5 Şubat 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

5 Şubat 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

biliyordu. Fakat Amerika, Taşen ada- larının Pekin kuvvetleri tarafından işgali hâdisesine seyirci mi kalacaktır, yoksa Milliyetçileri kendi uçak ve filosu ile destekleyecek midir? Hele on üç Ame- galeyan, halinde olduğu bir sırada.. a, Formoza ile Pescador'lar hariç, Kizıl Çinin hareketlerine müda- hale etmeyeceğini bildirmiştir. Gerçi, i adalara kargı yapılan — taarruzu kuvvetlerinin — kullanılması is mevzuu değildir. — Yalnız, Taşen adalarındaki 20 bin kişilik — milliyetçi kıtalarin tahliyesınde müteyakkızdır. baloma, adaların Kızıl Çin hakımıyetı altına geçişini kabul mamasına bile alı- nabilir. Hakikaten Amerikan Kongresinin kararından sonra Pekin — hükümetinin sevkettiği kuvvetler Milliyetçi kıtaları- nı Öteki adalardan daha süratle atmışlar ve bunları teker teker zaptetmişlerdir. Kızıl Çinin niyeti G eçen hafta içinde Pekin ve Moskova görüşmelere sahne oldu. Haftanın başında İngiliz Milletler Ca- miasına mensup devletlerin başvekille- ri Londra'da toplanacaklardı. Goruşu— lecek meselelerin başında Uzak Doğ hâdiseleri geliyordu. Hindistan Başveki— ini Çine karşı duyduğu sempati malümdu. Gerçi İngiltere Hükümeti A- merikan Kongresinin kararım tasvip et- tarafta Attlee ve Beyan adamakıllı mü- nakaşa etmişlerdi. Bu dâvada Attlee ile Beyan aynı fikirdeydiler ve böy iş- çi muhalefeti daha kuvvetli bıı' manza- ra arzediyordu. Şimdi, öteki başvekiller erikan — kongresinin b Hindistan ve Seylan Kızıl i Çu-En-Lai'nin ne düşün- düğünü anlamayi faydali buldular. adalarına n Hükümeti, Taşen .» E Z. K B cagını öğrenmek mi istiyordu? Şımdıhk her şey, ikinci şıkkın dogrulugunu gös- termektedir. Hakikat Kızıl Çin For- alıp Mıllıyetçı Çin idaresine resmen son verme zamanının geldiğine kani değildir. Görüşmelerin ikinci bir kısmı da Moskova'da cereyan ediyordu. Molotof, Kızıl Çin namına bir teminat verme- mekle beraber Taşen adalarının tahlıye— ya'nın silahlandırılmasını — ikinci plâna AKİS, 5 ŞUBAT 1955 DÜNYADA OLUP BİTENLER Formoza'da Çin tankları Çakar bıraktırmak elbette ki Moskova'nın işi- ne gelirdi ve bundan memnunluk du- yardı. Bilhassa Amerikan umumi efkâ- rının dikkatini dağıtmak, elbette ki son derece faydalıydı. Nitekim, Molotof'un sözlerinden bu anlaşılmaktadır. Harp çıkabilir. mi? B utun bunlar hesaba katıldıgı zaman len telgraflar meydana çıkan hakikat Uzak Doğudaki ihtilâfın bir harbe — sebebiyet Verecek dereceye gelmediğidir. Kızıl Çin, büyük bir ihtimalle Formozaya dokunmayaca— ği gibi, Amerikan — kuvvetlerine bulaş- aya da itina edecektir. Buna mu- kabil Eisenhower'in sert görünüşlü ka- rarı altında Çin kıtasına yakın adaların Kızıllara geçmesme göz yummasının manası olmak gerekir. Amerikan umu- mi efkârı kolay hazırlanan bir umumi efkâr değildir. Yapılan hazırlıkların bir tehlikesi vardır: harbin aen çıkmasını kolay- laştırır.. Ümid edilir ki taraflar bu ka- zaya sebebiyet vermemek için son de- rece dikkatli davranırlar. Batı Avrupa Ruslar artık biliyorlar B atılılar her ne pah a olursa ol Batı Avrupa'yı silâhlandıracak- lardır Bu hakikat, geçen hafta içinde, Kremimin kafasına kat'i şekilde yerleş— miştir. Hakikaten Mosko re ve Fransa — Büyük Hariciye Vekâletine tevdi ettikleri, tayı okuduktan sonra başka bir kanaate sahip olmanın za mkânı yokı KİS okuyucuları Almanya na si- almazlar lâhlandırılmasına dair Londra ve Paris andlaşmalarının imzalanmasını mütea- Sovyetlerin na: u faaliyetiyle bu andlaşmaları baltalamak için ellerinden geleni yapmışlardır. Bu arada İngiltere ile Fransa'ya da, tı Almanya silâhlan- dırildıgı takdırde Ikıncı Dunya Harbini müteakip imzalanmış bulunan Rus-İn- gılız ve Rus-Fransız pakllarımı bozacak- larım bildirmişlerdir. Kremimin kanaa- tince Almanya'nın silahlandırılması Rus- ya'ya karşı bir tecavüz — maksadı taşı- makta, bu bakımdan yukardaki paktla- ra aykırı bulunmaktadı İşte, Büyük Britanya'nın Moskova- daki Büyük Elçisi Sir William Hayter tarafından Rus — makamlarına sunulan cevabi notada bu sovyet ithamlarının ne dereceye kadar asılsız olduğu belir- tiliyordu. Mesuliyet — Ruslardadır Nota, son derece kısaydı. Harp yılla- içinde —Sovyetlerle samimi bir iş- bırlıgının kabil olacağına inanmış bu- lunan Britanya hükümetinin bunun ger- çekleşmemesi karşısında belirtiliyor ve Avrupa'nın ortasına siya- si, iktisadi ve sosyal maniler dikenin İn- giltere olmadığı ifade ediliyordu. Arka- dan, hakikat daha açık bir lisanla anla- tilıyordu Deniliyordu ki: Avrupa'nın bu ajik arçalanmasına yol açan şey, Sovyetlerın politikasıdır. ta, eğer Rusya Rus-İngiliz pak- tım bozarsa İngiltere'nin bundan esef duy; 1 söylemektedir. Londra ve Parıs andlaş maları bu paktın ruhuna ay- --rı değildir, zira Almanya mütecaviz 17