24 Aralık 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

24 Aralık 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Hür.P. Açılış! Bu satırlar basılırken Ankarada, Bakanlıklarda, nisbeten yeni açıl- mış olan Bulvar Palas Otelinin bir transatlantik salonunu andıran sa- onlarında bir arada görülmesi mutad bulunmayan şahsıyetler yanyana ge- leceklerdir. Hürriyet Partisinin res- men kuruluşu munasebetıyle tertiple- nen kokteylin 200 davetlisi arasında Celâl Bayar, Adnan Menderes, İsmet İnönü ve Osman Bölükbaşı da var Ekrem Hayri Ustundağ, Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu ve "19 lar" ise ev sa- hibi vaziyetindedirler. Davete kimin icabet edip itimin yan çizeceği tabii meçhuldur. Ama tahmin olunur kı ismi geçenler Hür. Ur kadelı içkisini içmemezlik etmıye- ceklerdir. Fotoğrafçıların ve muha- birlerin pek hoş anlar tesbit edecekle- rinden hiç kimsenin şüphesi olmasın. Ankarada halen hüküm süren sıyası a, toplantının hakikaten samimi Ve hattâ neşeli geçeceğini gösteriyor. Zaten Celâl Bayarla Ekrem Hay- li Üstündağ Bulvar Palasta son gün- lerin ilk karşılaşmasını yapmıyacak- lardır. İki eski dost arasında geçen haftanın sonund birincisinin talebi üzerine bir görü me cereyan etmişti. Ancak o görüşme esnasında Celâl Ba- yar daha ziyade D.P. nin dört kurucu- sundan biri vaziyetindeydi. Palastaki kokteyle davet edilen ise Cumhurbaşkanı Bayardır. Ama bu kokteyl aynı z anda D.P. nin bü- n kurucularına da bir cevap ma hıyetı taşıyacaktır Zira Ekrem Hay- li Üstundagın Çankayadan ayrılışın- dan bir kaç gün sonra, pazartesı gü- nü saat 16,30 da, İbrahim Öktem ve Safaeddin Karanakçı Hürriyet Partı- sinin kuruluş beyannamesını Anka! Emniyet. Birinci Şube Mudurlugune veriyorlardı. O gün ayın 20 si idi. Ekrem Hayri Üstündağ Hayır Bayarın daveti On gün kadar evvel Sağlık Bakan- lığının eski Hususi Kalem Mü- dürü Selâhaddin, Cumhurbaşkanı Ce- lâl Bayar tarafından Çankaya köşkü- ne davet ediliyordu. Selâhaddin, Ek- rem Hayri Üstündağın Hususi Kalem Müdürlüğünü yapmış, fakat Dr. Beh- çet Uz tarafından oradan ayırılmıştı. Zaten bağlılığı da Sağlık Bakanlığın- dan ziyade Ekrem Hayri Üstündağa idi. Üstündağ, genç Hususi Kalem Müdürüne evlâdı muamelesi ediyor, ona itimad gösteriyordu. Çankayaya davet edilmesinin sebebi de buydu. O- rada kendisine bir vazife verildi: der- hal İstanbula gıdecek Park Otelde kalan Ekrem Hayri Üstundaga Ba- yatın davetini bildirecekti Bu sıra- da Refik Koraltan ve Fua ü de Cumhurbaşkanının yanındaydılar. i yuksek kademelerinin ük- rince Hür. P. nin kuruluşu, C.H. yarayacak ve İsmet İnönüyü tekrar iktidara getirecekti. Hür. P. müşte- risini en ziyade D.P. den alacak, fa- kat onu tamamiyle boşaltamıyacak- tı. Böylece önümüzdeki seçimlerde gerek Hür. P. gerekse D.P. ekalliyet- te kalacaklar, parsayı C.H.P. toplıya- caktı. Bunun önuııe geçmek lâzımdı. Ekrem Hayri tündağ arkadaşla- riyle beraber eskı partısıne avdet ede- bilir, her şey yoluna girer, hattâ ka- bıneyı kurardı. Bazı kimseler bunda bizzat Menderesin de muvafakati bu- lunduğunu ileri sürüyorlardı. — Evet, halledilemiyecek bir şey yoktu. Bu vazifenin eski Hususi Kalem üdürüne verilmesinden dört gün sonra bir akşam üstü yeşil renkte, 9382 numaralı hususi otomobil Çan- kaya köşkünün kapısından içeri giri- yordu. Arabada Ekrem Hayri Üstün- dag vardı. Direksiyondaki Selâhaddin- Celâl Bayar eski dostunu köşkün ust katındaki kütüphanede kabul et- Yalnızdı. Görüşme 50 dakika ka- dar sürdü ve daha çok Ekrem Hayri Üstündağ konuştu, şikâyetlerini an- lattı, hadiseleri nakletti. Çok geç ka- hınmıştı. Eğer D.P. zayıflıyacaksa bu- nu, vaktiyle o hareketleri yapanlar. Haysiyet Divanı azalarım sabaha karşı ikide yataklarından kaldırıp ih- raç kararları verdirenler düşünmeliy- diler. Hem Ekrem Hayri Üstündağ şahsı adına konuşuyordu, müstakbel partiyi temsil sıfatı yoktu. Parti ku- «<IŞIĞI GÖREN DIŞARI FIRLIYOR» AKİS, 24 ARALIK 1955