31 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

31 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

PARİS'TE KONAK SEFASI, CADİLLAC SALTANATI Bundan pek kısa bir müddet evve- e kadar Parisin en şık semti o0- lan Neuılly'de, meşhur Bulonya or- manının hemen karşısına gelen Maurice Barres bulvarının 82 nu- maralı evinde bir Türk hanımefen- di genç kızı, ahçısı, hizmetçisi, uşa- ğı, sofracısı, şoförüyle beraber gü- zel bir hayat suruyordu Fransızlar bu neviden evlere "Hotel particuli- ' adını verirler ki bizim konakla- rımıza tekabül eder. 82 numaralı konak bir bahçe içindeydi ve üç ka tı vardı. İçerisi, dışardan tahayyül edilemeyecek kadar iyi döşenmişti. Girenler o stil eşyalara, o avizelere, o biblo ve tablolara hayran kalma- dan edemiyorlardı. Hakikaten her şeyde bir ihtişam vardı. Geniş pen- cerelerin pancurları açıldığında da- ima yeşil Bulonya ormanı ayakla- rın altına seriliyordu. Kapının ti- resini kurdan 3 bin lira eder. Ser- best piyasadan ise bu paranın tu- tarı 8 bin lira civarındadır. 800 bin frank sadece konağın aylık kirasıy dı. Personel masrafları da ayrıca Ödeniyordu. Normal bütçelerde ev kirası umum masrafın dortte birini teşkil ettiğine göre Maur' Bar- res bulvarının 82 numaralı evınde ayda asgari 1 milyon 200 bin frank hk masraf oluyordu. Bayan Zorlu- nun Fath ve Dior gibi ancak güney veya kuze erika milyonerleri- nin giyindikleri terzilerin tanınmış müşterisi olduğunu bilenler, 82 nu- marada verilen muhteşem partilere katılmak fırsatım bulanlar ise Pa- tisteki pahalılık karşısında bu ha- yatın ayda 2 mılyon franktan aşa- ğiya yaşanmayacağım görüyorlar- dı. - Paristeki türk talebelerine ve- rilen döviz ayda 50 bin frank civa- maaş almadığını, kendisine sadece harcırah ve yevmiye verildiğini bil- böyle olduğuna rluydu. Bayan Zorlu delegesı bulunmayan delegasyonumuz için bir ikametgâh tutmuş ve oraya yer leşmişti. İşte Parıs yüksek sosye- tesinin Bay hizmetleri hakkındaki kanaatı buradan ileri geliyordu. ansız başkentinde günler pek tatlı geçiyordu. Bulonya ormanında at gezintileri yapılıyor. Cadillac ile küçük seyahatlere çıkılıyordu. Bu Cadillac'ın da ayrı bir hıkayesı vardı. Daimi delegeliğin gene C. M harflerini taşıyan Buick marka bır otomobili mevcuttu. Fakat Pa- rise gelen giden çok olduğundan bu otomobilin Bayan Zorlu emrinde Bayan Zorlu'nun emrindeki meşhur Cadillac nünde mükellef bir Cadillac yatı- yordu. Üniformalı şoför, arabasının pırıl pıriıl parlamasına daima büyük bir itina gösterirdi.Otomobilin plâ- kasının kenarın M. D. harfleri göze çarpıyordu. arfleri taşı- mak, ancak Parıstekı diplomatik misyon şeflerinin hakkıydı. Türk hanımefendinin adı Bayan Zorlu idi. Parisin — yüksek sosyetesinden pek çok kimse 1954 yılından beri Bayan Zorluya fransız başkentınde bu mükellef hayatı zevci Bay Zor- lunun Türkiye Cumhuriyetine yap- tığı büyük hizmetlerin mükâfatı o- larak hükümetin temin ettiği kana- atinde bulunuyordu. Hakikaten ko- nagı 300 bın frank civarındaki ay- Türkiye — Cumhuriyeti Hukumetı oduyordu 300 bin frank Kuzu gibi yatıyor rındadır. Zorlunun Bay Zorlu tara- fından Tıırkıye Cumhuriyetine ya- pılan büyük hizmetlerin karşılığı O- larak hükümetçe Pariste yaşatıldı- ği yolundaki kanaat bir bakıma haklı sebeplere dayanıyordu. Bay w 1954 mayısında mılletvekılı seçıldıgınden be NATO nezdinde- aimi delegelik sıfatım kaybet— mışt Zira daimi delegelik bir me- muriyetti. Halbuki milletvekilleri- nin memuriyetlerini muhafaza et- tikleri gibi memuriyet maaşlarını almakta devam ettikleri de şimdi- e kadar görülmemişti. Hakikaten bizzat Bay Zorlu da bu hususu 1955 bütçesinin müzakeresi — sırasında resmen ifadeyle daimi delegelik va- zifesini sadece Bakanlar kurulu ka- rarıyla icabında tedvir ettiğini, kalması zaman zaman güçleşiyor, itirazlara yol açıyordu. Meselâ bir NATO toplantısı vesilesiyle fransız başkentine giden milletvekilleri he- yetimize araba lâzım olmuş, kendi- lerine Buick'in "hanımefendinin his metinde" bulunduğu — cevabı veril- mişti. Bu mahzurları önlemek için- dir ki günün birinde Zorlulara si- yah, muhteşem bir Cadillac çıka gel mişti. Cadillac Zorlulara aitti ve fransız limanlarından birine çıka- rılmış, bu muamelenin ifasında o- radaki konsolosluğumuz cansipera- ne gayret sarfetmişti. Fakat araba- nın kim tarafından gönderildiği ve- a hangi parayla satın alındığı bıldırılmemıştı umumi masrafları hükü- met tarafından ödenen Bayan Zor- lunun diğer masraflarının karşıla- AKİS, 31 MART 1956