23 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

23 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DÜNYADA OLUP BİTENLER B.D. Stevenson Favori Seçim hazırlığı merikan efkârı umumiyesi kendi- ni gittikçe artan bir hızla yakla- şan seçimlerin cezbesine kaptırmak- tadır. Bu seneki seçimlerde halkı en fazla meraka sürükliyen meseleler- n bi FHisenhower'in sıhhatidir. Bıhndıgı gibi bundan bir müddet ev- vel ağır bir kalb krizi geçiren ve an- cak devamlı bir ihtimamla tedavi e- dılerek iyileşen Başkan, prensip iti- bariyle adaylığı kabul ettiğini, fakat ileride, sı unda bir değişik- lik halinde bu kararım tekrar göz- den geçireceğini ilân etmişti. iyileşmesi Cumhuriyetçileri çok mem- nun bırakmıştı. Zira bu suretle halk tarafından çok sevilen başkanın top- lıyacağı reylerle 4 sene daha iktidarı tekrar ellerinde tutacaklarım umu- yorlardı. Parti liderleri tam propa- gandalarının eh faal devresine gir- dikleri sırada Eisenhower'in yeniden rahatsızlandığı haberi bomba gibi patladı. Başkanın rahatsızlığı, yal- nız Amerikada heyecan yaratmakla kalmadı. Komunıst Blok memleket- lerinin gazeteleri bile bu haberi bü- yük başlıklarla verdiler. Bütün dün- ya Ike'nin sıhhatiyle ilgiliydi. Her- kes ilk önce eski hastalığın nükset- tiğini sanmıştı. akat kaldırıldığı Walter Reed hastahanesinin bülte- ninde meselenin basit bir bağırsak iltihabı olduğu açıklandı. Ike'nin ga- yet sağlam olduğu bildiriliyordu. Me- sele uf ak bir ameliyat icap ettiriyor- du. Başkan kısa bir müddet sonra a- 14 yağa kalkabilecekti. Bu haberler Cumhuriyetçi liderlerin yüreklerine su serpmişti. Artık prpagandalarına devası edebilirlerdi. Fakat — mesele pek o kadar da basit değildi. Eisenho- wer istediği anda adaylığım geri a- lacağını açıkça ifade etmişti. Simdi bahsetmiş olduğu değişik — durum meydana gelmiş ve bu suretle verdi- ği eski sözün hükmü kalmamıştı. Ike yemden karar vermek — zorundaydı. Namuslu ve metodik bir adam olan Eisenhower bu kararı verirken dok- torların raporlarından, propaganda- cıların kandırıcı sözlerinden çok, ken- di mantık ve hislerine uyacaktır. Bu yeni hastalıktan sonra kapasitesini ölçecek, çalışma kabiliyetini tartacak ve sonunda müsbet veya menfi bir karara varacaktır. Gayet Utla olan EFisenhower'in kati kararını öğrene- Harriman Yeni rakip bilmek için, kanaatimizce, daha en a- şağı bir ir ay beklemek icap edecektir. müddet zarfında en fasla iş gorecek olanlar hiç şüphesiz ki, de- mokratlardır. Demokrat propagan- dacılar bu son hastalıktan sonra Baş- kanııı sıhhatiyle büsbütün meşgul ol- maya başlamışlardır. Halkı, bir kim- se, ne kadar iyi niyetli ve kabılıyetlı olursa olsun ancak sıhhatinin müsa- ade ettiği kadar çalışabileceğine ik- naya gayret etmektedirler. Ike'nin hastalıgı Demokrat Parti saflarında yeni ümit kapılarının açılmasına, ye- nı hayallerm kurulmasına yol açmış- rada Demokrat Parti Baş- kanlığa hala iki aday göstermektedir. Bunlardan biri Stevenson, diğeri ise Harimann'dır. Bundan bir müddet evvel Stevenson'a takip olarak Ke- fauver gösterilmekteydi. — Kefauver bir aralık Stevenson'a bir üstünlük sağlar gibi olmuştu. Fakat Florida ve Kaliforniya'da yapılan deneme se- çimlerinde 1952 deki aday Kefauver'i âdeta ezmişti. Bunun üzerine parti saflarında Stevenson'u tutmayanlar ona rakip olarak Harriman'ı ortaya çıkardılar Fakat Stevenson Harri man'ı da mağlüp edeceğe henzemek- tedir. EFisenhower'in adaylığı reddetme- si halinde demokratlar seçimleri ra- hatça kazanabilirler. Zira cumhuri- yetçiler bütün hesaplarım Eisenho- were dayandırdıklarından başka bir aday bulma yoluna — gitmemişlerdir. Son dakikada seçilecek bir adayı da Stevenson açı a mağlüp ede- bilecek kabılıyettedır. Adaylığı kabul ettiği takdırde, EFisenhower'in zanma şansı gene de Stevenson'un- kinden fazladır Zira demokratlar ne derlerse desinler Amerika halkı Ei- senhower'in kendisim aldatmıyacağı- na inanmaktadırlar. Halk er bir mahzur mevcut olduğu takdırde ilk önce bizzat Eisenhower'in adaylıktan feragat edeceğine kanidir. Kısacası Amerikan seçimlerinin neticesi — EFi- senhower'in verdiği karardan sonra hemen hemen belli olacaktır. Almanya Birleşme meselesi aar meselesinde Fransayla bir anlaşmaya vardıktan hemen son- ra Amerikaya giden Alman Başbaka- nı Adenaver, geçen cuma da yurduna avdet etmiştir. Kefauver Kaybetti AKİS, 23 HAZİRAN 1956