11 Ağustos 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

11 Ağustos 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER samaha ile temin olunacağı fikrinde bulunanlara hak verdirecek (bir mü şahedeydi. Her sert tedbir bir şıd— detli reaksiyona yol acıyor, onu iza- le için getirilecek yeni tedbir yeni reaksiyon doğuluyor ve böylece bir fasid çember teşekkül ediyordu. Çem berin kırılmasının ği muhak- kaktı. D.P. (milletvekilleri 1ç1nde böy- le düşünenler de çoktu. Hususi soh- betlerde bunu ifade ediyorlardı. Fa- kat aynı fikri hiç olmazsa grupları- nın kürsüsünden , tekrarlayacaklar mıydı? İşte, Ağustos çalışmalarının en alâka uyandıran tarafı bu olacak- ti. Zira bir diğer kısım D.P.'lilerin de hulü değildi. Bunlar siyasi hayatın gevşemesini, basının — sessizliğe gö- mülmesinin teminini mutlak surette arzuluyorlardı. Madem ki alınan ted- birler az gelmişti, madem ki ne ga- zeteciler ve ne de politikacılar sus- muşlardı, o halde vidaları biraz daha sıkmak lâzımdı. İki görüş arasında büyük fark olduğu ortadaydı. Kimin kazanacağı ise büyük ölçüde Başba- Menderes'in tutumuyla alâkalı olacaktı. Ucuzluk meselesi illetvekillerini meşgul eden bir başka mesele de ucuzluk mesele - . Fiyatların indiği muhakkaktı, fakat şikâyetler de o nisbette artmış- tı ve hemen her milletvekilinin dosya sında bu mevzuda bir çok seçmen müracaatı vardı. Bilhassa İstanbul milletvekilleri — dolu vaziyetteydiler. Ucuzluğun hakiki mahiyetinin ne ol- duğu hususu ve gidişin nasıl devam ettirileceği mühim bir dâvaydı. Meş- hur bir Amerıkan ajansı —bu sefer X. P. değil S.- i Sabah'ta çıkan hususi — haberınde Randall ın aleyhimizde rapor tanzim ettiğini ve Türkiye'ye — borç verilmesine karşı vaziyet aldığını bildirmişti. Doğru- dan doğruya ikan yardımının da fazla olmadığı biliniyordu. Gerçi şimdilik bazı tahsisler yapılıyor, ba- zı kombinezonlar bulunuyordu. Fa- kat bu herşeyden çok Maliye Bakanı Nedim Ökmen'in şahsi ustalığı neti- cesiydi. Milletvekilleri bunun üzerin- de ehemmiyetle duruyorlardı. Bu ba- kımdan grupta hükümetten izahat istenmesini beklemek lâzımdı Dış meseleler ihayet mühim dış meseleler var- dı. Gerçi Süveyş hâdiselerinin çık- ması Kıbrıs işini küllemişti. Nasır'ın hareket tarzının İngiltere ve Ameri- ka'nın gözlerini açmış olmasını bek- lemek Jlazımdı. Fakat ne de olsa Meclisin bu devresinde diş meseleler üzerinde İktidarın ve — Muhalefetin görüşlerinin açıklanması beklenilebi- mumi tahmin, ilk çalışma günle- rinde tehlikesiz mevzular üzerinde durulacağıydı. Böylece D.P. grubu- nun nabzının yoklanmasına imkan nasıl olacaktı. Pek çok şey bu nab- zın atış şekliyle alâkalı olacaktı. Ha- 10 Kapaktaki Politikacı Sırrı Atalay B ırkaç zamandanberı orta boy- , biraz, ca bir genç adam rk sık Adlıye kon— dorlarında — görülmektedir. genç adamın savcılıktan çıktığı— nı görenler, mendiliyle — terlerini sile sile Adliye merdivenlerine tır- mandığına şahit olanlar hayret etmekten kendilerini adamıyorlar- dı. Zira Adliye korıdorlaı'mın bu yeni gediklisi Kars mılletvekılı Sır- rı Atalaydan başkası değildi - ve mılletvekıllerının tesrıı masuniye- ti olduğunu bilmeyen yoktu. Fakat Sırrı Atalay masuniyetsiz bir mil- letvekiliydi. Masuniyeti Meclis ta- rafından kaldırılmıştı, — hakkında dört ayrı mevzuda tahkikat a: çıl— . İşte Sırrı Atalayın sık s Adliye koridorlarında gorunmesı- nin sebebi buydu. Savcılıga celbe - diliyor ve ıfadesı alınıyordu. Politika haya tında ateşlı bir hatip olarak şöhret yapan Sırrı Atalayın, iktidarı ne kadar tas- vib