23 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

23 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Kıbrıs Tek ittifak mevzua B u haftanın başında pazartesi gü- nü dünyadaki bütün parlamento- ların başkanları haftanın ortasında yaptığı bir top- lantıda Refik Koraltana bu telgrafın çekilmesi için ittifakla selâhiyet ver- mişti. Kararın lehine kalkan kollar a- rasında İsmet İnönünün, Fevzi Lütfi Karaosmanoğlunun ve Osman Bölük- başının da kolları vardı. Mesele Kıb- rısla alâkalıydı. Toplantının başında bir D.P. mil- letvekili gündem dışı söz almış ve im bir hadiseye temas etmişti. Yun. an milli meclisinin başkanı Ro- dopulos dünya parlamentolarına bi- rer telgraf çekerek Kıbrıstaki Türk ekalliyetini guruh' siz bir ekalliyet" diye tavsif etmiş, bir takım iftiralarda bulunmuştu. İd- dia ettiğine göre bu ehemmıyetsız e- kalliyet” adadaki ılara karşı tedhiş hareketlerıne girişmişti ve b Ingılız_lerın müsamahasiyle yapılıyordu. Türkiye Büyük Millet Meeclisi hakiki vaziyeti dünya parla- mentolarına bildirmeliydi ve Re Koraltana bu vazife verilmeliydi. D. P. li milletvekili Dışişleri Prof. Fuad Köprülüde! lunmasını da talep ediyordu. H katen Dışişleri Bakam toplantıda kürsüye gelmiş ve Dışişleri Bakanlı- ğınca hazırlanmış bir cevabı okumuş- tu. Cevapta hakiki vaziyet ifade olu- nuyor, tedhişin Türkler değil Yunan- hlar tarafından yapıldığı belırtılıyor- du. Fakat Prof. K metinde Turkıyenın Yunan dostlugu- na hâlâ ne kadar ehemmiyet atfetti- ği de ortaya çıkıyordu. Dışişleri Ba- kam, Atatürk ve Venizelos tarafın- dan kurulan Türk - Yunan dostluğu- nun yeniden kuvvetlenmesi temenni- sini izhar ediyor, dost devlet adam- larını intibaha çağırıyordu. Prof. Köprülünün konuşması — muvafakat ve muhalefet milletvekilleri tarafın- dan hararetle alkışlanmış, D.P. li milletvekilinin takriri de ittifakla ka- bul edilmişti. Bu yüzdendir ki Refik Koraltan telgrafının başında şöyle diyordu; "Reisi bulunduğum Türki- ye Büyük Millet Meclisi 13 Haziran içtimaında tam bır ittifak ve heyecan içinde bana Yun:; eclisi rei- sinin mesajını gonderdıgı butun par- lamentolara Türkiyenin infialini ve hakikatleri telgrafla ifade etmek va- zifesini tevdi eylemiştir." : N B e- 8 - — B z - T Refik Koral tanın telgrafında ha- kikatler bir defa daha etraflı şekilde ve delıllerıyle ızah edılıyordu Adada- r ne "e- hemmiyetsiz bir ekallıyet Adanm 500 binden ibaret mecmuu nüfusu i- çinde takriben 370 bin rumca konu- şan halka mukabil, 120 bin Türk as- Indan Kıbrıslı vardı. Tedhiş hare- ketleri Yunanlılardan geliyordu ve Yunanlıların bu iş için hususi teşki- AKİS, 23 HAZİRAN 1956 lâtları mevcuttu. E. taşıyan bu teşkilâtın marifetleri her- kesin malumuydu. Bu, adadaki Yu- nanca konuşan halktan bazı kimse- lerle, Yunanistandan gizlice gelmi subaylar tethişçilik — mütehassısları ve gönüllülerden müteşekkildi. Silâh- ar Yunanistandan gönderiliyordu. Çeteciler bir müddetten beri mahalli hükümet emrinde çalışan Türk polis- leri öldürmekle iktifa