23 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

23 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Lütfi Yedek — kuvvet Fevzi Karaosmanoğlu Yeni cereyanlar İstanbulda —Taksim civarındaki bir meşhur pastahanenin bahçesinde geçen haftanın sonlarında oldukça kalabalık Ur gurup toplanmıştı. Bun- ların hepsi Demokrat Partiye men- sup mılletvekıllerıydı Çoğu gençti. İsimler mlerini sık sık gaze- telerde gormek kabıldı Demokrat Partiye ve onun ideallerine sıkı sıkı- ya bağlıydılar. Fakat gidişattan memnun olmadıkları biliniyordu. Tek partiye ve şeflik sistemine doğru sü- ratle kayıldığını elle tutulur, gözle görülür şekilde farkediyorlardı. Zira, doğrusu istenilirse işin içindeydiler. Yüksek makamlarla temas ettikleri gibi o makamların sahipleri üzerinde kimlerin nüfus icra ettiğini ve bunun ne neticeler verdiğini biliyorlardı. El- lerinden gelen mücadeleyi yaptıkları- na da samimi surette inanıyorlar ve ellerinden daha fazlasının gelmediği- ne üzülüyorlardı. Menderese aksettirilenlerin aksine Genel Başka- nın şahsına karşı - alaturka bir hay- ranlık değil ama.. - samimi bir hür- met ve takdir besliyorlar, onun iş ba- şında bulunmasının Demokrat Parti için çok faydalı olabileceğine inanı- yorlardı. Ancak Genel Başkanın bazı kımselerın tesirinde lüzumun faz la kalmasının v akikatleri ob_ıektıf zavıyedengormeyeyanaşmamasının hem rejime, hem partiye zarar ver- diğinde muttefıktıler Fakat o gün bahis mevzuu olan gazetelere akseden bir Ankara habe- riydi. Haberin aksediş şekil İhtiyatlı, fakat manası açıktı. Bildirildiğine gö - re ispat hakkı taraftarlarından Ağrı- lı bir milletvekili Demokrat Partinin devam etmekte olan Genel İdare Ku- Karantina Memleketimizi ziyaret eden bancılar şerefine kabul resimleri tertiplenir. Bunlara gazetelerin sahip ve başmuhar- rirleri de davetlidir. Hattâ bazı- ları tâ İstanbuldan celbedilir. Bu kabul resımlerının bizim ta- bizim devlet adamlarımız tarafından - tiplenenlerinden hiç birine dığımız için bir tek defa serze- nişte bulunmadık. Başbakan gazetelerin sahip ve —başmuharrirlerini yemeğe çağırır, şereflerine kokteyller verir. AKİS bunların da hiç bi- rine şimdiye kadar davet edil- memıştır Yemek ve kokteyl a- şığı da olmadığımız için sesi- mizi çıkarmadık. A, Başbakanın tertipledi- ği bir basın toplantısına bizi ça- karşısında s için faydalı olurdu. AKİS'in gazetecilik âdabını mu- vafık meslekdaşları kadar bildi- ğinden Adnan Menderes emin o0- labilir Çağrılmamamızın sebebi kü- çümsenme desek, AKİS'in ça- ğırılan bazı gazetelerin bir ka- çının topundan bir kaç misli fazla sattığını Başbakan elbette ki bilir. Hükümetin bizi tanıma- affetsek, etmediği çok yakın alâka bunun aksini ispat için ortadadır. O halde? halde geriye bir tek ihti- :!: kabul resimlerine, veya antipatiler tayin sulün demokrasiyle alâ- ? Zira çağırılmamızı bekle- diğimiz yerlerin hiç — kimsenin babasının yeri olmadığına ina- nıyoruz da... rulu toplantısına çağırılmış ve kendi- sinden yaptıkları teklifin geri alın- ması talep olunmuştu. Hadisenin tam cereyan tarzı bu değildi ' Haberde “Ağrı Milletvekili" diye bahsedilen zatın 11 li gurubun sözcülerinden Ka- sım Küfrevi olduğundan şüphe tu. azete sım Küfreviye deveyi güdersin, ya bu diyardan gi- dersin" tertibi ispat hakkına ait tek g nu bıldırıyordu Haberden anlaşı- lan Genel Başkanın bu hak aleyhinde yeniden vazıyet aldığıydı. Hâdisenin — hikâyesi Turkıye Buyuk Millet Meclisinin n devresinde 6334 sayılı olup tatbıkatıııa ait havadislerin heme gazetelerde çıkması netıcesı e görı'inen milletvekili - teklıfi yapmıştı. Nadir Nadinin iste- diğ hususi mahkemeler tarafından bilhas- sa bakanlar - hakkındaki isnatların suçlularına ispat hakkının tanınma- sıydı. Yani bir gazeteci bir bakanın vazifesini suistimal ettiğini, nüfuzunu kötüye kullandığını yazarsa mahke- sorgusuz sualsiz mahküm edememeliler, ancak isnatları yalan- sa ceza vermeliydiler. Dünyanın he- bütün demokrasılerınde bu böy- leydi; zira basının mürakabe edeceği şahıslar şehrin çöpçüleri değil icraat devlet adamla- Nadının teklıfı aleyhinde cephe alınca tasarı haksız" laştı. tatbik edılmeye başlan "ispat Kanunlaştı ve dı. Küfrevi Kasım Ölmek var, dönmek yok AKİS, 23 TEMMUZ 1955