11 Ağustos 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

11 Ağustos 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER. Çelik işçilerinin temsilcisi MecDonald omuzlar üzerinde Üç yıl sulh ve sükün olanakla beraber, sık sık grev konu- su olduğu için, sermayedarlar tara- fından cazip bir saha olarak görül- memektedir. İşte bu yüzden, işveren- ler yeni gelişme plânlarını tatbik evkiine koymadan önce, işçilerin- den beş yıllık bir müddet 1çınde gre- ve başvurmayacaklarına dair temi- nat istemişlerdi, İşverenler, işçilerden alacakları bu teminata karşılık, şim- diden tesbit edilecek devreler sonun- da ücretleri arttıracaklarına ve işçi- lerine bazı avantajlar tanıyacakla- rına dair söz vermeyi kabul ediyor- lardı. İşçiler, prensip itibariyle, işveren- lerin bu teklifine muarız değillerdi. Ancak kendilerinden istenen beş yıl- lık teminatı fazla buluyorlar ve bu müddetin iki yıl olarak tesbit edil- mesini istiyorlardı.. Ücretlerine saat başına 60 sent kadar bir zam yapıl- dığı veya kendilerine buna eşit avan- taJlar tanındığı Ve bu zam — veya i avantajların 1957 de artırılması ka- mili edildiği takdirde, iki yıllık bir süre içinde grev hareketine başvur- mayacaklardı. Prensip itibariyle iş- verenlerin tekliflerine aykırı olma- dıklarını söylemelerine rağmen, gö- rüldüğü gibi, işçilerin mukabil tek- lifleri, gerçekte, işverenlerin teklif- lerinden çok farklıydı. İşte bir ay sü- ren ve çelik endüstrisi işçi- sini işbaşından uzaklaştırarak — 125 milyon dolarlık bir kayıba sebeb o- 16 lan grevin baş_lamasına yol açan an- laşmazlık, işçilerle işverenlerin tek- lifleri arasındaki bu başkalıklardan doğmuştur. Cğayretler şçilerle işverenler arasında ve ge- ecekteki menfaatler üzerinde pat- lak veren anlaşmazlıgı giderebilmek için tam bir ay, uzun ve — yorucu gayretler sârfetmek gerekmiştir. Baş langıçta, Birleşik Amerika Hüküme- tı duruma seyirci kalm yolunu seçmiş ve işçilerle ışverenlerın ken- diliklerinden bir anlaşmaya varma- larını beklemişti. Hukumet böyle bir tutuma sevkeden sebeplerin ba- şında, hiç şüphesiz, politik sebepler geliyordu. Bilindiği gıbı Birleşik A- merika Başkanlık seçimleri kam panyasının hemen eşiğindedir ve 1k1 parti de, halk efkârının her dilimi- ni kendi saflarına, çekmek için, bü- yük tavizler vermeye hazırdır. Ei- senhower hükümeti, — işverenleri iş- çilerle anlaşmaya zorladıgı takdirde Cumhurıyetçı Partinin en büyük des- teği' olan büyük endüstricileri kay- betmekten, işçileri 1şverenlerle an- laşmaya zorladığı ta e de esa- sen Demokratlara meyıllı olan 9 mil- yon oyu büsbütün karşı tarafın ku- cağına atmaktan korkuyordu. Ancak çelik işçileri grevinin daima uzun sürerek -1946 grevi 28 gün, 1949 gre- vi 37 gün, 1952 grevi de 55 gün sür- müştü- Amerikan ekonomisinde gi- derilmesi güç boşluklar yarattığını unutmayan Amerikan Hükümeti, bu seferki grev de uzamaya baglayın— ca, duruma daha fazla seyirci kala- mayacagını anlamışt Grevin üçüncü haftasında Eisen- hower Hükümeti, işçiler ve işveren- ler arasında hâlâ bir anlaşmaya ya- rılamadığını görünce, bu konuda bır toplantı yapmak zorunu duymuştur. Başlangıçta Hükümetin greve kargı tamamen kayıtsız olduğunu soyleyen Hazine Sekreteri George M. Hum hrey, toplantıdan sonra, Başkanın A- merikan ekonomisinde tehlikeli a- kisler yaratabilecek bu — durumdan son derece müteessir olduğunu be- lirtmekten çekinmemişti. Gene aynı şahıs, bu beyanatından birkaç gün sonra, Başkanın grev devam ettiği takdirde işçileri işbaşına — getirmek için elinde bulunan yetkileri -bu yet- kiler kendisine "Taft - Hartley" ka- nunları gereğince verılmıştır— kullan- mak kararında olduğunu açıklamış- tir. Hükümetin bu tutumunun gerek işçiler, gerek — işverenler — üzerinde kamçılayıcı bir etki yaptığına şüphe İşverenlerin temsilcisi John A. Stephens -bu zat United States Steel Corporation'ın başkan yardım- cısıdır— 1le işçilerin temsilcisi David Jz nald —arasında — görüşme- ler yılan hıkayesı gibi uzayıp gider- ken. Hükümetin tutum değiştirme- siyle birden nihai safhasına gırmı ve geçen ayın sonlarında, işverenler üç yıllık bir barış maya yanaşmışlardır. — yap- Çelikçilerin barışı Bu grevin son İl yıl içinde çıkan işçi ve işveren — anlaşmazlıkları yuzunden 5. mılyon ton gibi çok a ğır bir kayıba ugrayan çelik endüst- risinin gördüğü en son grev olması temennisiyle ımzalanan anlaşm her iki tarafın da karşılıklı tavızler— de bulunmasıyla varılabilmiştir. Bir yıldır. Bundan başka işçi ücretleri- ne saat — başına 10,5 sentlik bir zam yapılması ve gelecek her iki yıl- da bunun 9,1 sent arttırılması karar- laştırılmıştır. İşçilere tanınacak a- vantajların para olarak — ifadesi ise saat başına 20 senti — bulmaktadır. Halbuki işçiler, başlangıçta, ücret- lerine yapılacak zam ile kendilerine tanınacak avantajların 60 senti bul- masını, işverenler ise 23 senti geç- memesini istiyorlardı. Karşılıklı tavizlerle — giderilebilen bu grevin sonunda işçiler ve işveren- ler tatmin edilmiş . olmakla beraber, grev sırasında tarafların yanısıra A- merikan ekonomisi de geniş kayıp- lara uğramıştır. Bu bakımdan, çelik- çilerin son barışının devamlı olması sadece kendileri tarafından değil, bu— tün Amerikan endüstri işveren — ve işçileri tarafından da temenni edil- mektedir AKİS, 11 AĞUSTOS 1956