanmayan müzakere Adlıye encümeninin Demokrat Parti- i bir —zaten bu encümende Halk Partısının bir tek temsilcisi vardır: Mehmet Kartal — gülümseyerek: Soldan geri! Halkçı gazetesinin dış görünüşü Marş!.. «— Boşuna telâşlanıyorsunuz» de- di. Muhatabı, hükümet tarafından Mec- lise getirilmiş, olan Ceza usulü muhake- meleri kanununun tadil tasarısından bahsediyor ve bu tasarıda — derpiş olu- n iki yeni tevkif sebebi karşısındaki endişelerini anlatıyordu. Hakikaten va- ziyet, endişe duyulmayacak gibi değil- di. Eğer tasarı kanunlaşırsa, tevkif ka- rarlarına itiraz imkânı — ortadan kalka- caktı. Zira hâkim, «sanıkların tevkif o- da suç 1şleyecek1er1ne ka mi, un aksini ileriye sü ispat etmek kabil — sayılamazdı. yeni sebep, bundan ibaret değildi. sarıda başka bir husus daha vardı: Sa- nıgın işlediği suçun ağırlığının, kötülü- tevkif olunabilecekti,. mektir? insanlar ne Si zişe itiraz olur ? Görülüyor ki tevkif sebepleri tamamıle sübjektifti. İşte, De- mokrat partili mebusum karşısında otu- ran zatın endişesinin sebebi buydu. Dedi ki asarıda bir takım afaki sebep- ler 1lerı sürülecek yerde doğrudan doğ- ruya sanıklarım tevkif — olunabilecekleri söylenseydi daha iyi edilir, bu suret- le 'herkes vaziyetini anlardı. Hem böy- yetlilerin de sayısını azaltırdı..» ebus: «—Merafk etme dedi.. Benim bildi- ğim Adliye encümeninden bu tasarı bu şekilde geçmez.. akat bahis mevzuu mebus rece selâhiyetle konuşuyordu, orası ta- mamile meçhuldür Uyanan tepki T asarı beklendiğinden — geniş akisler yandırmıştı. Bir çok gazete getiri- len, teklifin tehlikesi üzerinde dikkatle duruyordu. Bunlar, daha ziya- de tarafsız gazetelerdi. Bir de Dünya Fakat Halkçı, en ufak bir tefsirde bu- lunmayı kendi politikasına aykırı gör- müş, havadisi «Ceza usulü muhakeme- leri kanunu değişiyor» tertibi sudan bir başlıkla vermiş, yeni tevkif sebep- lerini satırlar arasında geçiştirmiş, üze- rinde durmamıştı. Buna mukabil daha müstakil gazeteler —yani encümeninde ve tasarı oradan geçerse Mecliste mücadele ede- ceğiz. Bahis mevzuu tevkif sebeplerinin insan hak ve hürriyetlerine aykırı oldu- ğunda zerrece şüphe yoktur. Yumuşak havadan bahsedildiği bu sırada o mü- zakereler vesilesiyle iktidarın hakiki ni- AKİS, 5 ŞUBAT 1955