May 5, 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

May 5, 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

EDEBİYAT Hikayecilik Sait Faik Armağanı Edebiyat armağanları bu yıl, ge- çen seneye nazaran bilhassa sa- nat çevrelerinde daha çok ilgi topla- ış gibi görünüyor. Ocak ayı içinde verilen Varlık Roman — Armağanı'n- dan sonra - buarmağanı Yaşar Ke- mal'in İnce Memed'i kazanmıştı. Yeditepe Şiir Armağanı verilmişti. Bu armağanı Fazıl Hüsnü Dağlarca- nın Asu adlı şiir kitabı kazanmıştı -, Bunlardan sonra bütün dikkat, Saik Faik Hikaye Armağanı'na çevrılmış— ti. Geçen yıl bu armağan Sabahaddin Kudret ile Haldun Taner arasında paylaşılmıştı. Bu paylaşma ve Jüri- nin kararı bir takım tartışmalara yol açmış, bir takım dedikodular, dergi ve gazete sütunlarına kadar akset- mişti. Bu yıl başından itibaren, muhtelif dergi ve gazetelerde yapılan soruş- turmalarla, sanatçıların armağan- lar hakkındaki kanaatleri soruluyor, kazanacak eserler üzerinde bir takım tahminler yürütülüyordu. Aslına ba- kılacak olursa, bu soruşturmalar da- ha ziyade bir zemin hazırlama gaye- si de güdüyordu. Umumi hatları iti- bariyle çeşitli sanat anlayışlarım be- nimseyen gruplar, kendilerine en ya- kın görünen eserin kazanması ge- rektiğini ileri sürüyorlardı. Bu ara- da kulis arası faalıyetler de görülmü- yor değildi. rup, her ihtimale karşı, kendi tuttuğu eserin kaybede- bileceğini düşünerek, "her ne kadar kazanması gereken eser şu ise de. bu jüriden böyle isabetli bir karar beklenemez" gibilerden, jüriye karşı guvensızlık beslediğini — önceden be- lirtiyor Sait Faik Hikâye Armağanından önce verilmiş iki armağandan yalnız Varlık Roman Armağanını kazanan İnce Memed, itiraza .uğramamıştı. Jüri'nin bu esere büyük çoğunlukla oy vermesi, umumi bir memnuniyet- le karşılanmış, tasvib görmüştü. A- ma Yeditepe Şiir Armaganı böyle ol- mamıştı. Bilhassa bu armağana eser— lerıyle katılmış olan bazı şairler, ticeden sonra, Jürinin kıfayetsızlıgını ehlıyetsızlıgını kendi eserleri ha a fikir yurutemıyeceklerını ileri su ruyorlar ve esasen Asu'nun kazan cağının daha Önceden bilindiğini ıd— dia etmek suretiyle, imkanları ölçü- sünde, ortalığı bulandırmaya uğraşı- yorlardı Halbuki aynı jüri'nin geçen yıl seçtiği eser itiraza — uğramamış, Jürinin ehliyetsizliğinden bahsedılme ait Faik Hikâye Armağanı uze— rındekı tahminlerle birlikte ve bunu yanısıra, sanat çevrelerindeki fısıltı gazetesi de bu yolda faaliyetine de- vam etmekte idi. Bu yıl armagana katılan eserlerin n tamamı, genç nesil hıkayecılerme aıttı Ar- mağana şu eserler giriyordu: Yenilik Yayınlarından: — Tahsin AKİS, 5 MAYIS 1956 Haney Yaşamalı; Zeyyat Se- limoğlu, Kavganın Sonu ve Başı; S. H. D. yayınları: Umran Nazif, Te- pedeki Ev; Tarık Dursun K., Hasan- giller; Yeditepe Yayınları: Fakir Baykurt, Çıllı Burhan Arpad, Do- layısiyle; arlık Yayınları: Faik Baysal, Perşembe Adası; Necati Cu- malı, Yalnız Kadın; Ahmed Hamdi Tanpınar, Yaz Yağmuru; Türk Sa- natı Yayınları: Celaleddın Kişmir, Peynir Gemisi. (Bu kitap, armağana en son olarak adaylığım - koymuş- tur). Bu kitaplardan, Tepedeki Ev'le, Yaz Yağmuru, yazarlarının isteği üzerine yarışma dışı bırakılmışlardı. Armağana katılan öbür kitapla- rın çoğu armağan kazanabilecek e- hemmiyet ve kuvvette değillerdi. Sa- du. Eserlerden bilhassa ikisi üzerin- de duruluyordu. Tahsin Yücel'in Ha- ney Yaşamalı'sı ile Tarık Dursun K. nın Hasangiller'i. Necati Cumalının Yalnız Kadın'ına büyük bir şans ve- rilmemekle beraber, Üüçüncü plânda arık Dursun K, 20-25 yaşları ara- sında en genç hikayecilerimizdendi- ler. Buna rağmen, kısa zamanda