4 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

4 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

şüphesi yoktur. Ancak böyle bir pa- zarlık dahi, hesap ve kitap ortaya konarak yapılmaktadır. Diktatör Ce- mal Abdülnasır çiftlik gibi idare et- tiği memleketinin mukadderatını e- linde tuttuğundan bu pazarlıkların muayyen bir müddet müsbet netice vermesi gayrı mümkün değildir. An- cak Mısır milleti uyandığında eski albayın iki taraftan her hangi birine yapacağı taahhütlerin kıymeti ne o- lacaktır? Sorulacak bir sual de, işte budur! Sovyet Rusya Beş yıllık plan Geçen haftalar ıçınde, S.S.C.B. Ko- münist Partisi yirminci kongresi- nin toplanmasına bir ay kaldığı gün- lerde, Parti merkez komitesi, Kong- rece kabul edilmek üzere hazırladığı yeni beş yıllık ekonomik kalkınma plânını açıkladı. Birinci beş yıllık e- konomik kalkınma plânının hazırlan- dığı 1929 yılından bu yana yapılan plânların altıncısı olan bu plân da, tıpkı eskiler gıbı, aynı gayeye yonel- tilmişti: Rusya'nın ekonomik ve en- düstriyel seviyesini, kapitalist ekono- mi ve endüstriler seviyesine ulaştır- mak ve onları geçmek. Gerçi bu ga- yeyi gerçekleştırmek şımdıye kadar Rusya İçin mümkün olmamıştı. An- cak şımdı şu kadarı soylenebilir ki, son ekonomik kalkınma plânı ile, Rusya, batılı endüstrilere yetişmek yolundadır. Yeni beş yıllık ekonomik kalkın- ma planında, gelecek seneler içinde yapılması düşünülen istihsal tutarla- rı, mutlak rakam olarak verilmiştir. Halbuki, bundan önceki plânlarda, bu rakamlar sadece geçen yılların is- tihsallerine nisbetle yapılan yüzdeler halinde veriliyor, böylece ileri Batılı endüstrilerin ulaştıkları rakamlarla bir kıyas yapılması imkânı ortadan kaldırılıyordu. Şimdi verilen mutlak rakamlar, Sovyet Rusya ekonomisi- nin, Batılı ekonomilere ne kadar ya- kın olduğunu göstermektedir. Planda, altıncı beş yıllık ekonomik kalkınma planının başlıca hedefleri- nin ağır endüstrinin geliştirilmesi, teknik imkanların arttırılması, eme- ğin veriminin çoğaltılması, milli e- konominin her bölümünde umumi bir gelişme elde edilmesi olduğu söylen- mektedir. Bu hedeflerden üzerinde en büyük dikkat ve titizlikle durulanı a- ğır endüstrinin geliştirilmesidir. Sov- yet Rusya, eski bir ziraat memleketi olmaktan ziyade, yenı bir endüstri di- yarı olmaya büyük önem vermekte ve memleketin zıraı cehresini değiş- tirmek için gayretler sarfetmektedir. Esasen 1929 da ihdas edilen beş yıl- lık planların ana gayesi de bundan başka bir şey değildir. Bu planların sonunda, Sovyet Rusya, yılda 68,3 milyon ton çelik, 598 milyon ton kö- mür, 185 milyon ton petrol istihsal e- decek duruma gelmiştir. Bu miktar- lar, Birleşik Amerika 'endüstrisinin elde ettiklerine nisbetle geride bulun- makla beraber, biç de küçümsenecek gibi değildir. AKİS, 4 ŞUBAT 1956