31 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

31 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Yurttan Akisler İktidar çevrelerinde BAŞBAKANLIK — Adnan Menderesin Kavaklı- derede Güven mahallesinde yaptırmakta olduğu evi bir türlü bitmek bilmemektedir. Evinin ta- mamlanmasını beklerken Başbakan Dışişleri Ba- kanlığına bağlı bulunan Ecnebi Misafirler Köş- künde ikamet etmektedir. Ecnebi Misafirler Köş- kü Çankayada vaktiyle Makbule Atadanın otur- duğu köşktür. Bir çok kimse bundan Menderesin Başbakanlıkta misafir olduğu neticesini çıkar- makta ve kendisinin o makamdan nihayet ayrıl- masını evinin tamamlanmasına bağlamaktadır. Bu yüzden bir çok sabırsız Ankaralı her gün Gü- vene gidip Menderesin evinin son vaziyetini ko- laçan etmektedir. CUMHURBAŞKANLIĞI — Celal Bayar İstanbul vılayet binasına geldiğinde Meclis Tahkikat Ko- misyonunun çalışmalariyle de alakalanmıştır. Bil- dirildiğine göre Bayar bu çalışmaları hususi bir hoparlor vasıtasiyle bulunduğu odadan takip et- miş ve bir fikir edinmiştir. PROTOKOL — y Türkiyenin dört bir tarafında mektepliler imtihan gunlermde şehirlerine bir de- mokrat liderin gelmesi için dua etmektedirler. Sim böyle günlerde çocuklar suna sıra yollara di- zilmekte ve kalabalık yapmaktadırlar. Ertesi gün resmi organlar bunu "halkın candan ve hararetli sevgi tezahürü" şeklinde vasıflandırmaktadırlar. Fakat çocukları sevindiren asıl husus bu suretle imtihanın "kaynaması" İSTANBUL — Sütten ağzı yananın yoğurdu üf- leyerek, yemesi gibi İstanbul Valisi Prof. Göka, da Kıbrısta Türklerle Yunanlıların çatıştıkları yolundaki haberler, üzerine şehir Rumlarını tes- kin edici bir tebliğ yayınlamıştır. Acaba vali bir hadise olacağım istihbar mı, yoksa 6 eylül- tari- hinde Ordu Mufettışlıgıne yazdıgı mektupta ol- duğu gibi istidlal mi etmişti ? Zira kendisi bunu o zaman "istidlal" olarak vasıflandırmıştı. Hariçle temaslar DIŞ YARDIM — Geçen haftanın sonunda İstan- bulda ağızdan ağıza dolaşan rivayet Mr. Thorn- burg'un Anadolu Ajansı tarafından yayınlanan tekzibinin metninden Haberdar olmadığıydı. Ame- rikalı mütehassıs bu tekzibin neşrinden evvel İs- tanbul vilâyetine çağınlmışla Hakikaten tekzi- bin neşrinden bir gün sonra yaptığı basın toplan- tısında Mr. Thornburg Yeşilköy hava meydanın- daki sözlerini bambaşka şekilde tavzih etmiştir. Kavaklıderede meraklılar İki cami arasında Sütten yanan ağız Amerika ve Kıbrıs ELÇILIKLER — Geçen haftanın sonunda Pakis- an Cumhuriyetinin ilânı münasebetiyle Ankara Palasta yerilen ziyafette C.H.P. Genel Başkanı İsmet İnönü resim çektırmekte meşhur Sophia Loreni dahi geçmiştir. Zira toplantıda ne kadar Pakistanlı varsa hepsi Muhalefet liderinin yanına gelmişler ve onunla birlikte poz poz resim çektir- mişlerdir. Pakistanlılar bu resimleri ailelerine göndereceklerdir. Zira ifade ettiklerine göre Pa- kistanda bir çok evin duvarında Atatürk ile İnö- nünün fotoğrafları asılıdır. Şimdi Atatürkün en yakın arkadaşiyle birlikte gorıınmek kendileri için en büyük iftihar vesilesi olacaktır. DIŞİŞLERİ — İran Şahı Muhammed Pehlevi ma- yıs ayı içinde Celâl Bayarın ziyaretini iade etmek üzere memleketimize gelecektir. Şahın Kraliçe Süreyyayı da beral)erınde getirip getirmiyeceği merak edilmektedir. Zir: kara sosyetesi bil- hassa güzel hükümdarı heyecanla beklemektedir. Kralıçe Süreyya geldiği takdirde resmi davetle- rin çok kalabalık olacağı ve bırçok kimsenin - bil- hassa hanımların - davet edilmek için can atacak- ları anlaşılmaktadır. ELÇİLER — Amerikanın yeni Ankara Büyükel- çişi Fletcher Warren — Amerikan hariciyesinin en uzun boylu adamı - Teksasda tatilini geçirmek- tedir. Mr. Warren yaman bir kovboydur. Büyük- elçi 1 Mayısta Ankarada olacaktır. Tahkikat mevzuları ÖRFİ IDARE — Örtfi Idare Komutanlıgınııı ilk gunlerınde yasak ettim", "menettim", "kapat- tım", "açtım" sigasiyla teblıgler yayınlayan Or- general Nurettin Aknozun Kıbrısla alâkalı haber- ler bahsinde daha dikkatli davranılması ricasıyla gazetelere tebliğ göndermesi geçen hafta gazete- cileri hayli şaşırtmıştır. Ancak tebliğin ifade tar- zı bu hususta Orgeneralin daha yüksek makam- lardan emir aldıgım gostermektedır Zira komu- tan birinci cins kelimeleri emir kendisinden sadır olunca, ikincileri başkasından gelince kullanmak- tadır. TAHKİKAT — Meclis Tahkikat Komisyonu Baş- bakan Adnan Menderesin bir kaç hafif hareketi yüzünden şahit dinleme işinde müşkülâtla karşı- laşmıştır. D.P. iktidarının bu en kudretli adamı- nın sanıklardan Dr. Saranı masasına alması, son- ra da koluna girip Ayaspaşada yürümesi, diğer sanık Zorluyu da iltifatlara garketmesi pek çok şahidi ürkütmüş, ihtiyatlı olmaya sevketmiştir. Komisyon çalışmalarının İstanbul kısmını bugün- lerde bitirmek üzeredir; AKİS, 31 MART 1956