12 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

12 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

ADALE T Dâvalar Beraat ilâmı Ankara Toplu Basın Mahkemesin- de neticelenen AKİS - SAROL dâvasının beraat ilamı taraflara teb- liğ olunmuştur. İlâmda dâvanın iza- hı yapılmakta ve "Delillerin müna şası ve kabul" kısmında karar bıl- dınlmektedır İlâmda şöyle denilmek- tedir : 2 .10.1954. 13.11.1954, 20.11.1964 ta- rihli mecmualarda sırasiyle "Hü- kümet ve bir beyanat etrafında", "Mademki istifa etmiyor", "Bir sırça köşk hikâyesi", "Kendi aramızda" başlıklı yazılar bozmadan evvelki ka- kik olunarak — bunların tenkıdlerı m uhtevi bulunması bakı- mından suç teşkil etmedikleri mülâ- haza olunarak suç teşkil ettiği kabul edilen yazılar haricinde bırakılmış ve vukuf ehli raporunda da tebarüz et- tirildiği veçhıle bu yazıların heyeti umumiyesiyle gazetecılık vazifeleri meyanında mütalâa olunarak tenkii ve bazı haberleri ihtiva ettikleri mü- şahede olunmuş ve "okunmayan ga- zete den bahsolunması müdahilin rvetine; zarar verici bır isnat mahi- yetınde telakki edilmemiştir. Bilirkişi raporunda da beyan olun- duğu üzere siyaset hayatında vekıllı- ğe kadar yukselen şahısların daimi abilecekleri ci- hetle Fethı Çelıkbaş hakkında istih- sal olunan ibarelerden sonra müda- hilden bahs açılması dolayısıyle maz- nunun maksadının müdahile taarruz ve tecavüz olduğu manasının istidlal edilmesine yukarıda mahiyeti açıkla- nan yazı munderecatı müsait bulun- mamış ve " ' başlıklı yazı- n Hüküm m umumi heyeti ıtıbarıyle matbu- atın vazifelerine dahil bulunan ten- id ve mürakabenin ifasından ibaret ve yapılan işlerle, beyanatın münaka- şasından ıleı'ı gıtmedıgı kanaati ta- hassül etmiştii "Madem kı ıstıfa etmiyor" yazısı- na gelince... Yine aynı raporda işaret olunduğu uzere gazete sahibi bulu- nan bir vekilin basın işleriyle meşgul olmasını yerinde bulmayan yazar bu ciheti mecmuasında tenkid ederek vekilden bazı sualler sorması, taraf- tarı bulunduğu nokta-i nazarın iza- hından ibaret bulunmuş ve "Sırça köşk hikâyesi" nde hedefin müdahi- lin şahsı olmayıp mevcut olduğu id- dia olunan bir zihniyetin tenkidi bu- lunduğu yine tetkik olunan rapor v yazı münderecatından anlaşılmıştır uç unsurlarının tekevvün ettiği kabul olunan 23.10.1954, 30.10.1954 tarihli mecmualarda neşredilen "Hü- kümet" başlıklı ' Maan'f Vekilinin ve- rimli çalışmaları" ve "Vekilin gaze- tesi", "Bu vekil istifa etmelidir" ya- zılarıyle 13.10.1954 tarihli AKİS mec- muasında münteşir "Kâğıt üzerinde devır adlı yazıya gelınce Mahkemi e— olunan se- beplerle 23 10 1954 ve 3040 1954 ta- rihli mecmualarda yapılan neşriyat- la maznunun, müdahil Devlet Vekili Dr. Mükerrem Sarol'a itibarını kira- cak ve şöhretine zarar verecek bazı hususları isnat ettiği kanaatına va- rılarak tesis olunan mahkümiyet hük- münün maznun tarafından Temyiz e- dılmesı uzerıne Temyiz Mahkeme- i 3. Ceza Daıresınce yapılan tetkıkatta mezkur yazılarda suç un- surları 'bulunmamış olduğundan ba- hisle ittihaz olunan