23 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

23 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

larımızda ustlıralann soğuk temas- larını hissetmişizdi Büyüklerde korkunun_ yerini en- dişeler ve uzüntüler alır. İş hayatının zorlukları. ve zararlar hesap- lanmış, muvaffakıyetsızlıkler, geçim zorluklan, çoluk çocuk, aile dırıltı- ve daha sayılamıyacak kadar çe- şitti sebepler deliksiz bir uykudan bizleri mahrum eder. Gürültü, ışık, fazla sıcak, hava- landırma noksanlığı, yatağın rahat olmaması, yorganın ağırlığı gibi se- beplerle de uyku kaçabilir. Uykusuzlara tavsiyeler Rahat uyku uyuyabilmek için oda- da lüzumlu tedbirleri alınız. Kabilse yalnız yatınız. Odanızda saat, çiçek, kuş, kedi, köpek bulunmasın. Yatarken kalorıferı kapatınız, sobayı söndürünüz. Sisli ve rutubetti hava- lar harıç pencere açık yatınız. Tabut rüzgârın doğrudan doğruya yatağını- za gelmemesine dikkat ediniz. Bir çok insanlar için oryantasyonun büyük ö- nemi vardır. Yatağınızın baş ucu ku- zeye doğru olsun. Yastık rahat olsun, fakat çok yumuşak olması. Yorgan çok ağır ve kalın olmasın. Akşam t 16 dan sonra kahve, çay, alkol, almayınız Akşam yemeğini hafif yi- yiniz. Akşam yemeğinden sonra ça- lışmayınız. Eğer çalışmak zorunda i- seniz, yatmadan önce yarım saat din- leniniz. Akşamları sinirlendirici, heye- canlandırın kitaplar okumayınız Bi- zi üzecek münakaşalara girmeyiniz. se, akşam yemeğinden sonra açık havada kısa bir gezinti yapınız. Tatmadan on beş dakika önce bir bardak sıcak ıhlamur içiniz. Kabızlık varsa daha evvelden alacağınız ilâç- lar ve tedbirlerle buna mani olunuz. Tatmadan önce duş veya banyo ya- pınız. Gecelik veya pijama yumuşak kumaştan, bol, kemersiz ve rahat ol- sun. Kuşak ve dik yaka uyku kaşı- tır. Pijama ve gecelik terin uçmasını ve derı teneffüsünü engellememelidir. Yatakta en iyi vasiyet sağ yana yat- makla ti surette kalb hareketlerınde serbest kalır Sırt üs- tü yatış da fena bir pozisyon değil- dir. Adaleler ve mafsallar tamamen rahat bir olmalıdır. Bacak- lar uzatılarak yatılmalıdır Tüfek te- tiği gibi, bacaklar karma doğru top- lanmış olduğu halde yan yatmak ra- at bir uyku temin etmez Kolları baştan yukarı doğru kal amalı- dır Bu pozisyon kalbe fazla yük bin- . Baş ne alçak ne de yüksek ol- malıdır. Ufki durum en iyisidir. Baş aşağı durum uykuyu kolaylaştırır. Bazı kalb ve akciğer hastaları da yüksek yastıklarla dik yatmaktan ferahlık duyarlar. Yatağa yattığınız zaman gözlerinizi kapayınız Bir şey düşünmemeğe çalışın! Karşınızda bir siyah perde tasavvur ediniz. Zih- ninize gelenlerin hepsini bu sıyalı ek- ranla örtünüz. Yahut bir büyük daire tasavvur ediniz. Bunu mızda ya- vaş yavaş ki ıçultuııuz Uyuyan insan- lar düşününüz. Sizin de onlar gibi -uyumakta olduğunuzu tasavvur edi- AKİS, 23 TEMMUZ 1955 nız 1000 d_en başlıyarak gerıye doğru Bir bü- yuk bır tunelden geçtiğinizi ve trenin penceresinden kar anlıga baktıgınızı tahayyül ediniz. Güzel bir şey düşü- nünüz: Meselâ bir seyahat, bir araba gezintisi... Bu uyanık tahayyüller si- si rahat bir uykuya kolayca kavuş- turabilir. Uyku ilâçları Bazıları her akşam bir uyku ilâcı almayı itiyad edinmişlerdir. Bir kısmı da ne olursa olsun uyku ilâcı almaktan çekinirler, korkarlar ve sa- bahlara kadar oturdukları halde hiç bir çareye baş vurmazlar. Bu iki ha- reket tartı da yanlıştır. Eger uyku- suzluk herhangi bir hastalıktan ileri geliyorsa önce bu hastalığı bulmak ve tedavi * etmek 1lâzımdır. Sadece uyku ilâçları alarak esas has- TIB talığı ihmal etmek doğru değildir. Burada uyku ilaçlan asıl hastalıgı örttüklerinden, gizlediklerinden hat- tâ zararlı da olurlar. Bunun aksine uykusuzluk geçici bir sebepten, kısa sureli bir hastalıktan, yorgunluk, sür- menaj, yatak degıştırme, yolculuk, korku, endişe, v.s. den ılerı gelıyorsa uyku ilâçlarından kaçı mak lâzımdır. Yukardı oyledığımız ve hastaların bizzat kolaylıkla tatbik edebilecekleri basit tedbirler yetme- diği zaman bir tablet ilâcı has- tayı büyük sıkıntılardan kurtarabılır Bugün tesirleri gittikçe arttırılan, yani tesirleri bulunmıyan bir çok uy- ku ilâçları piyasaya 'sürülmüş bulun- maktadır. Bunların buı'ada yalnız isimlerini hile saymak nsızdır. Bu gibi hallerde esasen hekime mü- racaat etmek en doğrusudur. E. E.