23 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

23 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER Mısır Cumhuriyet Mısıı' 'daki askeri ihtilâl komitesi mhayet teşkilâtlı bir hükümet sekline girme yolunu tutmuştur. Bi- lindiği gibi Kral Faruk'un tahtından indirdikten sonra idareyi ellerine ge- çiren askeri liderler hukume seklin- de teşkilatlanmamışlar ve memleketi bir askeri komite olarak idareye baş- lamışlardı. Fakat Nasır ve arkadaşları artık idarelerini, milletin iradesine istinat ettirmek lü üzumunu — duymuş! ; Nasır ve arkadaşları bu suretle hem içeriye, hem de dışarıya karşı vazife- :erıni kuvvetlendirmek - emelindedir- er. Hiç şüphesiz ki, asken idare Mi- sır için faydasız olm . Nasır i- çerde nüfuz ticaretine so vermiş, rüşvet ve irtikabı önlemeye çalışmış ve bunda da as çok muvaffak olmuş- tur. Fakat çok düşük olan hayat se- vıyesıne bır derman bulamamış, zen: ginlerle fakirler arasındaki derin u- çurumun mesafesini azaltamamıştır. Bu yüzden ihtilâlci albay milletin a- lâkasını dış meseleler üzerine çek miş, istiklâlini yeni kazan: halkının milli lerini tahrik ederek yabancı ve Arap devletlerinin liderliği mese- lesini istismar etme yoluna gitmiştir. Bu hâlin daha ne kad devam ede- ceğini ve ır halkının ne zaman mırıldanmaya baglıyacagını kestır- mek mümkün d! Nasır. mana kadar ıktısadî durumu duzelte- ceğini ummaktadır. Yem Mıiısır Anayasasma göre kuv- ayırımı prensibi Amerikada ol- dugu gıbı tatbik edılecektır Buna gö- re bir meclis, bu meclısten mustakıl olarak bir başkan vı nı yeni idarenin ana muesseselerı ola- caktır. Fakat bu demokratik pren- sıplere göre hazırlanmış anayasa re- imi alt da tek bir parti hüküm sü- recektır parti ise Nâsır'ın partisi- dir. Bu suretle Nasır her türlü muha- lefet hareketini gayrı meşru kılmak- tadır. Seçimlere gitmeden kolaylıkla Cumhurbaşkanlığını elme geçırebıle- cek olan Nasır, milli konjonktürün müsait havasından ıstıfade ederek re- jimini milli iradeye andırmakta- dır Nasır unu — sağlamlaştır- mak için bilhassa dış olaylardan isti- fade etmiştir. Mısırlıların hâtırasın- kötü izler bırakmış olan İngiliz- lerle yaptığı mücadele ve Mısıra ka- andırdığı Arap de vletlerının liderli- gı mevkii halk arasında Nasır lehin- de kuvvetli bir cereyan yaratmıştır. Nasır bütün bu hareketlere gırışır- ken kendine destek olarak Sovyet Rusyayı seçmişti. Şimdi Cumhurbaş- kam eçilirken ve son İngiliz kuvvet- ederken yapılacak re' yabanı memleketlerden yalnız Sovyet Dışışlerı Bakanı Şepilof davet edilmiş bulunmaktadır. Bu, İn- giltere ve bilhassa Amerika için ga- yet manidardır. Fakat Ruslarla bu şıkı flörtüne rağmen Mısırın komü- 16 nist blok saflarına geçeceği beklen- memelidir. Bunu Albay Nasır da ge- çenlerde verdiği bir nutukta belirt- miş ve Mısırda güdümlü bir kapita- list rejimin daima hâkim — olacağını söylemiştir. Bugün Mısır kendi men- faatlarını gerçekleştirebilmek — için ovyet Rusyanın kendine daha faz- la yardım edebileceğine inanmakta- dır. Sovyetler ise şimdilik Mısıra her hangi bir menfaat — gözetmeksizin yardım etmeyi siyasetlerine ve gaye- lerine uygun bulmaktadırlar. Zira bil- mektedirler sırın, bağımsızlı- ği ile alâkalı herhangı bir müdahale aleyhlerine olacaktır. Arjantin Gömleksizler Aıjantin Cumhurbaşkanı Arambu- ru gecen hafta radyoda yakında Peron Gömleksizlerin gözünden düştü yem