hüküm bozulmuş C. Başmüddeiumumiliğince yapı- lan itirazın Ceza Umumi Heyetince reddedilmiş olmasına binaen mahke- Beraattan sonra tebrik Darısı cümlenin başına ! mece bozma sebebine ittiba olunarak yapılan duruşmada yukarıda neşir ta- rihleri bildirilen yazılarda da suçlu- hali görülmemiştir Kâğıt üzerinde devir I3.11.1954 tarihli AKİS Mecmua- sında neşrolunan "Kâğıt üzerinde devir" başlıklı yazıya gelince.. Boz- madan evvel tesis olunan aynı tarihli hükümde de bu yazının itibar ve şe- ref kırıcı ve şöhrete zarar verici bir mahiyeti haiz olmadığı ve alâka kes- me haberinin dedikodudan salim kal- masını ve bazı noktaların aydınlatıl- masını temin maksadıyla — yazılmış olduğuna dair bulunan — maznunun müdafaasının yazının karar yerinde açıklanan mahiyeti ve vukuf ehli ra- poru ve hiç bir esaslı delile istinat o- lunmadan devrin açıkça muvazaa ol- duğunun ifade edilmesi — karşısında maznunun müdahilin şeref ve haysi- yetini kırmak ve şöhretine zarar ver- mek niyetiyle hareket ettiğini göster- diği cihetle yerinde — görülmiyerek müdahilin Türk Sesi gazetesinin ?0 33 hissesini Atıf Sakar'a ve 20 66 hisse- sinin lisans almanın çok güç olduğu bir devirde ithalâtçılık yapmak ce- saretini gösteren eski ortağı Oğuz A- kal'a devrettiğini iddia ve hiç bir kim- senin yüzbinlerce liralık bir tesisi ve çıkan bir gazeteyi durup — dururken başkasına devretmiyeceğini yazmak suretiyle muvazaa isnadı ile müda- itibarını kırdığı ve şöhretine zarar verdiği ve bu tenkidler muva- cehesinde gazetenın devrinin tabii bulunmasına rağmen yukarıda tarihi yazılan "Kâğıt uzerınde devir" yazı- siyle muvazaanın mevcudiyetinde is- rar etmesi dolayısiyle fiilinin kaste makrun bulunduğu netice ve kana- atına varılarak maznunun cezalandı- rılması cihetine gidilmiş ve mezkür yazının müdahil Dr. Mükerrem Sa- rolun itibarını kıracak ve şöhretine zarar iras edebilecek şekılde İmaları muhtevi bulunduğu — mucip sebebile maznun tarafından ileri sürülen bu itirazlar Temyiz Mahkemesi 3. uncu Ceza Dairesince varıt görülmemiş is de bozmadan sonra 6.10.1955 tarıhlı dilekçe ile Türk Sesı gazetesinin mü- dahil ile ortakları arasında yapılan bir mukavele ile şeklen devri cihetine gıdıldıgı iddia ve mezkür mukavele- n devrin mahiyeti ve suç unsurları bakımından celp ve tetkiki iktiza ede- ceği beyan olunmuş ve mahkemece dosyaya konulmak üzere celp ve tet- kik olunan 10.11.1954 tarihli ortaklık mukavelenamesinde müdahilin Türk Sesi gazetesine müsavi şartlarla or- tak olarak dahil bulunduğu ve gaze- tedeki sahiplik hakkını muhafaza et- tiği, ancak basın kanunu hükümleri karşısında Türk Sesi gazetesinin im- tıyaz sahibinin Atıf Sakar bulundu- ğu anlaşılmış ve maznunun yukarıda açıklanan mucip sebeplere dayanıla- rak evvelce ittihaz olunan kararlarla tecziye edilmiş olması ve hükmün bozulmuş bulunması nazara alınarak suç unsurlarının yeniden tetkiki za- ruri görülmüştür. T. C. K. nün 192. nci maddesinde yazılı "Bir hususu isnat etmenin" bir kimsenin yapmadığı, işlemediği hu- AKİS, 12 KASIM 1955