23 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

23 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

tesirleri rakamla ifade edilemiyecek kadar büyüktür: Ormanlar memleke- tin su ve yağış rejimlerini duzenl Sellere ve toprak aşınmala olur. Umumi sağlığımız uzeı'ıııde gü- zel tesirler icra eder. Memleketi süs- ler. İçinde oturulmayı istenir ve özle- nir bir hale getirir. Bu hususiyetlerin genel olarak her memleket için ve hus ekonomisinin asıl karakte- ristiği henüz zirailik olan memleke- timiz için, ne kadar önemli oldukları anlaşılması zor şeyler değildir. durum Batı — memleketlerinde İleri Batı memleketlerinde memle- ket yüz ölçümü ile ormanla üz ölçümü arasında muayyen nisbetler titizlikle muhafaza edilmiye çalışılır. İlm? ölçülere göre bir —memleketin or sahip olduğunun söylenebilmesi için adı geçen nispe- tin en az225-30 .olması lâzımdır. Bızde bu nıspet tahmini olarak 9o 13,4 Tahm hakikati ne dereceye kadaı' aksettırebıldıgı hususu da ü- zerinde ehemmiyetle durulması icap eden bir noktadır. Tahmin hakikate çok yalan olsa bile asgarit ideal nis- petten ne kadar düşük olduğu görü- lüyor. Hakikatte bu Türkiye Balkan ve Akdeniz memleketleri içinde bi- i bakı- ti dahi muhafaza edebilmek mümkün olamamaktadır Hakikati söylemek icap ederse, ve .kim ne derse desin, C.H.P., ikti- darı zamanında, orman davasına bu- günkünden çok. daha candan sahip olmuştu. liderin bu da avaya verdığı ehemmıyet gösterdiği maddi nevi müzaheret işlere yakından vakıf olanların meçhulü değildir. Ormanla- rın devletleştirilmesinin, bakım, mu- hafaza ve geliştirilmemelerinin icap ettirdiği rasyonel ve ilmi —usullerin memleketimizde ihyası gayretlerinin, zamanın- eski Tarım hızmetle- karşısında, prensiplerden fedakarlık yoluna gitmekten kendisini kurta mamıştır. rman politik ında ve mevzuatında gedikler o zaman açıl- maya başlanmıştı. 1000 de Demokrat Parti ıktıdara geldi. Beş senedir de iktidarda. zuat eski şikâyet ettiği mevzuat. 1- dare eski dert yandığı idare. İşlet- meler eski beğenmediği işletmeler. Nerede kaldı eskinin beğenilmezliği ve davaya sadakat? Hazırlanmakta olduğu soylenılen, ilk ele alınacak ği yahut uyandırılacağı ğildir. Ancak zihniyet değişmesinden AKİS, 23 TEMMUZ 1955 kanun değiştirmenin ne derece fayda sağlıyacağı meselesi ayrıca düşünü- lecek bir noktadır. Tedbirsizlik Demokrat Parti bu davada da ma- lesef samimi çıkmamıştır. Orman dâvasını partiler üstü bir mesele ola- rak ele alıp tahripler karşısında şid- detli tedbirler almak, iç iskân prob- lemini halledecek yolları arayıp bul- ve istismara nın ka edildiği ve takip ettırılmedıgı henüz hatırlardan silin- memiş şayialar arasındadır. Bu lıtıkanın neticesi, seçim a- tahripçilerin mükâ- Tahripçile- rin zihinlerinde, zaten bir zamandan beri görüp geldikleri şekilde, yaptık- larının yanlarına kâr kalacağı fikri iyiden' İyıye yer etmiye başlamıştır. u gün de hâlâ memleket menfa- atlerine aykırı olan müsamaha cere- yanı ve mesele karşısındakı ilgisizlik olduğu gibi devam edip gitmektedir. Olduğu gibi devam etmiyen bir şey da orman mevcududur. İkti- varsa o dar partisinin mesele karşısındaki davranışı bu iken. muhale fetın ve münevver vatandaşl rın vaziyeti ne- ir tek söz ile, alâkasızlık ve lâ- Onlar da nedense böyle bir davadan haberli bile görünmek iste- miyorlar. Bu türlü davalar karşısın- da ufak veya büyük menfaat hesap- larım bırakmanın hâlâ sırası gelmi- yecek mi acaba? Aksi halde gelecek nesillere ormansız bir Türkiye bırak- makla suçumuz buyuk olacaktır. Bu- nu artık anlamalıyız!. İktisadi işbirliği Liberalizasyon Avrupa İktisadi İşbirliği nlar K mitesi bu yı politikası Teşkilâtı mal müba- hususi letler arasındaki İKTİSADİ VE MALİ SAHADA delelerinin 95 90 i için mevcut bu- lunan ithal — kontenjanlarının berta- raf edilmesini derpış edıyor, ve bu la kabul ettiği tedbirler arasınd ha- la mevcut bulunan © 1 kem- mi.ithal tahditlerinin 30 1955 tarıhıne kadar kaldırılmasını viçre, teşkilâta adı geçen mükellefi- yetin yerine getirilmesi için gerekli tedbirlerin kendisi tarafından alındı- ğım bildirmiştir. iğer aza devlet- ler henüz temerrüt halindedirler. Ve her halde halen bırakmak niyetinde olmadıkları 25 70 luk ithal kontenja- nının ilgasını az çok uzun bir gecik- me ile ele alacaklardır. Amerika Doğu ile ticaret Bedeli 1.000.000 doları geçen 100 Chevrolet otomobilinin Bulgar hü- kümetine satılması için ihraç lisansı verilmesi - bu beş yıldan fazla bir zamandan beri doğu blokuna mensup bir devletin bu derece yüksek bir si- parişi üzerine verilen ilk ihraç lisan- ıdır - üzerine Amerikan iktisadi çev- relerinde doğu bloku memleketlerine ıhraçların yapılıp yapı- üzerinde bir lenilmekte Ticaret Bakanlıgında Dış Tıcaret Dairesi (Bureau of Po- reign Commerce) tarafından teyit o- lunduğu üzere, otomobil, traktör, ha- fif âletler ve makinalar sanayiinden r ve keza gıda mad- r çok teşebbüs- i hafta zarfında istihsal et- tikleri malların Sovyet oku mem- leketlerine satılabilmesi imkânlarına dair yetkili hükümet — çevrelerinden Seri halinde otomobil imalatı Bize nasip olmıyacak islerden