23 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

23 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

HAVACILIK Paraşutçu kızlarımızdan bir gurup Erkeklerin yerini alacaklar Teşkilat Kızların gayreti Saat ondu. Milli Savunma Bakanı em Menderes'in makam ara- bası Bakanlık binasının önünde dur- du. Vekil ağır adımlarla çıktı, mer- divenlerin başında selâm duran aske- ri selâmladı ve ağır ağır odasma çıktı. Biraz sonra zile bastı, yaver içeri girdi. Kolunda bir İmza kartonu bulunuyordu. Vekil "mühim ne var?" diye sordu. Milk Savunma Bakanlığında her vrak mühimdi. Fakat her mühimin de daha mühimi mevcuttu. Bakan bir hayli imza attı. Yave en sona iki evrak bırakmıştı. Evrak- ların kenarında iki genç kız resmı İ- Tişikti. Vekil sordu. “"— Bunlar nedir?" Yaver izah etti: “— İki genç kız efendim. Türkku şu planör ve paraşüt kursundan me- zun olmuşlar. Motorlu tayyare tu- rizm kursunda çalışıyorlarmış. Bu sene Ankara Kız Lisesini bitirmişler. Kava Harp Okuluna talebe olaı'ak kabul edilmelerini istiyorlar. Biz mi racaatı enteresan bulduk. Emırlerı- nize sunuldu. Bakan gulumsedı kısa idi: "Kalsı Vekil masasından kalktı, pence- reden dışarısını seyretti. Caddede genç, yaşlı insanlar yürüyorlardı, ak- hna şu satırlar geldi: "Muasır havacılık âlemi inkişaf- AKİS, 23 TEMMUZ 1955 Cevap gayet larına muvazi olarak gençlerimizi ye- tiştirmek emelini milli gayeleri me- dyanında bulunduran Hükümetimizin muzaheretleri, Hava Kurumu yüksek idare heyetinin faziletli mesaılerı Türkkuşu kıymetli müdür ret- menlerinin feragatli, dısıplınlı çalış- maları ve talebeleriniz bulunan genç Türk kız ve erkek evlâtlarımızın kan- tarma has cesaret, disiplin ve asalet- leri ile Hollanda'da gösterilmiş bulu- nan liyakat ve — muvaffakiyetlerinizi candan tebrik ederim. Sizler gibi kıymetli bir idare he- yeti elinde ve takdir buyurul Türk- uşu üdürü arbay Bur- han Göksel ile beraberindeki liyakat- li bayan ve erkek oğretmenler ıdare- sinde, cevher kaynağı kız v öğrencilerimizin pek yakın ıstıkbal- de; onları yetiştiren ve bekuyen bu millete lâyık, daha bir çok şeref Ve muvaffakiyetler getireceklerinden min bulunm ta ve kendileriyle ıftı- har duymakt Milkf Müdafaa Vekâleti' silâhlı kuvvetleri kudret ve imkânları dahi- lindeki gücü ile daima sizlerle bera- berdir. S ağlık ve başarılar temenni ederim." Bu bır mektubun metni İdi. Genel Başkanlıgına gonderılmıştı Havacılık dâvası yürü- yordu. Bu mükemmel bir netice idi. Bu iki genç kız kulu- na kabul edilip edilmemeleri mühim değildi. Mühim olan havacılık şuuru- nun gençliğe yerleşmesiydi. Sonra bir ay kadar evvel Ergazi hava meyda- nında gökten papatyalar gibi serpilen paraşütçü kız ve erkekleri hatırladı. Onlan teker teker tebrik ettiğini dü- indü ollanda'ya gitmişlerdi. Ge- len raporlar Hollanda gösterilerinin çok başarılı geçtiğini gösteriyordu. Sivil havacılığı canlandırmak Bu millet varlığını _korumak için son 30 sene içinde İki m har- be girmek mecburiyetinde kalmıştı Birinci dünya harbinden müttefikle- rinin teslim olmasıyla mağlüp çık- mıştı. Bütün memleket işgal mişti. O zaman büyük kurtarıcısı çı- kıp 'Türk'ün öldürülüp, fakat mağlüp edilemiyeceğini" bütün dün- yaya ispat etmiş, Milli Mücadele za- ferle netıcelenmıştı Hür ve istiklâli- ne sahip bir Türkiye adım adım inşa edilirken boş kalan tek saha. Türk gökleriydi. Ve bu başarılması icap e- den işlerin en müşkülüydü. Halbuki bütün dünya fabrikaları, orduları, la- boratuvarları, gayretleriyle — gökleri fethetmek için dev adımlariyle ilerli- yordu. İşin en mühim tarafı bu da- vanın en çok para ve en çok bilgi is- tiyen bir dava oluşuydu. Geçen her gün; askeri tayyareciliğin sivil ha- vacılıkla desteklenmedikçe memleket çapında bir kıymet ifade edemiyece- ğini gösteriyordu. Memlekete yabancı mütehassıslar getirmek lâzımdı. Komşumuz Rusya havacılıkta dev a- dımlariyle ilerliyordu. Davet edilen yabancı mutelıassıslar sivil havacılı- raşütçülük" — teşkilâtının kurulmas inde İsrar ettıler Memleketin _ıe- olojik durumu tetkik edildi ve e münasip yer olarak İnönü kasabası- rındaki saha bulundu. Mem- lekette 1925 yılında kuı'ulmuş olan büyük vazifeler dü- şuyordu Sıvıl havacılıgı ordu ihti- yaçlarının icap ettirdiği şekilde yü- rütmek için Türk Hava Kurumunun bu ışı yüklenmesi zaruri idi. Emir verildi Sene 1936 idi. İlk yapılacak şey, ordudan ve halktan havacılığa me- raklı gençleri en kısa zamanda teşkil edilecek kurslara tâbi tutarak temeli atmaktı. İlk kurslardan mezun olan- lar derhal öğretmen yetiştirilecek ve onlar yabancı mütehassısların neza- retinde kendilerinden sonra gelenleri yetiştirecekti. İnönü'de ilk planör ve paraşut kursu teşkil edildi. İstanbul, Zmir. rsa glbı bırıııcı planda gelen vılayetlerdekı Hava Kurumu teşkilâtları geniş bir propagandaya geçtiler. Gençliği sıvıl havacılığa teşvik için büyük gayr ler sarfettiler. Bu teşebbüs ilk anda ümit edılmeyen büyük bir alâka top- ladı. Planör ve paraşüt kurslarına 150 den fazla müracaat oldu. Yeni Ur teşkilâta isim bulmak lazımdı. Büyük, Atatürk burada da imdada yetişti. İsmini "Türkkuşu" koyunuz, dedi. Bir buçuk aylık bir nazari -dev- reden sonra Turk gençleri büyük bir başarı ile memleket göklerini fethet- mek için boşluğa atıldılar. İlk Türk paraşütü açıldı. 18 yaşında Ur genç . mükemmel bir inişle çorak bir tar- laya in