etmeyip Türk köylerini de basmaya başlamışlardı. Etrafa zulüm ve dehşet saçıyorlardı. Türkler ise daima kanuna riayetkar davranmışlar ve himayelerini mahal- 1 İdareden beklemişlerdi. Rodopulo- sun mesajı bir.siyasi taktikten baş- ka şey değildi ve Kibrisin — Yuna- nistana ilhakı gibi haksız bir dâvayı haklı göstermek gayesini güdüyor- du. Refîk Koraltan mesajının sonun- da, nya parlamentolarını mesuli- yetlerıyle 'karşı karşıya bırakıyordu. Hakikaten Meclis başkanı şöyle di- O. K. A. adım 2in parlamentosunun, olsa ranacakları kanaatindeydiler. YURTTA OLUP BİTENLER en iyi niyetle bile, sadece bir taraftan sadır o- lan vesikaları veya iddiaları nazarı i- tibara alarak, tezvirci ve tahrik edici propagandaların tesiri altında kala- rak herhangi bir faaliyet gösterme- leri takdirinde, bunun adalet ve na- safet dâvasına ve hakikatlerin teza— hürüne hesapsız ve nereye kadar debileceği evvelinden kestırılemıye— cek zararlar ika edeceğini duşunme nizi rica ile iktifa ediyorum." Kesif propagandaya hazırlık - Y unanistan kesif bir propaganda- ya hazırlanıyordu ve Rodopulosun unu da açık şe- kilde ifade etmişti. Yunanlılar bu se- fer daha ümitli görünüyorlardı. A- merikalıların ve hattâ İngilizlerin geçen seneye, nazaran yumuşak dav- İngil- P ce Tim t T — l B.M.M. Başkanı Refik Koraltan Meclisin tam ittifakıyle hareket etti "Zatı devletlerinden ve memleke- tinizin parlâmentosundan Türkiye Büyük Millet Meclisi namına, 1) Kibrisin durumunda yersiz ve haksız herhangi bir tahavvülün vu- kuu, yalnız Türkiye için değil, hür dunyanın sulh ve emniyeti bakımın- dan da hayati bir mahzur tevlit e- deceğini gözden kaybetmemenizi, 2) Tezvirci ve tahrik edici pro- pagandalara itibar eylememenizi, 3) Kıbrıs meselesinin, masuma- ne bir "self-determination" meselesi olmayıp, hakikatte hukuki, siyasi, ta- rihi, stratejik ve sair bir çok sebep- lerden dolayı asla tahakkukuna mey- dan verilmemesi lâzım gelen bir ta- m gayri meşru siyasi hesapların netıcesı olduğunu ve sun'i bir ş de ortaya atılıp kasden alevlendırıl— diğini teslım buyurmanızı, 4) ütün bu sebeplere binaen, zatı devletlerının veya memleketini- terede İşçi Partisi muhalefetinin ken- di görüşlerine yakın bir vaziyet al- ması hoşlarına gitmişti, Amerikada da seçimlerin arifesinde — bulunuldu- ğundan oradaki Yunanlı Amerikalı- ların nüfuzuna güveniyorlardı. Fa- kat unuttukları, İngilteredeki Muha- fazakâr hükümetin ve Türkiyenin a- zimlerinden bir şey kaybetmemiş ol- duğuydu. Bu bakımdan Refik Koral- tanın dünya parlamentolarına mesa- ji yerinde bir hareketti. Fakat şimdi, daha aktif bir hareket tarzı tutma- mızın ve bizim de propaganda faali- yetimizi genişletmemizin zamanıydı. Bilhassa Amerika umumi efkârını kendi tarafımıza celbetmenin imkân- larını aramamız lâzımdı. Zira gerek. Amerika ve gerekse İngiltere hükü- metleri bir tek kuvvetin tesiri altın- daydılar: umumi efkâr. Türkiyenin davasında haklı çıkması, ancak bu dâvanın o umumi efkâra benimsetil- mesiyle kabil olacaktı. l11