5 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

5 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

de Ekrem Hayri Üstündağ'ın her türlü partizan mülâhazanın üstüne çıkarak aldıkları — vaziyeti C. de de Sadık Aldoğan'ın alması gençlik için iftihar vesilesi olmamaktadır. Zira hakiki manasıyla medeni cesaret ve basirete sahip bu- lunduklarını gösteren bu üç liderin üçü de yet- mış yaş civarındadır. İnsanın bu durum karşısın- da "acaba politikacılar yetmiş yaş civarında mı küçük, küçücük hesaplardan — kurtuluyorlar?" diye düşüneceği gelıyor ama, ortadaki istisnaları no yapmalı? PARTİLER — Ramazan münasebetile ara veril- miş olan Meclis dışı politika faaliyetinin bayramı müteakip hararetleneceği anlaşılmaktadır. Par- tilerin ileri gelenleri muhtelif bölgelere gitmeğe hasırlanmaktadırlar. Bu arada Hür. P. kendisi için geniş imkânlar gördüğü Aydınla yakından alakalanmaya başlamıştır. Aydın'dan gelen ha- berler orada büyük kütlelerin Hür. P. ni bekledi- ğini göstermektedir. Urfa milletvekili Ergin Başbakanın Urfa'ya yaptığı ziyareti iade maksadıyla bu haftanın başında Aydın'a gitmiş- tir. Sütunlarda gezinti BASIN — Resmi ilânların tamamen kaldırılma- sı hususundaki cereyan gittikçe kuvvetlenmek- tedir. Az satan gazetelere çok ilân verilmesi usu- lü kısmen önlendiğinden bu usulden faydalanan gazetelerin prototipi sayılan Türk Sesi kapıla- rını kapatmak zorunda kalmıştır. Onu başkala- rının takip edeceği anlaşılmaktadır. Devlet ba- kanlığı gazetelerin ihtiyaçlarının da bizzat ga- zete sahipleri sendikası tarafından tesbit ve tev- ziatın o kanalın yardımıyla tanzimi gibi iyi bir yolu seçmiş görünmektedir IRKÇILIK — Amerika'da Türk aslından gelen- lerin beyazlara yapılan muameleden farklı mu- ameleye tabi tutulduklarına dair A. P. ajansı ta- rafından verilen bir kaç haber yurt içinde bü- yük infiale sebep olmuştur. Fakat A.P. ajansı haber bültenlerinde Türk kelimesini tırnak için- de yazmak dikkatini —göstermişti. Zira — bahis mevzuu olanlar dedeleri bir zamanlar Osmanlı tabiyetinde bulunduğu için kendilerine Türk pa- yesi veren Afrikalılardır. Hakiki Türkler Ame- rika'da hiç bir surette farklı muamele görme- mektedirler. Zaten Amerikalıların tasvip edile- miyecek hassasiyeti müilliyetlere değil, renklere karşıdır. Milliyetleri masedebilen Amerikan kül- türü bir tabiat hâdisesi olan renk karşısında aciz kalmaktadır. Dünyadan Akisler Diktatörler arasında IRAK — Irak diktatörü Nuri Said Paşanın "si- yasi partisiz demokrasi" si komşu devletlerin ba- zılarının başında bulunan liderlerin gıptasını cel- betmektedir. Hakikaten İngilizlerin mutemed a- damı olan Irak başbakanı memleketinde sıkı bir polis rejimi kurmuştur ve iktidarın kendi elinden başkasına geçmesine mani olmuştur. Bunu temin için de uysal muhaliflerini nimetlere farketmek- tedir. Ancak Irak'a gidenler Nuri Said paşanın buna rağmen rahat olmaktan çok uzak bulundu- ğunu görmektedirler. Başbakan çok sıkı muhafa- za tertibatı alınmadan evinin kapısından dışarı a- dımını bile atamamaktadır. MISIR — Kahire hükümeti Yeni Camide dilenip Sultanahmette sadaka veren adam vaziyetinde- dir. Kendi ordusunun muhtaç bulunduğu silâhları bir yandan Ruslardan, diğer taraftan Amerikalı- lardan bin türlü gurultuyu göze alarak temin e- den Mısır Sudan ordusuna bir buçuk milyon do- larlık silâh hediye etmiştir. Ancak bu hediye Ce- Abdülnasırın Arap alemindeki liderlik iddia- larının desteklerinden biridir. İSPANYA — İspanya Dış İşleri Bakam Artajo'- nun Washington'u ziyareti sırasında en fazla alâ- ka çeken şahıs bakanın genç ve güzel kızı Mer- sedes olmuştur. Bakan ve zevcesi Başkan Eisen- hower tarafından kabul edilmek üzere Beyaz Sa- AKİS, 5 MAYIS 1956 raya gittiklerinde kızlarım hava meydanında bı- rakmışlardı. Fakat Başkan bunu haber alınca gü- zel Mersedes'i de hususi surette getirtmiş ve böy- lece Senorita Artajo günün şahsiyeti haline gel- miştir. Demokrasi kervanı AMERİKA — Boston'da yapılan başkan — adayı seçim denemelerinde Amerika Cumhurbaşkanlığı için akla gelmedik bazı isimler de rey almışlardır. Bunların arasında Grace Kelly, Golf şampiyonu Cary Middlecoff, Ağır siklet Rocky — Marciano, Lindenberg ve Taft da vardır İNGİLTERE — İngiltere hükümeti — memleketi ziyaret eden Bulganin ve Kruçefe üzerinde A- vam Kamarasının içinin resmi bulunan gümüş- ten ve altından mamul bir kutu hediye etmiştir. İhtimal ki iki Rus lideri o resmi gördükçe hür memleketlerde demokrasinin nasıl işlediğini ha- tırlayacaklardır. ALMANYA — Bonn'da Başbakan Adenauer'e karşı cereyan gittikçe kuvvetlenmektedir. İhtiyar lidere kartı muhalefet Sosyalist partiden geldıgı kadar bizzat kendi koalisyonundan da gelmeğe ve müşkül vaziyetler yaratmağa başlamıştır. A- denauver Amerikalıların Avrupa'daki en sağlam müttefikleri pozunu bırakmak niyetinde değildir ama Almanlar kendileri üzerinde bir Batı-Doğu anlaşmasından korkmaktadırlar.