11 Ağustos 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

11 Ağustos 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

DÜNYADA OLUP BITENLER Devletleştırme kararından sonra Suveyş Kanalından geçen bır Ingılız tankerı Yarın da geçebilecek mi? tirmenin gayesinin milletlerarası bir mahiyet değil, tamamen milli mahiyet taşıdığı da — anlaşılmakta- dır. Bu bakımdan, Mısır hükümeti tarafından tutulan hareket tarzı, han gi zaviyeden bakılırsa bakılsın, 1888 andlaşmasıyla garanti edilen — geçit emniyet ve serbestisini tehdit — eder cinstendir. Mısır hükümeti, tek ta- raflı olarak, 1888 andlaşmasına im- za koyan veya bu andlaşmaya imza koymayıp da andlaşmanın temin et- tiği geçit emniyet ve serbestisinden faydalanan devletlerin rızası olma- dan böyle bir harekete tevessül et- memeliydi. —Tebliğe göre, üç Batılı devlet, bu konuda barışcı bir hal tar- zı bulma için, Mısır'ın kanal üze- rindeki milli menfaatleriyle telif e- dilebilecek bir beynelmilel — sistemin kurulmasını istemektedirler. Bu bey- nelmilel sistem kanaldan geçit em- niyet ve serbestisini temin — edeceği gribi seyrüseferi de tanzim etmek yet- kisine sahip olacaktır. Uç Batılı devlet, bu sistemi kur- mak üzere, beynelmilel bir konferan- sın toplanmasını istemektedirler. Bu beynelmilel konferansa 1888 İstan- bul andlaşmasına imza koyan dev- letlerle bu andlaşmanın sağladığı ge- çit emniyet ve serbestisinden — geniş ölçüde faydalanan devletler cağırıl- maktadır. Bilindiği gibi, — İstanbul andlaşmasını Mısır, Fransa, İtalya, Hollanda, İspanya, Türkiye, İngilte- re ve Rusya imzalamışlardı. Tebliğ göre kanaldan en fazla faydalanan diğer devletler de şunlardır: s- tralya; Seylan. Danimarka, Habeşis- tan, Batı Almanya, Yunanıstan Hin- dıstan Endonezya, İran, Japon ya, Yeni Zelanda, Norveç; Pakıstan Por- tekiz. İsveç ve Birleşik Amerika. Şimdi bütün iş bu konferansın top- lanmasına kalmış, bütün gözler 16 Ağustosta — Londra'da — toplanacağı söylenen bu konferansa dikilmiştir. Ancak şu satırların yazıldığı sıralar- AKİS, I1 AĞUSTOS 1956 da, İngiltere hükümeti tarafından bu konferansa davet edilen devletler he- nüz cevaplarım bildirmiş değillerdi. A. B. D. Bir grev sona erdi eçen ay içinde, Birleşik Ameri- son yılların en önemli grev hareketı ile karşı karşıya bulunuyor- u. Tam bir ay süren bu grev, geçen hafta nihayet sona ermiş ve Birle- şik Amerika ağır endüstrisi, hiç ol- mazsa üç yıllık bir müddet için, ra- hat bir nefes almak imkânına ka- vuşmuştu Birleşik Amerika'ya bir ay müd- detle korkulu rüyalar gördüren bu grev hareketi, çelik endüstrisi işçi- George Humphry Ağız değiştirdi lerinden gelıyordu 650.000 - çelik en- düstrisi işçisi Temmuz ayının başın da, çelik endüstrisi işverenleriyle an laşmazhğa düşerek, fabrikaları ter ketmişlerdi. Grev, ilk defa olarak geçen yılın sonlarına doğru birleşen iki büyük işçi teşkilâtı, A.F.L. (A- merican Pederation of Labor-Ame- rikan Çalışma Federasyonu) ile C- O. (Cönfederation of Industrial O. ganisation - Endüstriel Teşekküller Birliği) tarafından müştereken idaa ediliyor ve Amerikan çelik istihsa linin yüzde 90 1ını tehdit ediyordu. Doğrusunu söylemek gerekirse A- merikan çelik işçilerinin ücretleri hiç te düşük sayılmazdı. Çelik işçileri Amerika'nın en iyi para alan işçile- riydi. Bir Amerikan çelik işçisi, or- talama olarak, saat başına 2,47 lar alıyordu. Bu bakımdan, çelik iş- çilerinin ücretlerinin duşuk olduğu- nu ileri sürerek greve kalkışmaları beklenemezdi. Gerçekten, işçileri gre ve sevkeden amil, kendilerinin o itiraf ettikleri gıbı ücret düşüklü ü Amerikan çelik endüstrisi — işve renleri, Amerikan endüstrisinin i- düşünerek, çelik istihsallerini yılda 15 milyon ton kadar arttırmak için bir gelişme plânı hazırlamışlardı. Bilindiği gihi Amerika'nın yıllık çe- lik istihsali 123 milyon tondur ve bu dünya çelik istihsalinin yüzde 40 n Amerikan çelik endüstrisi işverenle rinin, herşeyden önce, yeni ve önem li yatırımlara 1ht1yaçları vardır. Yeni ve önemli yatırımların buluna bilmesi için ise, bu yatırımları ya- pacaklara, paralarını istikrarlı bu istihsal koluna yatırdıklarına inan- dırmak gerekmektedir. Amerika çelik endüstrisi alanı, aslında gayet Önemli ve verimli bir istihsal - ko-