5 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

5 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER Israilde hava yumuşadıktan sonra Arap liderlerinin birinci gayesi İn- giliz nüfuzunu Orta Doğudan atmak gibi gözükmektedir. Nitekim Suudi Arabistanla daimi bir anlaşmazlık halinde bulunan Yemen imamı bu- günonunla müttefik duruma gel- mekten kendini alakoyamamıştır. Yemen imamı İngilizleri 1934 te imzalanan anlaşmanın haricine çık- makla itham etmektedir. İmam Ah- met İngilizlerin Aden bölgesinde ya- yılan,ırk bakımından Yemene bağlı bulunan Arap kabilelerini 1934 and- laşmasına aykırı olarak kendi vesa- yetleri altında bir federasyon olarak şiirleştirmek — istediklerini iddia et- mekte,Aden bölgesinin kendisine ia- desini istemekte ve meseleyi Birleş- miş Milletlere goturecegını bildir- mektedir. Şımdıkendını 'BitarafA- rap Blokuna" bağlamak suretiyle Birleşmiş Mılletlerde Asya ve Afri- ka Devletlerinin kendini destekliye- ceklerini ummaktadır Bugünkü Arap Dünyasımn lideri fasır ise bu pakttan başka menfaat- lerrbeklemektedir. — Gayesi Bağdat atının cenubunda kuvvetli bir bir- k kurarak buralara bu paktın te- cirleriningirmesini önlemektir. Na- r'ın ilk gayesi Arap Devletlerinin yabancı nüfuzdan uzak olarak istek- lerini gerçekleştirmeleridir. Bunun fin ilk şart olarak İngilizlerin Orta oğuyu terk etmesini istemektedir. İknci gaye olarak Kızıl Denizden At- lantik sahillerine kadar bir Arap dev ileri kuşağı, konfederasyonu kur- maak istemektedir. Bugün Arap Dev- letlerinin lideri, bu iki hedefini bir- lin yürütmeye çalışmaktadır. Bir ta- raftan Arap Birliği, diğer taraftan hususi Suriye - Mısır askeri andlaş- ması ve nihayet yeni imzalanan Mı- sır, Suudi Arabistan, Yemen pak- Arap Dünyası devletlerini birbir- rine gittikçe daha sıkı bağlarla Ağlamaktadır. Orta Doğuda Amerikan politika- sının mihenkdaşlarından biri olan asır bunları yaparken Amerikanın femni desteğinden de faydalanmak- dır. Nitekim Başkan Eisenhower ın verdiği beyanatta. İstiklallerini kazanmış milletlerin en kıymet- şeyinin istiklalleri olduğunu söyle- iş ve bunların bitaraflık politikala- rınıntakbih edilmemesi gerektiğini bildirmiştir. Diğer taraftan Nasırı gücendirmek korkusuyla — Amerika nla Bağdat Paktına girememekte- Bu paktın bu kadar süratle kurul- muş olması meselesine gelince, bun- lar herhalde Bağdat Paktının Tahran- la icra ettiği Bakanlar Konseyinin görüşü vardır. Zira Bakanlar Konseyi- nin bitiminden hemen sonra imzalan- mıştır. Orta Doğunun esas menfaatleri gafların dünya meselelerinde ayrı bloklar halinde değil, müttefik birleşmiş olarak hareket etmesi- icap ettirmektedir. 20 Dr. La Paz ve gazetesi La Prensa "Sel gider, kum kalır" Arjantin Peron'un marifetleri Eski diktatör Juan Peron zarma- nında yapılan yolsuzlukları mey- dana çıkarmak için açılmış olan tah- kikat geçen hafta resmen sona erdi. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Isaac Ro- jas hususi bir toplantıda Milli Tah- kikat Komitesinin faaliyetini methet- tikten sonra gayet ustaca bir ifadey- le hükümetin artık bu tahkikata ni- hayet vermek kararında olduğunu i- zah etti. Tahkikat Komitesinin Baş- kam Amiral Leonardo McLean bu karara pek memnun olmamıştı. Ko- mitenin emrinde bulunan 2500 me- mur 1045 şüpheli şahsı tevkif etmiş, 314 dava açmıştı. 27 hafta devam eden tahkikat için 70.000 dolar sar- fedilmişti. Simdi Tahkikat Komitesi dosyalarım "Milli Gelir İslah Heye- ti" ne tevdi edecektir. Bu suretle he- yet, gayrı meşru olarak elde edilmiş kazançları tespit ederek şimdiye ka- dar el koyduğu 35 milyon dolara ek- lemek fırsatını bulacaktır. Komite, ele geçirdiği vesikaların çoğunu mahkemeye delil olarak ver- mek üzere muhafaza etmektedir. Ba- zı hadiseler hakkında da kısmi ra- porlar vermiştir. Fakat bunların hep- si bir araya getirildiği zaman tepe- den tırnağa kadar mülevves bir çö- küntünün hikâyesi ortaya çıkmakta— dır. Bu çöküntü Peron'dan ba makta ve hayvanat bahçesındekı bekçiye kadar inmektedir. Bunlardan biri başka memleketlerden getirtilen nadide kanaryaları evine götürmüş- tür. Peron, karısı Evita'nın annesine bıraktığı mirasın yarsını dalavere ile almış, Evita'nın kardeşi Juan Duar- te'yi de çok şey bildiği için bir orta- çağ entrikası ile öldürtmüştür. Duar- te'nin cesedini tetkik edenler bu ka- rara varmışlardır. Fakat hadisenin meydana Arjantınlıler hayreti Çünkü onlar bunu zaten biliyorlar ve aralarında intihar eden Duarte'nin son sözleri, "bana neden ateş ediyor- sunuz?" oldu, diye alay etmekteydi- ler. Diktatör, öğrenci birliklerinin ku- lüplerinde 20 milyon doları har vu- rup harman savurdu; 15, 16 yaşların- daki kızlara altın saatler, naylonlar hediye ediyordu, nihayet aralarından 14 yaşındaki Nelly Rivas'ı seçti. Sozde atom alimi Ronald Richter, Peron'un emriyle abuk sabuk tecrü- beler için 3.700.000 dolar sarfetti. Peron'un mahremi esrarı ve Mer- cedes-Benz'in hissedarlarından Jose Antonio o kadar geniş çapta vurgun- lar vurmuştur ki, onun için ayrı bir tahkikat — komisyonu kurulmuştur. Komisyon kendisinden bir milyar do- lar ceza alınmasını teklif etmiştir. Savunma Bakam Jose Humberto Sosa Molina, Perondan beheri beş bin dolar degerınde olan 265 otomo- bil lisansı almıştır. Ordu Bakanı Franklin Lucero ise 243 otomobil it- hal etmek için teşebbüse geçmişti. Tahkikat derinleştirildikçe, yol- suzlukların kökleri dallanıp budakla- nıyordu. Araştırmaları idare edenle- rin öğrendiklerini tatbike geçmeleri ihtimali hükümeti endişeye düşürü- yordu. Bu sebeple tahkikata nihayet vermekten başka yapacak iş kalma- mıştı. Sabık diktatörün ideal arkadaşla- rım nasıl nimete garkettiği ortaya konmuştu. Yeni idareciler hadıseyı daha fazla eşelemekte fayda görmü- yorlardı. AKİS, 5 MAYIS 1956