dık— kati üzerlerine çekmişlerdi. Daha diden, belirli bir şahsiyetleri oldugu goruluyor hikâye — alanında adlar geçiyordu. Tahsin Yücel, tercumele— riyle de dikkati çekmişti. Tank Du a, konularını küçük ve basit insanların hayatından alması, hare- ketli, oynak, sürükleyici bir dile sa- hip olması ıle beliriyordu. Sanatçıla— rın muh ir kısmı, armağanın Ta- rık Dur. K. ya verilmesi gerekti- ği kanaatındeydıler Çekişmenin bu iki genç hikayecinin —eseri arasında olacağı ileri sürülüyor ve hattâ, ge- cen yıl olduğu gibi, armağanın bö- lüştürülmesi ihtimalinden bahsedili- yordu. Bilhassa Ankara sanat çevre- lerinde Hasangiller'in kazanması is- teğinin ağır bastığı görülüyordu. YENİLİK En güzel şiir, hikaye ve dene- melerle her ayın başında ayınlanır Fikir ve sanat hareketleriyle, M. T. Acaroğlu'nun hazırladı- ğı Aayın bibliyografyasını ek- siksiz — veren i Fiatı: 1 lira. Yıllık abonesi: 10 Lira. Yıllık abonelerine lık kitap armağan Müracaat: P. K. 914 . İstanbul Jüri Bu yılki Sait Faik Hikaye Arma- ganı jürisini teşkil eden üyeler şunlardı: Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Sabri Esat Siyavuşgil, Ya- şar Nabi Nayır, Ziya Osman Saba, Muhtar Korukçu Fazıl Hüsnü Dağ- larca, Cahit Külebi, Hikmet Dizdar- oğlu, Sabahaddin Kudret Aksal. ir kışım sanat çevreleri, jüriyi teşkil eden üyelerin sanat anlayışla- rını gözönünde tutarak, Tahsin Yü- celi bu işde daha şanslı görüyorlar- dı. Zira Tahsin Yücelin hikayelerinde acı bir realizmden çok duygulu bir hava hakimdi. Dili daha "edebli" idi. Realiteyi kendi süzgecinden geçirdik ten sonra, veriyordu ve psikolojik te- mayülleri ıhmal etmiyordu. Tarık Dursun K. ise daha atak bir dili ve konuyu cesaretle işleyişi terem edi- yordu. Ortada gözle görülen bir hakikat vardı: O da, 1955 yılı içinde çıkan hıkaye kıtapları arasında, bu iki ki- aney Yaşamalı ve Hasangil- l er - önde gelıyordu Birinden birini tercih oldukça güç bir işti. Jüri'nin toplanan oyları açılınca netice daha ilk turda belli olmuştu Tahsin Yücel'in "Haney Yaşamalı"sı. sekiz oyla ve büyük bir çogunlukla Sait Faik Hikâye Armağanı'nı ka- zanmıştı. Bu vaziyet karşısında ikin- ci tura ihtiyaç — kalmamıştı. Haney Yaşamalının armağan kazanması bir sürpriz değildi. Çunkı favo- Tİ eserlerdendı Ama bu kadar bü- yük bir çoğunlukla ve daha ilk turda kazanacağı pek umulmuyordu. Asıl sürpriz, armağana Haney Yaşamalı kadar şanslı görünen Hasangiller'in tek oy alamamasıydı. İşte bu hile umulmuyordu. Bundan da büyük sürpriz Burhan Arpad'ın "Dolayı- siyle" adlı kıtabının bir oy almasıydı Halbuki, bu kita iç bir sanat çevresınde esamısı okunmuyordu. Geriye kalan oylardan ikisini de Ne- cati Cumalı'nın Yalnız Kadın'ı al- mıştı. Necati Cumalı'nın, bu yıl için de bu üçüncü maglubıyetı oluyordu. Tahsin Yücel'in armağan kazan- mış olması öyle görünüyor ki, gene bir takım tartışmalara yol açacak ve en çok Yaşar Nabi Nayır'ın başı ağ- rıyacaktır Tahsin Yücel hemen hemen Yaşar Nabi'nin sağ kolu durumundaydı. Bu çok tercümesi Varlık Yayınları ara- sında yayınlanmıştı. Son aylarda Varlık Dergisinde "Dergiler ve Gazeteler arasında" sayfasını Tahsin derginin görüşünü cevapları o veriyordu Tabiatıyla, Tahsin — Yücel'in hikaye kitabının armağan kazanması şöhre- tini dolayısıyla da Varlık — Yayınla- rının satışını sağlıyacaktı. Bütün ki- tapları Varlık Yayınları arasında Ha- kan Tahsin Yücel'in bu kitabının ye- nilik Yayınları arasında çıkaran olması biraz manâlıydı. Bu suret Varlık Yayınları arasında çıkarılma- makla - armağan kazanacağı mu- hakkak olduğuna göre - muhtemelen bazı dedikoduların da önüne geçilmeye bulunulacaktı. 29