19 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

19 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

RADYO Adı, soyadı İşi İskender Ege Müdür vekili Naci Serez Prodüktör Erdoğan Çaplı 1. ci sınıf repetitö batı musıkısı Muzaffer İlkar — 1. ci sınıf repetitör Söz ve temsil şefliğini ted- vire memur Ferda Kulpay raportör nun cevabını degıldır ama zor verebilir. İskender Ege'den sonra radyoda söz sahibi olması lâzım. gelenlerin başında Naci Serez vardı. Naci 8e- rez'in sıfatı radyo program müdürlü- ğü idi. Fakat bu sıfatı ile, uzak ya- kın hiç bir ilgisi yoktu. Radyo prog- ramlarını onun tespit ve tertip etti- ğini gören, bilen ve duyan olmamış- tı. Maaşını "prodüktör" olarak alı- yordu. Esas işlerinin başında yeni ve tahmin etmek güç İskender Ege cevabı Bu işi yapsın diye yo I" isimli iki programı tertiplediği- ni cümle âlem biliyordu. Bunlar için de - gene tabloda goruleceği üzere - Naci Serez'e telif ücreti ödeniyordu. Tertiplemekten ve hazırlamaktan maksadın ve mânanın ne olduğu hu- susunda esasen radyo mensupları İ- le ayni düşünüş tarzı içinde olmak imkânsızdı.. Onlara göre, tertiplemek ve hazırlamak bugünkü durumu - bu acıklı durumu dökmekten ibaretti Halbuki, bir işe telif hakkı ödiyebilmek için, yepyeni bir iş orta- ya koymak icap ederdi. Ayrıca, esa- sen o işi, yapsm diye radyoevine alı- nan bir kimseye, maaşının dışında bir para ödemek de yerinde bir hareket olmazdı. Talimatnamenin lastikli hü- kümleri bulunabilirdi. Fakat, o İşi 28 Maaşı Asli 50 lira makam vekâ- leti 160 lira 550 625 550 Asli maaş 60 lira Ortalama yekün Aldığı diğer paralar Çocuk saati komisyonunda üye, her hafta 30 lira alır. Sür saatini hazırlamaktadır. Bundan alacağı miktar belli değil. Musiki ve Komedi saatinden her hafta 100, Stüdyo I saatinden her hafta 130, oynanan piyeslerin bü- yük bir kısmının tercümesini ya- par, bu piyeslerin dakikası 3,5 li- radır. Daldandala'dan her hafta 75 lira, her hafta salon orkestralarına so- list olarak iştirakten yüz lira, ke- man veya piyano sololarından her hafta 75 lira, Çocuk saatine piya- no ile iştirakten haftada 25 lira, Yaşar Güvenir vesaire gibi orkest- ralara iştirakten de değişik mik- tarda ücret alır. Tonmaysterlikten her gün 15 lira, Radyo sanatkarları bir arada prog- ramından her hafta 35 1lira alır. Teni ihdas ettiği "Bulmaca" saa- tinden ne alacağı belli değildir. Radyo gazetesini okur, her gün 10 lira alır, zaman zaman spikerlik yapar, her konuşması 16 lira 600 e© 650 1400 - 1500 1400 - 1500 1150 - 1200 750 - 800 yapsın diye tutulan ve para alan bir kimseye o işi yaptı diye ayrıca pa- ra Ödenmesi çok sakat bir usuldü. Sonra, işin mahiyetinin o paraya lâyık olup olmadığı da dikkatle ta- kip edilecek kür husustu. Meselâ"Mu- siki ve Komedi" programını ele alı- yenilik ve hangi güzellik vasıflarını kendisinde toplamıştır, bır düşününüz. Gecen Çarşamba rady yu açanlar dinlemişlerdir. "Musıkı ve Komedi" saati Orhan Sezener'in or- kestrası ile başladı, tan orkestra üç veya dört dakıka çaldı. Musiki fas- lına bir son verildi men arkasın- dan bir hafta evvelkinden kalma bir piyesin mabadı . Yani, Naci Serez artık pıyeslerı de tefrika et- başlamıştı. Bu uzun tefrika . Nihayet, spıkerın bıtırışı.. şte "Musiki ve Komedi" saat çen haftaki hali.. Bu hususı prog- ramı bir piyes saatinden ayıran hu- susiyet, piyes ile birlikte musiki ola- rak dinleyiciye yeni bir şeyler ver- mek olmak lâzım gelmez mi? Diğer bir büyük programı ele ala- lım: Naci Serez'in pazar günleri tak- dim ettiği "Stüdyo I" programını gözden geçirelim. program âdeta tatar "kriminel büro" haline geldi Bir programın içinde üç veya dört tane küçük polis hikâyesi, kaatil bulma- calar, hırsızın kim olduğunu tesbit gayretleri... Bunun neticesi nedir? Dinleyiciye hoş vakit geçirtmek ise, pek tahmin edilmez ki, istenilen va- ki olmuş olsun. Nihayet bu polis mü- sabakalarının sonunda orada hazır bulunup da bu büyük esrarları keş- fedip, söyleyene verilen hediyeler... Sanki çok mene bir şeymiş gibi, bul- macayı çözen dinleyiciye "dört kişi- lik program davetiyesi". Daha başka bir hediye vermek imkânlarını eliniz- de tutamıyorsanız, bırakınız bu iş- leri hiç bir vaadde Dinleyici, bir vaadde bulunmasanız dahi gene o bilmeceyi Ççözmek isin mikrofonun önüne gelecektir. İşte, maaşla bu işleri yapmağa va- zifeli Naci Serez'in bu işlerden dinle- yiciye verdiği neticeler.. Naci Serez bakımından bu faaliyetin neticesini ise tabloda bulacaksınız. Radyoevinde resmi vazife almış olanların hemen hepsi bugün bir programa, program, olmazsa bir ko- nuşma saatine sahiptirler. Bir insanı» her şeyden iyi anla- ması mümkün değildir. Her insanın bir meselede ihtisası olabilir ve o ih- tisasa müsbet neticeler verdiği müd- detçe hürmet etmek lazım gelir. Hal- buki her işte olduğu gibi radyoevin- de ihtisasa taallük eden meselelerde miştir. Jüriye kimler dahil edilmiştir, bilir misiniz? Umum Müdür Muam- mer Baykan Müdür İskender Ege e... kim dersiniz? Milletvekili emek- li yarbay, meşhur Natık Poyrazoğlu... Efendim, Natık Poyrazoğlu ney üf- lermiş de... AKİS 19 Kasım 1955