4 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

4 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

yenler grubunun gönderileceği ilave ediliyordu. 'İşte "Mısır muamması" nın önüne geçılemez bir âfet gibi ortaya atan ta- mimin bu son kısmı olmuştur. Mısıra gitmeyi demirperdenin — gerisinden kurtulmak için tek hal çaresi gören bütün Macar mühendis ve teknisyen- leri yollanacak kafilenin arasına ka- tılmak için birbirleriyle yarışmakta- dırlar. Bu yarış o kadar aşikâr bir hal almıştır ki, Komünist basın, ya- na-yakıla şikayet etmektedir. Basına görev mühendis ve teknisyenlerin va- tanı dışarda temsil etmek için gös- terdikleri bu büyük tehalük işleri ka- tıştırmaktan başka şeye yaramaya- caktır. Hele aynı tehalükün iç işlerde gösterilmediği dikkat nazarına alı- nırsa, O zaman bu mühendis ve tek- nisyenleri biraz da bozgunculukla it- ham etmemeye imkân yoktur. Basının infiali bir tarafa, bu hum- manın çıkması ile Macar mahkeme- Guy Mollet ve Mendes - France leri çokçzor durumda kalmıştır. Zira Komünist reylere avuç açılıyor Mısıra gönderilecek kafileye — sadece bekâr mühendis ve teknısyenlerın a- lınacağının şayi olması üzerine birçok cereyan etmiş bulunuyor. Birinci ve rat Halk Cumhuriyetlerinin Mısır'ın — evli mühendis ve teknısyen daha şim- ikinci turlarda kendi adayları da da- iktisadi ve sınai kalkınmasını kolay- diden boşanmak üzere mahkemeye hil biç bir adayın gerekli çoğunluğu — laştırmak için bu memleketteki bazı — müracaat etmişlerdir. Şımdı Macar toplayamadığını gören komünistler kalkınma hareketlerine yardım et- mahkemelerinin pek çoğu boşanma kendi adaylarım - Marcel Cachin - meye karar verdiklerini, —bu arada — davaları ile istila edilmiştir. Şu sıra- seçimden çekmişler ve Cumhuriyetçi — Macaristan'ın da Nil üzerinde bazı larda hakimler Mısıra gitmek isti- Blok'un desteklediği sosyalistt Le —köprüler kuracağı söyleniyor ve bu — yenlerin boşanma davalarına bak- Troguer'ye oylarını vermişlerdir. Bu — köprülerin inşaatına nezaret etmek ü- makla, avukatlar da_. bu davaları ta- komünistlerin esasen solcu olan Cum- zere Mısır'a bir mühendis ve teknis- — kip etmekle meşguldürler. huriyetçi Blok'u desteklemek ister gibi davrandıklarım gösteren en sön ve en manalı olaydır. Le Troguer ko- münist oylarıyla Meclis Başkanlığına seçilmiştir. Komünistlerin Mollet kabinesini de aynı şekilde destekleyip destekle- miyecekleri hakkında kesin bir şey söylenemez. — Eğer desteklemezlerse yeni Başbakan adayının güven oyu alması çok zor olacaktır. Eğer des— teklerlerse bu destekleri ne kadar mürlü olabilir? Bu da zihinleri kur— calaması gereken ayrı. bir sualdir. Macaristan Mısır humması u günlerde, Macaristan'da, komü- 5 nist idare için Malta hummasın- dan daha da endişe verici bir "Mısır humması" baş göstermiş bulunuyor. Budapeşte basınına göre, bütün Ma- car halkı bu hummaya yakalanmış- tır veya yakalanmak üzeredir. Gene aynı basının endişe ile ilave ettiğine göre, bu hummayı yenmek, en kor- kunç bulaşıcı hastalıkları altetmek- ten çok daha zor olacaktır Meselenin aslı şudur: Bundan bir kaç ay önce Macar hükümeti bir ta- mim yayınlamıştı. Bu tamimde, De— mokrat memleketlerle kardeş Ara Devletleri arasında dostluk bağlarına a dayanan iyi münasebetler ku%ulmuş YENİ SOSYAL HAN 33 34 KIZILAY ANKARA Tel 24016 oldugu hatırlatıldıktan sonra, Demok- AKİS, 4 ŞUBAT 1956