19 Kasım 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

19 Kasım 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

İspatçılardan Beklediği etmek, ancak bir kadronun teşkil edilmesiyle kabildir. Yoksa, hare- ket unutulup gider ve bir sabun kö- püğü gibi kaybolur. Siyasette za- manı seçmek mühim bir faktördür. Treni kaçırmamak lâzımdır. Tur- dun dört bir tarafından 19 lara des- tek vaad eden telgraflar, haberler yağmaktadır. Ekrem Hayri Üstün- dagın dediği gibi millet kendilerini yeni bır partı kurmaya zorlamakta- dır. a İzmir'de tazyik, çok- , bir hal almıştır. Buna —mukabil yeni bir partiyle siyasi hayata atılmak. Demok- rat Parti ile alâka tamamıyle kesmek demektir. Halbuki 19 lar, eğer ikinci sınıf bir parti haline düşmek istemiyorlarsa, mutlaka ve mutlaka Demokrat Partiyi ele ge- çirmek zorundadırlar. Zi memleketin iki vetinden bırı C.H P. dir. Bunların arasıııa sıkışacak bir başka teşekkül, ergeç boğulup gider. Boğulmasa bile, rahat nefes alamaz. 19 lar müşterilerini De- mokrat Partiden çekeceklerdir. Ay- rı bir parti olarak ortaya çıkarlar- sa eski- partılerını dışardan boşalt- maları için çok uğraşmaları gere- kecektir.. Orada veya burada kala- balık kütleler tarafından karşılan- mak, teşkilât mensuplarının teşvik ve vaad dolu telgraflar çekmeleri müstakbel partinin alâkayla karşı- lanacağının işareti olsa da bütün Demokrat Partinin bir anda kuru- cuları kendi kaderleriyle bırakıvereceğinin — delili değildir. Halbuki Demokrat Partinin içi, bir zihniyet ve metod değişikliği için gittikçe olgun hale gelmektedir. Pek çok kimse, partide kalmayı arzulamakla beraber bugünkü li- derlerin peşi sıra gitmenin kendile- rini muzafferiyete çıkaramayacağı- nı anlamaktadır. Bılhassa Belediye anılan — hezimet E er partinin i- çinde, şu veya bu yoldan tahakküm zihniyeti, o zihniyetin şampiyonla- rıyla beraber devrılırse 19 ların de- ğrun: ardan müca- dele etmelerıne sebep kalmıyacak- tır. O şartlar altında Demokrat Partinin açılacak kapılarından 19 lar girmekle mükelleftirler. Parti- ye dönmeleri için bugün yapılan teklifleri kabul etmelerı, onları bir anda siyasi mevta haline getirir. İşte bu vazıyettır ki bir parti ku— n kurmama hususunu çok mü: kul bir mesele halıne getırmektedır Eğer Meclis tüzüğü siyast partiyi teşkil etmek için şart koş- mamış bulunsaydı, 19 lar mustakıl bir heyet olarak çalışabılırler, on- ların Mecliste bir blok halinde ha- reketleri Meclisin dışında kendile- rine sempati besleyen kuvvetleri a- lesta tutabilir. Demokrat Partinin içinde Olacak muhtemel inkişafları AKİS, 19 KASIM 1955 beklemek için zaman sağlardı. Ama realite başka olduğuna göre 19 lar, Demokrat Partiye bir daha dönme- mek pahasına da olsa ayrı bir par- ti kurmaya kendilerini mecbur his- setmektedirler. ,. Doğuda batı metodları Fakat bu arada 19 ların şansı ay- ir hüviyetle çıktıkları polı- tıka sahasında kötü mânasiyle "po- litikacı" olmamaya çalışmalarıdır. Cemiyetimizin hâlâ doğulu esasla- rın tesirinde bulunduğunu inkar etmek imkansızdır, ama 19 lar ba- tılı metodları bu cemiyete tatbik etmek zorundadırlar. "En uzun yol, kestirme yoldur derler. Bu, poli- tikada da doğrudur. 19 ların orta- ya çıktıkları bugun şartlar, on se- el Demokrat Partinin gözle- rını dünyaya açtığı günlerin şart- YURTTA OLUP BİTENLER Prensiplerden fedakârlık etme- mek, partinin desteklerını seçerken de son derece mühimdir. Bir zaman- lar bizzat 19 lavın fena numara ver- dikleri şahsiyetlere bir muayyen yo- lun beraber katedilmesinde mahzur bulunmadığı mucip sebebiyle yüz verıldıgı takdirde umumi efkâr ye- ni parti hakkında hükmünü menfi olarak vermekte gecikmiyecektir. 19 lar esk lerin karakterleri kendilerinin tabii karakteri haline gelecektir. Pek çok insanda, yeni hareket yeni ümidlere yol açmıştır. Bunla- rın âleti vaziyetine girmek, hattâ onlarla işbirliği halinde görünmek, hareketi dejenere etmenin en ko- lay usulüdür. PKarakter zaafiyle malul bulundukları cümlece müsel- 19'lar Mecliste Cesaret ve azim larından tamamiyle değişiktir. O zamandan bu yana bir çok şey de- nenmiş, bir çok metod eskimiştir. Köprüyü geçinceye kadar ayıya da- yı demek prensibi bunların başıııda Opportunıte e karıştırılmamalı, dostluklar veya rekabetler kısa gö- rüşlü mütalâalarla tesbit edilmeme- lidir. 19 lar küçük hesaplarla hare- ket ederlerse mutlaka mağlüp olur- lar. Zira karşılarında küçük hesap- ları kendilerinden çok daha iyi an- layanlar vardır. İspatçıların tek muvaffakiyet şansı, her ne pahası- na olursa olsun prensiplerinden dön- memeleri, başlan sıkışınca bunları pervasızca kurban — etmemeleridir. Bunun yanında dınamızm ve iyi bir taktik Meclis içinde 19 ları kolay- hkla 1 numaralı muhalefet organı haline getirebilir. lem şöhretlere 19 ların isimlerinin nında rastlanmamalıdır Onların telkml rine, bir muayyen an hoşla- nılsa bile kapılutmamalı ır. Bunlar ç ühim faktörle rd r Polıtıka— nın bezırganlık olm ikarıl- ması, gaye uğrunda her vasıtanın mubah sayılmaktan — kurtarılması 19 ların hakiki şansını teşkil etmek- fikirlerin saf, hattâ safdil bir ıdealızm sayılmaması son dere ce faydalıdır. Alaturka kurnazlıgın insanları devamlı — muvaffakiyete götürmediği tecrübe ile sabittir. Batının başarısını, doğunun saman alevi gibi parlayıp sönmesinin sebe- bini bunda arayanlar yanılmazlar. “Souplesse"... Evet! Ama dürüst bir "souplesse"... Sundan her hangi bir kimseye zarar geldiği şimdiye ka- dar görülüp işitilmemiştir