5 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

5 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

Yurttan Akisler Başkentten haberler ANKA — Bilhassa yıldızlı gecelerde başken- tin otomobilli çapkınları sevgililerini alıp Çan- kayaya çıkarlar ve oradan Ankarayı seyreder- ken tatlı vaadlerde bulunurlardı. Bu son hafta zarfında geceler hep yıldızlı geçtiği halde hiç bir otomobilli aşığın - veya otomobilsizinin - Çan- kaya civarında dolaşmadığı, hattâ o semti dik- katle bilmemezlikten geldiği tesbit edilmiştir. — Ankaranın siyasi çevrelerinde hakla- rında Meclıs tahkikatı devam eden bakanlardan "Üç Silahşörler" diye bahsedilmektedir. Hakika- ten tıpkı Alexandre Dumas'ın meşhur romanında olduğu gibi bizim "Üç Sılahşorler de aslında dört kişidir. Bu hesaba göre Dumas'ın baş kah- ramanı D'Artagnan rolü Dr. Mükerrem Sarol'a düşmektedir. CEMİYETLER — Bu haftanın başında hayır cemiyetlerinin en büyüğü olan — Kızılay ile en mondeni Verem Savaş Derneğinin yıllık kongre- leri tamamlanmış ve idare heyetleri seçilmiştir. Nedense bu idare heyetlerine sadece ve sadece iktidar çevrelerine mensup bulunanlar getiril- miştir. Altı sene kadar evvel hayır cemiyetlerin- den C.H.P. liler tasfiye edilmişlerdi. Bu yılki kongreler Hür. P. lilerin tasfiyesine hizmet et- miştir. Bu arada senelerden beri Kızılay Genel Başkanlığı vazifesini gören Fevzi Lütfi Karaos- manoğlu D.P. den ayrıldığı için bu hayır cemiye- tindeki faal vazifesinden de — uzaklaştırılmıştır. Hayır cemiyetleri mensupları idare heyetlerine, kendileri D.P. li oldukları için değil, eğer iş ba- şındakiler iktidara yakın kimseler olursa hükü- metin cemiyete karşı daha "müşfik" davranacağı mülahazasıyla D.P. 1lileri getirmektedirler İktidar çevrelerinde SOSYAL HADİSELER Son zamanlarda ce- miyetimizde yeni bir âdet türemiştir. Bazı zevat, durup dururken ve hiç lüzum yokken, sırf Baş- bakanın hoşuna gitmek için onun hoşlanmadığı şeylere hücum etmektedir. Meselâ — geçenlerde Tuzlada açılan bir Jeep montaj fabrikasında şir- ket mümessili iktisad mütehassıslarına — çatmış, onların bir şeyden anlamadıklarını — söylemiştir. Bir hafta kadar evvel Devlet bakanlarından Ce- mil Bengü Muhalefetin ihtilal metodlarıyla çalış- tığım beyan etmiştir. Adnan Menderes'in yakının- dakiler de nabza göre şerbet verdiklerinden ilim, basın, üniversite ve tabii muhalefet kendisine dai- ma birer "canavar" gibi gosterılmektedır HÜKÜMET — Adnan Menderes'in kabinelerinde daima bir veya bir kaç açık bakanlık bulundur- masını, O bakanlıkları bakan vekilleriyle — idare etmesini Muhalefet bir taktik saymaktadı Mu- halefetin kanaatine göre Başba bu suretle urubunun kuvvetli azalarına "mavi bon- cuk" dağıtmakta ve onları zaman zaman kendi- sine bağlamaktadır. Ama bu taktik Anayasama Seyrana paydos Yardımcı'nın hıddetı ÜÇ silahşörler İade-i ziyaret Başkan adayları ihlaline yol açtıgından Mustafa Ekinci (Diyar- bakır - Hür. P.) Başbakanın cevaplandırması ta- lebile Meclıse bir sözlü soru vermi iştir. Mustafa Ekinci Hür. P. nin en kuvvetli "mücadeleci ha- tip” lerinden biridir. EĞGİTİM — Menderes IİlII. kabinesinin — meşhur Milli Eğitim bakam Celal Yardımcı Menderes IV. kabinesinin kendi hizmetlerinden müstağni kal ması karşısında derin bir infial duymakta ve hu- susi sohbetlerde tenkidlerde bulunmaktadır. Ha- kikaten Celal Yardımcı bir evvelki hükümette Ü- niversiteyi yola getirmek gibi mühim bir vazife deruhte ederken şimdiki hükümette Evkaf işleriy- le meşgul olmaktadır. Buna mukabil yeni Milli Eğitim bakanı Ahmet Özel selefine tamamıla 1lâ- yık bir halef olduğunu ispat etmiş ve bu gibi me- seleler için başkasına lüzum bulunmadığını gös- termiştir. Ahmed Özel ilk iş olarak Prof. Hüseyin Naili Kubalı'nın derslerinde siyaset yapıp yapma- dığı hususunda bir tahkikat açmış ve durumu İs- tanbul Üniversitesinden sormuştur. Fakat Milli E- ğitim bakanları İstanbul Umversıtesı nezdindeki teşebbüslerinde hep hüsrana uğramakta ve bir şey yapamamanın ıstırabıyla başbaşa kalmakta- ırlar. DIŞ İŞLERİ — On kadar elçiliğimizin münhal bulunması gittikçe daha fazla nazarı dikkati çekmektedir. Halbuki muhtelif iç politika mese- leleri yüzünden buralara bir türlü tayin yapıla- mamaktadır. Sebeplerden biri Başbakanla Dış Işlerı bakanının bir araya geldıklerınde Dış işle- ri bakanlığının işleriyle uğraşmaya vakit bula- mamalarıdır. Halbuki açık temsilciliklerden biri de NATO nezdindeki daimi delegeliğimizdir. Bu vazifenin, şimdiye kadar mühim bir vazife olduğu sanılıyordu. Fakat senelerden beri boş bırakıl- ması karşısında bu kanaatin yanlışlığı anlaşıl- mıştır. TİCARET — Şimdiye kadar pek az borçlanmak fırsatını bulduğumuz ender memleketlerden biri olan Formozadaki Milliyetçi Çin'in bir ticaret heyeti göndermesi bazı ümidler uyandırmışsa da müzakereler neticesinde o taraftan fazla bir itha- lat imkânı olmadığı görülmüştür. Milliyetçi Çin gittikçe artan ithal malı ihtiyacımızı maalesef karşılayacak durumda değildir Muhalifler arasında ADALET — C.H.P. Genel Sekreteri Kasım Gü- lek İstanbul savcısının Perapalas otelindeki ka- bine toplantısına elinde dosyalarla gelmesi, A- dalet bakanlığı yüksek memurlarının alelacele İstanbula gönderilmesi ve Başbakanın son nutuk- ları kargısında ihtiyatlı bulunmak lüzumunu his- sederek geçen haftanın sonunda Ağır Ceza mah- kemesindeki duruşmasına — hazırlıklı icabet et- miştir. Kasım Güleğin hazırlığı, bavuluydu. Fa- kat mahkeme karan tefhim etmemiş, tevsii tah- kikat için duruşmayı haziran ayına bırakmıştır. C. M. P. — C..H. P. de İsmet İnönü'nün, Hür. P. AKİS,5 MAYIS 1956