31 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

31 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

sanmaya muvaffak olmuştu. "Boru Yesterday" bir çok güldü- rücü sahne ile dolu, hafif bir kome- didir. Tipik bir Amerikan komedisi.. Her şey bir maksat, öğretici ve ter- biye edici bir maksat etrafında top- Vaka 1946 yılında Washington'- un en lüks otellerinin birinin en lüks dairesinde geçer Harry Brock insan açgozlulugunuu muşa as bir timsa- lidir. Hareketli ve müstebit bir iş a- damıdır. Kulturu, görgüsü, anlayışı dolardan ibarettir. Paranın yegâne kuvvet ve onun uğrunda her türlü dalavere ye vurgunculuğun meşru sayıldığı Amerikan ticaret dünyası- na henüz 12 yaşındayken, topladığı hurda eşyayı satarak katılmış, dere- ce derece yükselmiştir. Nihayet "sa- yısını ancak muhasebecisinin bildi- ği" kadar dolara sahip olunca, ave- nesı ile birlikte bu otele yerleşmıştır e metresi vardır: Billie rin en çok itina ile işlediği karakter budur, New-York'daki revülerde fi- güran — olarak çalışırken, Harry Brock onu revüden ip almış ve kendine metres yapmıştır. Billie di- şilikten başka her şeyin şünmekten aciz bir mahlük sebeple Harı de onu kendisi gibi paralı bir adama metres olabilecek seviyeye getirmek için gazeteci Paul Verrall'i öğretmen olarak tutar. İş- nin ortaya dökülmesine vesile teşkil eder. Görgüsü arttıkça etrafında dö- nen dalaverenin mahiyetini anlama- ya başlar. Para uğruna her boyaya boyanan ıhtıyar avukat Ed Devery'- “vatan, millet, na- mus kelımelerı düşmeyen, fakat ha kikatte Brock'un menfaatına uygun kanunlar çıkarmak için satın alın- mış olan Senatör Hedges'in hakiki tanır. Kendisinin bütün şir- ketlere en fazla hisse ile ortak edıl- mesinin de vergi kaçırmak için b hile olduğunu öğrenen Billie isyan e- der. Bundan sonra sabık metres bir oğruluk timsali kesilir. Brock'u teh dit eder: Çeteyi dağıtmaz ve hileli işlerden elini çekmezse Billie onu ih- bar edecek ve hapse attıracaktır. Tehdit beklenen tesiri — gösterir ve çete perişan olur. Bir zamaular "Her ar... İki hermin kürküm, her şeyim.." diye ovuııen Billie Dawn sonunda sırtındakileri bile bu'akarak, evlenmeye karar verdiği gazeteci Paul ile oteli terkeder. Oyuncular Miss Carolyn Graham. Billie Dawn tamamiyle anlayamamasına rağmen epey çalışmış. t kırdığı zaman bunu farkediyor ve seyircile- rine özür diler gibi gülümsiyor — ve sempati topluyordu. Hele rejisör ta- rafını ırıncı perdemn sonuna ilâ- ve edilen "iç giıcıklayıcı" — şarkısıyla ses imkânlarını göstermek fırsatını da bulunca bütün seyircilerini hay- van etmekte hiç güçjük çekmedi. AKİS 31 MART 1956 Haryy Brock'u bır Türk amatör can landırdı Galip Kardam oyunu ile ve Amerikalılara has tavrı harekete vu- kufu ile, bilhassa hiç aksatmadığı New Jersey aksam ile takdir topla- dı. Galip — Kandam, — canlandırdığı Harry Brocku anlamış. Brock, gazetecı Paul Verrall'in de söylediği gibi "cehaleti kötülüğünden üstün”" bir kimsedir. Düşünmek için fazla tembeldi Paul Verrall de Mr. Robert A. Lee yeteri kadar canlı ve hareketlı degıl- di. Bu ilerlemiş yaşının bir neticesi olmalıydı. Oyunun temposu sık sık aksaya- TİYATRO rak, seyircilere amatör bir topluluğu seyretmekte olduklarım unutturma- dı. Rejisör Sidney L. Burks, Ameri- kan haleti ruhiyesini aksettirmek, 0- yuna sürat vermek için bazı yenılık- ler yapmış ve kendinden bir şeyler eklemek için epey gayret sarfet- Miş. İş güç sahibi kimselerin sahne sev- gisi ile bir araya gelmesi ve yılma- dan çeşitli fedakârlıklardan — çekin- meksizin çalışması, kendi ölçülerine göre iyi bir temsil ortaya koymaları seyircilerin alâka ve alkışlarıyla de- vam edecekse bu onlardan esirgen- memel 29