seçimlere gidileceğini ilân edi- yordu. Geç n sonbaharda Peronu yıkan askeri liderlerden biri olan Arambu- ru az zaman sonra Arjantinde idare- yi ele geçirmiş ve memleketi selâme- te doğru götürmek için çalışmaya başlamıştı, Fakat Peron ve ona taraftar o- lanlar da doğrusu çok inatçıydılar. İhtilâl yapıp hükümeti ele geçirmek için fırsat kolluyor ve bunda Desca- midados - gömleksizler - lara güve- niyorlardı. Peron uzun zaman Desca- midadosları himaye etmış ve güya hep onlar için çalış antin onu bır tığı mi- rastan kurtulmak istiyordu. İktisa diyat bozulmuştu. Hayat her gun bı- raz daha pahalılaşıyor, buna rağmen ücretlerde bir artma görülmüyordu. Bu hakikati hükümet çevreleri de bi- liyorlardı. Nitekim birkaç hafta ev- vel memleketin para durumunu ida- rede başarı gösteremiyen Malıye Ba- kanına ve Merkez Bankası Genel Mü- dürüne işten el çektirilmişti. Bu gibi tedbırlerle ve göz boyamalarla hal- kın bir müddet daha sesim çı yacağı umuluyordu. Peroncular da mevcudiyetlerim — hissettirmek iste- erinden devamlı sabotaj hareket- lerinde bulunuyorlardı. Son zaman- larda alınacak mali tedbirler hak- kında da hükümet içinde tam bir an- laşma olmaması, huzursuzluğun art- masına tesir eden âmillerdendi. İşte Aramburu'nun — konuşmasın- dan bir kaç saat sonra gizli bir rad- yo, ihtilalin çıktığım bildiriyor ve iş- çilerin kendilerim desteklemesini is- tiyordu. İhtilâli idare edenler General Taul Tanco ve General Juan Jose Valle idi. Bu iki yüksek rütbeli su- bay, orduda Peron'a olan baglılıkları ile tanınmışlardı. Yanı isyanın ma- hiyeti üzerinde ir şüpheye yer yoktu: İhtilali Peron hazırlamıştı. Fakat Peron ve taraftarlarının hesaba katmadıkları bir husus vardı; iyi teşkilâtlanmamış olmaları onla- ra iktidarın kapılarım tamamen ka- patmıştı General Tanco Deniz Kuvvetleri Komutam Amiral İsaac Rojas'a lâ- yık olduğu ehemmiyeti verememiş- ti. İsaac Rojas Arjantinde yükselen adamdır ve bu son isyan hareketi durumunu büsbütün sağlamlaştırmış- tır. General Aramburu bugün ikti- d iral medyundur Zira iyi teşkilâtlanmış deniz kuvvet- leri olmasaydı Tanco taraftarları bel- ki a uzun müddet için hükümete tehlikeli olabilirlerdi. Fakat isyancıları en fazla hayal kırıklığına uğratan mesele ışçılerın tutumu olmuştu. Zira eski rejimin temel taşı olan ısçılerın, yenı idare- den memnun olmadıklarına göre es- kisini ıstıyeceklerını sanan ihtilâl liderleri yaptıkları hesabın hakika- ta uymadığını geç anlamışlardı. Fil- hakika isçiler yem idareden mem- nun değildi. Bunda hükümetin de pek fazla taksiri yoktu. Zira Peron'un bı- raktığı bozuk iktisadi düzenin tah- ribatı izale edilmek isteniyordu. Bu- nun için işçi ücretleri dondurulmuş- tu. Fakat hayatın pahalılaşması ön- lenememişti. a isçiler artık Pe- ronu da ıstemıyorlardı Arjantinden kovulduktan sonra ortaya çıkan av- ları Peron'un kredisini çok düşürmüş ve Peronun Descamidados'ları iktida- rı için bir vasıta olarak kullandığı anlaşılmıştı. Bugün Arjantinde işçi meselelerinin halli, demokrasinin bu memlekette yerleşmesi için elzemdir. Aksi halde bir gayri memnunlar sı- nıfi teşkil eden işçiler, usta bir ko- münist propagandasından kendileri- m zor kurtarabileceklerdir. Arambu- ru hükümetinin bu hususa göz önün- de tutarak hareket etmesi hem ken- di milletinin, hem de Batı Demokra- silerinin menftatı icabıdır. AKİS, 23 HAZİRAN 1956