11 Ağustos 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

11 Ağustos 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

MUSİKİ henüz plâğa alınmamış eserlerini, adına uygun icralar halinde almak; mevcut plâklar gerek kayıt teknıgı ve gerek icra akımından daha iyisini arzu ettiriyorsa, ilgili- leri buna. teşvik etmek; musikisever halkın, Berlioz'un eserlerini konser- lerde dınlemege arzulu okluğunu is- bat etmek. Demek, 1953 yılından beri, musi- kisever halkın gerçekten Berlioz dinlemeye arzulu olduğunu görmüş, dolayısiyle bu son maddeyi şu şekil- de degıştırmege lüzum — hissetmiş- tir: "Berlioz musikisinin — -bilhasas nadiren dinlenen eserlerinin- konser- lerde daha sık çalınmasını sağla- mak." Derneğin başkanı, Boston Orkes- rası'nın şefi Charles Münc'dür. Ber- lioz'un ıkı şaheserı "Faust un Lanet- lenmesi" ve e Juliet" i ör- nek sayılabilecek 1cralarla çaldıran ve bu icraları, bazı münekkitlerce "Yirminci Asrın en mükemmel plâk- ları" diye — vasıflandırılacak şekilde sese alınmış üstün kalite plâklar va- sıtasiyle dünyaya yayılan Münc'ün, böyle bir derneğin başkanı olması pek tabiidir. Fahri başkanlık, emek— tar İngiliz şefi Sir Thomas Beecham'- ır. Derneğin, Amerika'nın ileri gelen musıkı şahsıyetlerı üyedirler. Dernek mensuplarından hiçbiri tek kuruş bile ücret almamaktadır. Ko- ruyucu teşekküllerden mali yardım sağlanması düşünülmemiştir. — Gelir sadece üye aidatından temin edil- mektedir. Bunun için mümkün oldu- ğu kadar fazla şahsın üyeliğini sağ- lamak maksadıyle aidat mümkün o- lan asgari hadde indirilmiştir. Berlioz Derneği'nin ilk başarıların- dan biri. üstadın edebi eserlerinden "Orkestra — Akşamları" nı, Berlioz Berlioz Ustad - tanıtılıyor ve romantik çağ mütehassıslarından Jacgues , Barzun'e tecrüme ettirmek olmuştur. Diğer taraftan bestekârın diğer bir edebi eseri "Müsikinin Kabalıkları" da yakında yayınlana- caktır. Bundan başka bir yıl kadar önce dernek, Paris'te bir nota naşi- rinin mahzenınde Berlioz'un şimdiye kadar Amerika' da hiç icra edilme- dar eserini, eski gazete kâğıtlarına sarılmış olarak bulmuş ve bunları derhal Amerika'ya tirtmiştir. Derneğin başlıca gayelerı arasında, orkestra şeflerini, bu hak sız yere ihmal edilmiş eserlerı çal— dırmaya teşvik etmekti Bu ara dernek, Fransa'da bes- tekârın doğum yeri olan Cote St. Andre'deki Berlioz Müzesine de yar- dım elini uzatmıştır. Üyelerden biri iki yıl önce bir ziyaret esnasında, bu müzenin sadece 78 devir plaklar ça- lan iptidai bir fonografa ve Berli- oz'un ancak tek bir eserinin eski plâklarına malik olduğunu görmüş- tür. Müze müdiresi, — ziyaretçilerin müzeyi gezerken devamlı olarak Ber- lioz musikisi dinlemelerini arzu et- tiğini, fakat parasızlık yüzünden ne iyi bir fonograf, ne de plâk temin edebildiğini yana yakıla anlatmış, Marconi firmasının vaktiyle kendisi- ne uzun çalan plâklar için bir fonog- raf vermeyi teklif ettiğini, fakat bu teklifin plâk yokluğu yüzünden ka- ul edilemediğini söylemiştir. Bunun üzerine dernek derhal Amerika'daki plâk firmalarıyla temasa geçmiş ve bugün uzun - çalan plâklar katalo- -unda bulunan bütün Berlioz kayıt- larından birer nüshanın -cem'an 52 plak- müzeye gönderilmesini sağla- mıştır. Berlioz'un şimdiye kadar kayde- dilmemiş olan eserlerini, ticari ol- mayan plâklar halinde sese alıp ü- yelere dağıtmak, derneğin bugünler- de gerçekleşecek teşebbüsleri arasın- dadır. İlk plâk bestekârın dokuz şarkısı Vardır Bilhassa WNYC ve "Amerikanın Sesi" gibi - radyoların yardımları sayesinde dernek, radyo yoluyla da sesini duyurabılmekte ve Berlioz'un musikisini yaymakta- ır. 30 AKİS, I1 AĞUSTOS 1956