23 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

23 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

ÇALIŞMA getirilmiş, İzmitte de bir şube açıl- mıştı. 1956 yılının ilk aylarında An- talya, Balıkesir, Konya İrtibat Bü rolarının da şube haline getirilmesi urumun şubelerini 24 e çıkarmıştı. İrtibat Büroları ancak bağlı bulun- ukları merkezlerden alacakları ta- limatla hareket edebiliyorlardı. Bu i- se işlerin görülmesini geciktiriyordu. İrtibat Bürolarının şube haline geti- rilmesiyle bu aksaklıklar giderilmiş ve sigorta muamelelerinin mahallin- de neticelendirilmesi sağlanmıştı. XI. Kongrenin toplandığı günlerde Adana, Ankara, Antalya, Aydın, Ba- hkesir, Bursa, Diyarbakır, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, İstanbul Be- yoğlu, Eminönü, Kadıköy, İzmır, Z- mit, Kayseri, Konya, Kütahya, Malat- ya, Samsun, Sivas, Trabzon, Zongul- dak merkezleri faaliyetteydi. Genel Kurul Genel Kurul İşçi Sigortaları Kuru- mu Kanununa göre her yıl en geç Haziran sonuna kadar Çalışma Ba- kanının davetiyle toplanıyordu. Ge- nel Kurula ilgili Bakanlıklar temsil- cileri, İstanbul ve Ankara UÜniversi- teleriyle, Teknik ÜUniversite ve Yük- sek Okullar profesörleri arasından seçilen akademisyen üye işçi ve işveren temsilcileri katıhyorlar— dı. Geçen hafta salı günü Çalışma Bakanı Mümtaz Tarhan XI. Ge el Kurulu açarken şöyle diyordu: "Tet- ikinize sunulan rapordaki rakam- lar hizmetlerin hangi merhalelere u- laştığını beliğ bir surette gösterecek- tir. Sigorta yardımlarının dar ve cı- lız miktarlardan, sigortalıları tat- min edecek reel müiktarlara çıkanl— ması ve aktüer hesapların vereceği bütün imkanların iyi bir hizmet anla- yışı içinde gerçekleştirilmesine çalı- şılması zaruri idi. Son aylarda si- gorta mevzuatında edefe müte- veccih tadiller alâkalı muhitlerde çok müsbet akisler meydana getirmiş ve umumi bir memnuniyet havası yarat- mıştır. Yeni tadillerle sigorta mües- seselerimizde mevcut bir takım boş- lukların da doldurulması zarureti kendisini hissettirmiş bulunuyor." Rapor Rapordan anlaşıldığına . göre, ku- rulması mutasavver 200 milyon li- ra sermayeli Sosyal Güvenlik Ban- kası hakkındaki hazırlıklar ilerle- mişti. Ölüm ve maluliyet sigortaları kanun tasarıları üzerindeki çalışma- lar da nihai Safhaya gelmişti. Rapor- da "gittikçe genişleyen ve ehemmiyet kesbeden Kurum çalışmalarının da- ha müsmir ve yerine masruf olabil- mesi için bazı tavsiyelerde" bulunu- luyordu. Hastalık Sigortası tatbika- tına geçilmeden önce en küçük tefer- ruata kadar bütün eksiklerin ikmali, sağlık tesislerinin inşası, mevcutların hizmete daha elverişli hale getirilme- si, iş hekimliği mevzuunun lâyık ol- dugu ehemmiyetle ele alınması icap ediyordu. İşçi meskenleri mevzuu et- raflıca etüd edilip yeniden ele alın- mak ve müstakil bir ünite tarafından idare edilmek suretiyle mlâk ve Kredi Bankası aracılığı kaldırılmalı ve gayenin tahakkuku için Kuru Teşkilât Kanununda yapılacak degı— şiklikle bir inşaat sanayııne doğru gidilmeliydi. Kurumun "sağlık tesis- leri ve idare binaları bir an önce in- şa edilmeli ve artık çalışmaya elve- rişli olmayan kiralık binalardan çı- kılmalıydı. Sonra mecburiyet hisse- dilmedikçe hazır bina alınmamalı, yeni binalar yapmakla memleketin i- marına yardım edilmeliydi. Sigorta mevzuunda işçi ve işverenin maruz kaldıkları güçlüklerin mevcudiyeti öğretici bir servisin 'kurulmasını za- ruri kılıyordu. Teşkilat Kanununda ldugu takdirde yapılacak değişikliklerle işçi kültür merkezleri- nin ası sağlanmalıydı. Mahru- miyet bölgelerinde çalışmak zorunda olan işçilerin Ççocuklarının yüksek tahsillerini yapabilmeleri için aktüe- riyel hesapların müsaadesi nisbetin- de bir fon tesis edilmeliydi. Sosyal Sigorta mevzuunun dışında olmakla beraber, memleket kalkınmasında bü- ımı olacak ve döviz tasar* rufunu mümkün kılacak ışçı ortak- lıkları kurulmalıydı. Sonra geniş iş- i — kitlesinin bulunduğu bölgelerde zaruri istihlâk maddelerinin ucuz fi- atlarla temini faydalı olurdu. İşçi Si- gortaları Kurumunun Terimli ve ras- yonel bir şekilde çalışabilmesi için belırlı bir personel politikası takıp e- meli ve memurların terfihi ön plân- da tutulmalıydı. İnşaları prensip i- tibariyle — kararlaştırılmış olan me- mur lojmanları da bir an önce inşa e- dilmeliydi. Yenilikler Hafta içinde Çalışma Bakanlığı al- dığı bir kararla İş şumul sahasını genışlettı e kadar İş K u dokuz iş kolunda en az dört ışçı çahştıran iş yerlerine tatbik ediliyordu. Bakanlığın bu ka- rarı ile, terziler, kunduracılar, saraç- lar, kavaflar sayacılar taşçılar in- şaat malzemesi imlâtçıları. şekerci- ler ve helvacılar hallaçlar ve döşe- meciler, kâğıt, Mmukavva veya plas- tik eşya 1ma1atçılar1, oyuncak im; çıları ile bu kollarda işlenen ve imal edilen emtea ve malzemeyi imal et- mekle beraber aynı zamanda top- tan veya perakende nıyordu. Kanunun sıgortaya mütea lik hükümleri 1 Ocak 1957 dan 1t1ba— ren, diğer hükümleri ise 15 Temmuz 1956 da yürürlüğe girecekti. Bakanlık İş ve İşçi Bulma Kuru- munun daha verimli olmasını sağlı- yacak bir tasarı üzerinde de çalış- maktaydı. Kurulusundan bu yana geçen on yıl içinde görülen aksak- lıklar ve edinilen tecrübelere göre teşkilât kanununda bazı değişiklik- ter yapılması icap ediyordu. Bu hu- susta Genel Müdürlük bir tasarı ha- zırlamış ve Bakanlığa göndermişti. Tasarıya göre. Kurum memleket öl- çusunde genişliyordu, Çaalı: kanlığının muvafakati ile ıhtıyacı ol- dukça 1stıkraz yapabilecekti. Memur ve hizmetliler prim haklarından fay- dalandırılacaklardı. Kurumun gelir- leri, menkul ve gayri menkul mal- ları ve her türlü muameleleri vergi- den de muaf tutuluyordu. Tasarı ka- nunlaşıp yürürlüğe gırdıgı takdirde Is ve İşçi Bulma Kurumu için yeni bir çalışma devresi başlıyacaktı AKİS, 23 HAZİRAN 1956