12 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

12 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

6334 Sayılı Kanun adde 1 — Matbuat vasıtasiyle her ne suretle olursa olsun 1) Namus, şeref veya haysiyete tecavüz edilmesi veya hakarette bulunulması, 2) itibar kıracak veya şohret veya servete zarar verebilecek bir ususun isnat edil mesi 3) Rıza hilâfına husus! veya ailevi ahvalin teşhir olunması, 4) Yukarıdakı kal ve suretlerle tecavüz, hakaret, isnat veya teş- maruz ırakılacağından bahisle tehdıtte bulunulması, hallerınde faıl 6 aydan $ seneye kadar hapis ve 1009 liradan 10.000 li- raya kadar ağır para cezasiyle cezalandırılır. Yukarıda yazılı cürümler resmi sıfatı haiz olanlar aleyhinde sıfat veya hizmetlerinden dolayı işlendiğinde curme murettep olan ceza üçte birden yarıya kadar arttırılarak hükmolun suslarla ıttıham edilmesi olup aynı kan n'285. inci maddesinde yazılı ısnadın dahi kanunda yazılı ve tat- bikatta takarrür eden mânası göz ö- nunde tutuldugu takdirde 6334 saydı kanunun 1. in addes inin 2 No. bendınde yazılı "itibar kıracak ve şöhrete zarar verebilecek bir husu- sun ısnad edilmesi" hükmünde yer alan "isnad" tabırının istimal ve ka- nun istilâhları da "Aslı olmayan, ha- kikat bulunmayan bir şeyi, bir işi başkalarına atıp, başkasını ittibaa etmekten ibaret olacağı cihetle yu- karıda bahis konusu olan kanun mad- desinde yazılı isnad tabirini de bu ma- nada kabul etmek yerinde olur. 6334 sayılı kanunun isnat tabirine T.C.K. nunda ayrı mücerret bir atıf mânası verdiğini kabul etmeğe yukarıda a- çıklanan kanım hükümleri ve mülâ- hazalar karşısında imkân bulunma- mıştır. Kamu davasına esas olan madde- de yazdı suç unsurlarının tekevvün e- dip etmediği tetkik olunurken isnad olunan fiilin sıhhatinin isbatı iddiası ile bu hususun tefrik edilmesi icap e- der. Kanun hükümleri ve teessüs e- den içtihat karşısında esasen isnad olunan fiilin sıhhatinin isbatı iddia- sının tetkikine imkân bulunmadığı aşikârdır. Ancak, maznun, basın iş- lerini tedvir eden bir Devlet Baka- nının gazete sahibi olmasını mecmu- asında tenkid ederken 10.11.1954 ta- rihli Zafer gazetesinde Türk Sesi ga- zetesinin sahibi bulunan — müdahil Devlet Vekili Dr, Mükerrem Sarol'un gazetesini Atıf Sakar'a devrettiği ve alâkasını kestiği haberini görünce bu devre İnanmıyarak işin tahkik ve tesbit edilmesi maksadiyle devrin mu- vazaa olduğunu ve şekli bulundugun iddia etmiştir. Maznunun ortaklığa dair tanzim olunan mukavel eyi mah- kümiyet hükmünün — bozulmasından sonra öğrenip bildirmesi de yukarıda yazıldığı gibi devrin mahiyetini açık- lamak maksadiyle hareket ettiğini göstermektedir. Bu itibarla, bozma- dan sonra tetkik mevzuu olan muka- vele isnat olunan fiilin sıhhatını tes- bit değil, isnat unsuru: tekevvü edip etmediğini tesbit eden Bir delıl mahiyetini iktisap etmiş bulunmak- tadır. AKİS, 12 KASIM 1955 Bu mülahazaya nazaran maznu- nun “Kâğıt üzerinde devir" başlıklı yazısı da devrin şekil olduğuna dair ileri sürdüğü haberde aslı olmayan bir hususu müdahile isnat ettiği ta- hakkuk etmemiş ve vukuf ehli rapo- runda da kaydolunduğu üzere Türk Sesi gazetesinin başkalarına devri ci- hetinin tesbiti ve bu haberi umumi efkâra bildirmek maksadiyle yazıl- mış bulunduğu kanaati hasıl olmuş, bu bakımdan suç konusu yazıda suç unsurları ve kastı bulunmamıştır. ne kadar müdahil vekili celp ve tetkık olunan mukavelename mün- derecatına göre müdahilin gazetesini başkasına devretmiş olduğu sabit ol- masına rağmen maznunun bu de hakikat olmadığını, muvazaa olduğu- nu ve ithalâtçılık yapan Oğuz Akal'la lisans temininin çok güç olduğu bir devirde ortaklık yaptığını ima sure- tiyle müvekkilinin itibarını kıracak ve şöhretine zarar verecek hususları isnat ettiğini iddia etmiş ve C.M.U. muavini de hüküm tesis olunmayan yazıların da itibar kırıcı ve şöhrete zarar verici bulunduğundan bahsile maznunun tecziyesini istemiş ise de yukarıda izah olunan sebeplere göre C.M.U. muavininin talebi yerinde gö- rülmediği gibi müdahil vekili tara- ADALET fından bozulmadan evvel verilen di- lekçede "Muvazaanın hakiki durumun üncü şahıslardan gizlenmesi ve halk arasındaki manaya göre de do- lambaçlı yollara tevessül olunması" dıye tarif edildikten sonra kendısıne âmme vazifesi tevdi olunan bir ve- kile muvazaa ısnadının suç teşkil e deceği ve hisselerin şekli oldugunun isnadı da itibarını kırıp şöhretine za- rar verebileceği bildirilmiş olmasına göre de ahiren tetkik Olunan muka- veleye nazaran müdahile itibarını kı- ran ve şöhretine zarar Verebilen hi- lâfı hakikat, aslı olmayan bir huşu» sun isnat edılmedıgı taayyün etmış ve bozmadan evvelki kararda müna- kasası yapılan "Kagıt üzerinde de- vir" başlıklı yazının "Evvelce gaze- tede müdahilin ortağı buluna ve şimdi ıthalatçılıga da merak saran Oğuz Akal'ın Tür! Sesı gazetesınde Mükerrem Sarol'un ortağı olduğu ve lisans almanın çok güç olduğu bir de- virde Oğuz Akal'ın ithalâtçılığa baş- lamak cesaretını göstermiş bulundu- ğu" kısmında müdahilin Oğuz Akala ithalât yapabilmesi için sıfatını suiis- timal ederek lisans temin ettiği mâ- nasının çıkarılmasına yazı mündere- catı müsait görülemediği gibi mez- kur kısmın vukuf ehlinin tetkikatına da mevzu olmadıgı ve lisans temin et- olduğu bir devirde bu zatın ıthalatçılıga başlamasının ken- disinin hususi durumu — bakımcından muharrirce şayanı dikkat goruldugu bıldırılmekten ibaret kalmış olması i- tibariyle maznuna istinat olunan fi- illerde cürüm unsurları ve kastı te- kevvün etmemiş olduğundan yerii görülemeyen tecziye talebn red— diyle maznunun kendisine isnat olu- nan fillerden BERAATİNE temyizi olmak üzere ekserıyetle verılen karar C.M.U. muavini Firuz ( oğlu ve Z. Kâtibi M. Yaşar zuriyle maznun ye vekillerinin yuzle— rine karşı müdahil vekilinin gıyabın- da açıkça tefhim olundu.