23 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

23 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

BİR MECMUA TOPLATTIRILDI Geçen haftanın sonunda AKİS Mecmuasının telefonları sık sık çaldı. Günlerden cumaydı. Vakit ogleydı Telefon edenler okuyucula- niyet memurlarının o S Mecmuasını top- AKİS tam 110 haftadan beri Anka- rada cuma günleri satışa arzedili- yordu. Aynı gün mecmua, Türkiye- nin her tarafına postalanıyor ve şe- hirlerin yakınlığına veya uzaklığı- arımı- za bir toplatma kararının alındığın- dan haberimiz bulunmadığı cevabı- nı verdik. Hakikaten idarehanede, şimdi elinizde tuttuğunuz yeni sa- yının hazırlıklarını yapmakla meş- guldük. Bize hiç bir karar tebliğ edılmemıştı hiç bir şey bildirilme- Ankaraya vadisi teyid e_ttiler: Emniyet me- i - toplatıyorlardı. Hayret etmekten kendimizi alama- dık. Bu sırada matbaada mecmuanın baskısı devam ediyor, basılan nüs- halar katlanıp kapak içine konulu- yor, sonra kesilmek üzere bıçak al- tına gönderiliyordu. Emniyet me- murları oraya da gelmişlerdi. zırlanan veya hazırlanmak üzere olan mecmualara el koyacaklarını bildiriyorlardı. —İfadelerine — göre, mahkeme kararı vardı. Savcılıktan kendilerine emir verilmişti. Başka bir izahatta bulunacak — vaziyette değillerdi. - Mevcudiyeti bildirilen kararın mucip sebebi baklanda o gün herhangi bir şey öğrenmemiz mümkün olamadı. Hangi sebepten hangi yazı mahzurlu görüldüğün- den mecmuanın - toplattırılmasına lüzum hasıl olmuştu; — bizim için tamamiyle meçhuldü. O gün akşam üzeri mecmuamı- zın sahibi ve yazı işleri müdürü Em niyet Birinci Şube — Müdürlüğüne celbedildi. Kendisinden sorulan, A- KIS in nıçın Ankarada Cumartesi giunu satışa çıkarıl- mış olmasıydı cap eden cevap ve- rildi ecmuaların hazırlanması gundelık gazeteler gibi - değildi. Baskı birkaç gün evvelden başlı- yordu ve sevk için tedbirler almak İüzumu vardı. Üstelik AKİS'in 110. sayısına mecmuanın hangi tarihte basıldığı da, yenı tadilât karşısında azı mahzurların çıkabileceği endi- şesiyle ilâve edilmişti. Kaldı ki Bi- günleri sabahleyin matbaaya tele- fon edilir ve kanunen savcılığa gön- derilmesi gerekil iki adet mecmua istenilirdi. Cuma günleri savcılıkta, bir odaya kapanılıp AKİS okundu- ğu daha evvelce gene bu sütunlar- da bildirilmişti. Ortada anormal bor hadise yoktıı Mecmuamızın sahibi ve yazı işleri müdürü bir zabıt im- zalatılarak bırakıldı. Fakat toplat- AKİS, 23 HAZİRAN 1956 tırma kararının mucip sebebi henüz ogrenılememı i. Gayrı resmi ilk haber Ertesı gün mecmuamızın imtiyaz sahibi ve yazı işleri müdürünün vekili Avukat Asım Ruacan Anka- ra Asliye Ceza Hâkimliğine bir iti- raz dilekçesi verdi. Avukat Asım Ruacan AKİS'in 110. sayının altıncı sayfasında başlayan "Adalet" adlı yazıdan dolayı takibata girişildiği- ni haber almıştı. Her hangi bir teb- ligat, mecmuaya o tarihe kadar ya- pılmamıştı. Kati bir şey bilmemi- yordu. Bilinen tahminden ve riva- yetten ibaretti. Avukat Asım Rua- canın bu hususta verdiği itiraz di- lekçesi aynen şudur: üvekkilimin imtiyaz sahibi bu- lunduğu AKİS ecmuasının 14.6.956 tarihinde basılan cilt VII. 110 sayılı nushasının, Ceza Muha- kemeleri Usul! ununun 86 ncı maddesi mucıbınce zabtına ve top- Tattırdmasına karar verilmiştir. muanın henüz satışa çıkarıl- mamış olan nüshalarına da bu karar mucibince el konmuştur. Mecmuanın bu nüshasının zabtı hakkındaki kararın mucip sebeple- rini bilmemekle beraber haber al— dığımıza ) nın 6 n sabitesinden başlayalı "Adalet" ad- lı yazıdan dolayı takibata girişildi- i için bu tedb ire baş vurulduğu anlaşılmakt 86 