5 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

5 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Dr. Feridun Ergin Konuşmakta devam edecek zaları birbirlerini ya sokakta, ya da susi toplantılarda görebilmektedir. ten, ufak tefek anlaşmazlıklar bir yana, Demokrat Partide parti faaliyeti diye bir şey bahis mevzuu değildir. pek tabiidir, zira ne Dem ne de, Cumhurıyet Halk Partisi garplı manasile birer politik partidir. k oluyor ki yaz aylarının or- tasında Demokrat Partinin Büyük Kong- onbaharda toplamak fikri, te- vardı Hatta hiziplerin çahşma— ları da başlamıştı. O halde, Kongre ne den toplanmamıştır? İlgililerin ifadesine Örül tu Hakikaten, seçimlerden emen t Partinin Büyük Kongresı toplanabılseydı partiyi Zzafere götüren an Menderes kelimenin akat v geçmiş, bu arada iktidarın ihtiyarından çıkan bazı harek er, ha- diseler vuku bulmuş, parti içindeki mu- halefet artmıştı. Samet —Ağaoğlu gibi —bir muayyen manada — — rakipler kuvvetlenmişlerdi. Elbette ki Adnan Menderesin, hem de ittifakla veya itti- faka çok yakın ekseriyetle tekrar Genel Başkan seçilmemesi bahis mevzuu bi- Fakat iş, orada bitmiyor- manın manası, Ge- nel Başkanlığı almaktan ibaret değildi. İşte duşuncelerledır ki Demok- rat Partinin Genel İdare Kurulu 40 in- ci ayına girmiştir. Önümüzdeki ay, biz de maşallah alacakdır. Fakat Büyük Kongrenin tarihi gene de belli olmayacaktır. Basın En güzel teşebbüs S tatü şöyle başlıyordu: «Gazeteciler — Cemiyeti, mesleğin muhtelif şubelerinde çalışan meslekdaş- AKİS, 5 ŞUBAT 1955 lan ve bilhassa mesleğe yeni — katılan ge teşvık maksad yla bu için, en iyi karikatür ve resim için yıl- da bir defa verilecekti. Aslına bakarsanız, mükâfat öyle a- hımşahımbir şey eğildi:. Birinciler beşer yüz lira ile birer plak, ikinci ve üçüncüler birer mürekkepli kalem ile plak alacaklardı. Fakat bu gibi işlerde, elbette maddi menfaat de vardır ama bu maddi menfâat manevi yoklan ge- çer. Bununda ifad edilmek istenilen şudur: Mükâfatı — kazananlar, Babiâli piyasasında daha fazla kazanç ımkânı bulacaklardır, zira 1y1 muhabir, fo- toğrafçı, iyi ressam veya karıkaturıst iyi röportajcı oldukları hususunda elle- rinde resmi vesika bulunacaktır. Gaze tecılık mesleğinin bir Zzavallı meslek vaziyetinden senelerdir çıka- madığı hakıkattır Pek k — kimsenin hatırına hâlâ, gazeteci deyince, şerefi fazla olmayan bir insan gelir. Biz batı- ya yaklaştıkça, batının telâkkilerini öğ- rendikçe —sinema yoluyla dahi olsa — hâdiseleri, meslekleri ve insanları baş- ka türlü görmeye başlıyorsak da deği- şikliğin bugünden yarına gerçekleşme- sine imkân bulunmadığı â raka]ım cemiyet — gazetecilik hakkındaki — yanlış - telâkkilerini yavaş tadil etsin. Ama o sırada da biz, o kötü telâkkide gerçek olan tarafları ortadan kaldırmak için gayret sarfede- lim, mesleği hakikaten sevilecek ve şe- ref duyulacak bir meslek haline getire- lim. Meslekleri insanlar yaptığına gö- re, meslekteki insanların kalitesini yük- Ama hakikaten Anadolu ajansı ve — radyolarımız garip bir yol tuttular. Başvekil Adnan Menderesi —Alman Führeri Hitler veya İtalyan Duçesi Mussolini yahut İspanyol Caudillo'su Franco zannediyor ve onun hakkında Öyle lisan kullanıyorlar. bilemeyiz — pek müşküldür. nyada mevcudiyetleri bir ma- na ifade eden bütün devletlerin baş- vekilleri gibi hükümet — reisimiz de murahhaslar vasıtasile tedvir edildi- ği devri pek geride bırakmış bulu- nuyoruz. Adnan Menderesi bunu anlayan ilk başvekil olduğundan do- layı AKİS bir çok defa hararetle teb- rik etmişti. Bu seyahatlerin memle- kete temin ettiği fayda da ortada- dır. Fakat bu seyahatlere çıkış veya bu seyahatlerden donuş aberlerini verirken Anadolu ajansı her yolcu- YURTTA OLUP BİTENLER seltek ilk iştir. İşte, İstanbul Gazete- ciler Cemiyetinin giriştiği yeni teşeb- büs, her şeyden çok bundan dolayı tak- dire değer? ünyanın bir sürü — memleketinde gazeteciler için mükâfatlar ihdas olun- muştur. Bunların bir kısmı, meşhur ga- zetecilerin isimlerine — izafe edilmiştir, bir kısmı da vakıftır, İstanbul Gazete- ciler Cemiyetinin böyle bir vakfı bek- lediği, fakat gelmeyince bizzat hareke- te, geçtiği anlaşılıyor. Vakıf olarak, elle tutulup gözle görülen bir «Yunus Nadi Mükâfatı» vardır ki yalnız Cumhuriyet gazetesinde çıkacak yazıları kaale aldı- ğından Türkiye çapında bir mükâfat sayılamaz. İnsanlar takdire, teşvıke muhtaçtır. Hele gazeteciler.. Zira rasında bulunup amatör betmemış olanlar — gazeteci, resimleri bütün gazetelerde çıkacaktır. Bu bakımdan, asıl kazanan meslek ola- caklar z, tesbit edilen Jurının «tem- sil selahıyetı» daha fazla bir jüri olma- i. Gazetelerin ya- bir Ref'ıkı Halid, bir Burhan Felek, bir Doğan Nadi, bir Bedii Faik —hepsi- komik oluyor... nun yapması son derece tabii tefer- ruatı uzun uzun anlatmakla acaba methettiğini mi Zzannedi- yor, yoksa onu illetin nazarında yukselttıgı kanaatmde midir' İşte, Adnan Menderesin Italya ya hareketine dair hükümetin — resmi ajansının Verdıgı bazı malümat: de Park Otelden hareket eden — Başvekili- aşa, Taksim, İstiklâl Cad- desı, Tiuıel Şişhane, Atatürk köprü- ve Bulvarı, i Topkapı ve Lond 'ya — Aşsfaltını saat 12,1. hava meydanına mu- vassalat etmş » Başvekıl Adııaıı Menderes ih- tiram kıtasını teftişi müteakip ken- dısını uğurlamağa gelen diğer zeva- 'a ayrı ayrı «Merini sıkarak ve- e. Saa, 0t0m0bille miz vekilimiz Adnan Mende- res uçak merdıven ııdeıı kendisini uğurlamağa gelenleri ve meydanı dolduran halkı şapkasını sallayarak selâmlamış ve veda etmiştir. yarabbi, şunların bir anlayabilsek!.. faydasını