etmiyorsa, o kadar da muha- lefetin tutumunu beğenmediği bi- liniyordu. Sırrı Atalay çok genç yaşında atıldığı polıtıka hayatın- a kısa zamanda temayüz etmış- tı Mensubu bulunduğu C.H.P Meclis Grubu Başkan Vekıllığıne kadar yükselmiş, Genel İdar rulu üyeliğine seçilmişti. Fakat Sırrı Atalay ateşli mizacının te- siriyle mesai arkadaşlarıyla bag- daşamıyordu. Kendi, ifadesine gö- re, lıder organlarda hızmet etmek için tcerübe ve siyasi emeğe ih- tiyaç vardı ve politikada tavize, zıkzaglı harekete asla — taraftar bulunmuyordu. Bu görüşün Atalay tarafından aretle mü- dafaa edileceği anlaşılıyordu Ni- tekim C.H.P. nin son Kurultayın- da en sert, en heyecanlı tenkitler. va hükümet için fazla müsait görül- mediği takdirde bir kaç kanunla ik- tifa edilmesi ve tatilin ıkıncı kısmı- na süratle girilmesi muhtemeldi. Me- rak mevzuu olan ba şka bir husus da, sabık Dış işleri bakanı Fuad Köp- rülünün çalışmalara katılmak üze- re Ankara'ya gelip gelmeyeceğiydi. Hür. P. Pazu şişirenler illetvekilleri Ankara'ya toplan- maya başladığı sıralarda Hür. P.nin hararetli bir faaliyet içinde ol- duğu gözden kaçmıyordu. Nitekim hafta arasında Fethi Çelikbaş' 1n bir çıkışı bütün nazarları Hür. P.ne çek- ür. P. mevcut bayat şartları mu- vacehesinde - milletvekillerinin aylık- larını çok buluyor ve "2800'ler indi- Sırrı Atalaydan geldi. len parti kademelerinde va- zife almıyan ve sadece milletve- kili vasfını muhafaza eden Sırrı Atalay 37 sene evvel sıcak bir A- ğustos gününde Karsın Göle kaza- sında dünyaya gelmişti. Göle! en eski, en köklü aılelerınden bın olan Hacı Alaybeyoğullarına men- suptu. İlk tahsilini doğduğu mem- lekette yapan Sırrı Atalay, mü- eakiben Karsa giderek lise tah- sılını tamamladı. Ankaraya gele- rek yüksek tahsile başladı ve 1942 d ara Hukuk Fakültesinden mezun oldu. Askerlik — hizmetin- den sonra hâkimlik mesleğine in- tisap etti. Hâkimlik stajını ta- mamladıktan sonra Kığı hâkim muavinliğine tayin olundu. 1950 seçımlerı arefesinde Lice savcısı bulunan Sırrı Atalay hemşerileri- nin teşvıkı ile yoklamanın son santiarında telgrat]a adaylığını bildirdi ve 1950 seçimlerinde C. .P. listesinden Kars mılletvekılı seçildi. Böylelikle genç yaşta Mec- lise girmeye muvaffak olan Sırrı Atalay, çalışmaları ve dürüst mi- zacıyla çabucak âka ve sevgi topladı. 1954 seçimlerinde tekrar seçilerek Meclisin muhalefet saf- larındaki vazifelerine devam et- ti. Evli ve bir çocuk babası olan Kars milletvekili bir kaç ay ev- vel avukatl_ık ruhsatı almış bulun- . İlk dâvası, teşril masu- nıyetının kaldırılmasıyla yürütü- ikat mevzuu olacak- tır Bu suretle Sırrı Atalay yeni mesleğine kendi müdafaası ile baş- hyacaktır. Bu başlangıcın Sırrı Atalay için uğurlu ve başardı ol- ması, kendisini tanıyan ve seven- lerin en candan tememnnisidir. rilmelidir" diyordu. Bu mevzuda ha- zırlanan kanun teklıfi Meslice su- nulmuştu. Hür. P. Fethi Çe- likbaş tarafından ortaya atılan alâ- ka çekici bir başka teklifi daha var- dı: İktidarla boy ölçüşmek ve kuv- vet denemesine girişmek.. Fethi Çelikbaş iktidara, İstanbul ve Burdur mılletvekıllerının toptan İstifa etmelerini ve bu iki vilâyet de dahil olmak üzere ara seçımlerıne gidilmesini teklif ediyordu. Bu se- çimlerin neticesi, vatandaşın son si- yasi durum hakkında ne düşündüğü- nü ortaya çıkaracaktı. Hür. P. içinde bulunduğumun haf- tanın sonunda il başkanlarının da ıştırakıyle yapılacak bir toplantının hazırlıklarım tamamlamıştı. Bu t lan ılarda girişilecek hareketlerden önce partılenn nabzı yoklanacakti. AKİS, I1 AĞUSTOS 1956