ncı maddenın ilk fıkrası, tah- kikat için sübut vasıtalarından ol- mak üzre faydalı görülen vesikalar rın zabtına tealluk etmektedir. Ba- his konusu nüshanın tarı C. Müddei Umumılıgıne tes- lim edilmiş olduğuna göre hadise- mizle kanunun bu hükmü arasında bir münasebet mütalâa olunamaz. Mecmua, başlı başına müsade- reye tabi eşyadan değildir. Mecmu- anın bu nüshasının müsaderesine karar vermek ise vazifeli Mahke- menin takdir ve hükmüne vabeste- dir. Henüz böyle bir hüküm veril- memiş olduğuna göre, maddenin bu fıkrasının tatbikile muvakkat za- bıt kararı verilmesinde de. gerek u- sulün 86 ve gerekse Türk Ceza ka- nununun 86 inci maddeleri muvace- hesinde, kanuni isabet yoktur. Diğer taraftan, binlerce nüsha basılmış olan bir mevkutenin bu yolda zabtı Herde telâfisi imkânsız zararlar tevlit edecektir. Bu itibarla işin müstaceliyetine binaen Ceza Muhakemeleri Usulü 299 uncu maddesinin son fıkrasına tevfikan itirazımızın tetkikile, ka- nalla aykırı olan zabıt kararının kaldırılmasına karar verilmesini saygı ile dilerim AKİS'in 110 sayısı daha evvel- den Ankara Savcılığına İmza mu- kabilinde verilmişti. Orada iki nüs- hası mevcuttu. t Asım Rua- canın dilekçesi Nobetçı Asliye Ü- çüncü Ceza Mahkemesine havale e dildi. Hakim Adil Güneşoğlu (4079) itirazı tetkık etti. aynen Mecmuasımn Cilt, 7 Sa- hife 110 nüshasının C.M.U.K.nun 86 cı maddesi gereğince takdiren muhafaza ve zabtına dair Ankara 3 ü Sulh Ceza Mahkemesince verilen 15/6/956 tarıh ve 956/62 sayılı ka- ara karşı Avukat Asım Ruacan ta- rafından 16/6/956 tarihli dılekçe ile itiraz etmesi üzerine buna ait evrak C.M.U. liginden istenilmekle tetkik olundu. O. D. Tetkik olunan evrak mün- derecatına nazaran sulh c mah- kemesince verilen 15/6/956 tarihli karar usul ve kanuna uygun görül- mekle varit görülmiyen vaki itira- zın talep dairesinde Reddine ve 469 kuruş red harcının mnteriz Ziya A- dem Han'dan alınmasına ve evrakın C.M.U liğine iadesine karar vgriâdi. 5 Bu vesileyle toplattırma kara- rının mucip sebebi de avukatımıza tebliğ ediliyordu. Karar Dorduncu Sulh Ceza Hakimliği tarafından rilmişti. Hakim, İsmail Koyluoglu idi. Karar şuydu: 16/Haziran/956 tarihini taşı- Akis Mecmuasının 6 ncı sahıfe- indeki "Adalet - Yeni tasarruflar" başlıgı altındaki yazın n 6732 num ğişen 6334 saydı kanununun 3 üncü maddesine aykırılığı iddia edildiğin- den, takdir vazifeli emeye ait olmakla beraber — mevcut yazının mahiyetine ve temas ettiği kanun maddesine göre Mecmua subut vası- talarından bulunması sebebile Akis Mecmuasının 16/Haziran/956 ta- rihli sene 3 Cilt 7 sayı 110. Mec- muanın Ceza usulünün 86 inci mad- desi gereğince takdiren muhafaza ve zabtına 15/6/956 da katar veril- di. Verdiği karar İtirazımız reddediliyordu. Bun- lar Ankarada cereyan ederken Tür- kiyenin har tarafında, emniyet men- supları S Mecmuasının . sa- yısına el koyuyorlar, satışını men ediyorlardı. Toplatmadan sonra umartesi sabahı mecmuamızın sahibi ve yazı işleri müdürü sav- cılığa davet edildi. Orada ifadesi a- lındı. Takibat faslı başlamıştı. İlk tahkikat gizli olduğundan okuyucu- larımıza o hususta izahat vermek mevkıınde değiliz. toplanması üzerine dostlarımız ve okuyucularımız bize “geçmiş olsun" demek nezaketinde bulunmuşlardır. Kendilerine bura- da teşekkürü vazife biliriz. AKİS şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da kanun hükümlerine ria- yetkar olmak suretiyle neşir vazi- fesine devam edecektir. Tereddüt- lerin, şüphelerin ve yanlış tefsirle- rin Adalet önünde zail olacağına dair emniyetimiz tek kuvvetimiz ve tek mesnedimizdir.