3 Kasım 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

3 Kasım 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Karaca Tiyatrosu meşhur "Cibali Karakolu'nda Bir sürü gürültü... Karaca Tiyatrosu Hazırlık e stanbulun en sık, en zarif tiyatro binası hangisidir?" diye bir anket yapılacak olsa muhakkak Muammer Karaca'nın "tiyatrosu birinciliği — a- lır. Zarif bir dekor içinde rahat kol- tuklar, geniş bir sahne, Mozayikli camlarla tezyin edilmiş şık bir fu- ayyeye çıkan, duvarlarında karagöz motifleri bulunan bir merdiven, Bü- tün bunlardan başka Karaca Tıyat rosunun iyi bir kadrosu da vardır, içlerinde Muammer Haram başta olmak üzere Adile Naşit Keskiner, Gülriz Sururi, Salih ozan, Şeref Şeripınar, Mürüvet Sim, Turgut Bo- ralı gibi degerler bulunur. Bütün bu avantajlarına rağmen Karac Ti- yatrosu'nun en buyuk kusuru Treper- tuarını tanzim edememesidir. Beyoğ- lundaki güzel binasını açtığındanberi Muammer Karaca'da hep eski, oynan- mış piyesleri seyrediyoruz. — Bunlar- dan bazıları, prömiyerlerinin yapıl- dığı tıyatrolarda afişten iner inmez Karaca Tiyatrosunun afişinde yer Tabii, isimleri değişmiş o- Haldun Dormeh Tiyatrosun- da "Papaz Kaçtı" adıyla oynanan komedi "Papazlar Trafiği" olmuş, Ses Tıyatrosunda "Guguk", Devlet sahne- "Avanak" olarak seyrettıgı— mız vodvil "Sab k Bakan" adiyle tekrar karşımıza çıkmıştır. Geçen sezonun bir hazırlık devresi olduğunu, bu mevsim, Karaca'nın AKİS, 3 KASIM 1956 sonra bir tek yumurta yenı pıyeslerle repertuarını süsleye- ceğini ümit ediyorduk. akat ilk e- ser olarak, gecen sene Istanbul Oo- peretinin oynad Vali or ki" komedisinin ele alındığını ogrendık Eser aslında "La Presidente-Reisin Karısı" adında bir Fransız komedi- sidir ve İtalyanlar tarafından filme çekilmiştir. Gerek tiyatroda gerek sinemada seyrettiğimiz bu komedinin mevzuu henüz hafızalarımızdan silin- meden Karaca Tıyatrosunda bazı yerlerı degışerek "Milli İhtikâr A- Şirk adı ile — karşımıza dogrusu bizleri sevindirme- mişti araca, —repertuarına aldıgı eserleri değiştiriyor, — süslüyor ve ortaya hoşa giden bir temsil karıyor. Çıkarıyor ama neden bildiğimiz piyesleri, — evvelce tiğimiz mevzuları ele alıyor?.. Halbuki Muammer Karaca olgun ve kültürlü bir san'atkârdır. Tiyat rosunda her şeyin en mukemmelının bulunması için hiç bir fedakarlıktan kaçınmaz. Yunanistanın en değerli re]ısorlerınden Takis Musenidis'i an- gaje etmiştir. Her sene Avrupaya gi- güzel piyesler seyreder Bu piyesleri repertuarına almayı h;ç düşünmez mi? Pariste sükse yapan, Karaca Tiyatrosunun janrına uyan Andree - Ronssin'in Jagues Deval'in, Marcel Achard'ın, ber Husson'un piyesleri ne kadar güzel adapte edile- bilirler. Meselâ geçen yıl Husson'un "Melekler Mutbağı" nı mütercimin- den ıstetmış, kemen adapte etmiş ve oynanacağını söylemişti. Şimdi çıkması öğreniyoruz ki komedinin, başka bir tercümesi, Şehir Tiyatrosunun üçün- cü piyesi olarak seçilmiş. Bir sene önce piyesi çeviren ve Karaca Tiyat- roya veren müellifin bunca eme- ğine yazık değil mi? Keza, Karaca Tiyatro böyle güzel ve yeni bir pi- yesi elden kaçırdığına Üüzülmez mı? Birkaç sene önce, Asude Zeybekoğ- lu da bir komedi tercüme. etmiş ve Karaca Tiyatrosu'na vermişti. He- nüz ses seda çıkmadı. Bu yeni ve değişik piyesler dururken Muammer Karaca'nın hep oynanmış eserler üzerinde israr etmesi niye?... Tiyat- rosevenler Muammer Karaca'yı yani pıyeslerde değişik kompozisyonlarda görmeyi ve alkışlamayı istiyorlar. Şehir Tiyatrosu Yeni eserler Istanbul Şehir Tiyatrosu Dram ve Komedi sahnelerinde ikinci piyes- lerin temsiline hazırlanılıyor. Dram'ın "Peer Gynt"den onrakı temsili. Old Maid" bizdeki adile "Gizli Anne" pi- yesidir. FEseri Talat Artemel neye koyacak ve Samiye Hün ret Güven Abdurrahman Kemal — Ergüvenç baş rolleri oyna- yacaklar. Bundan sonraki eser, muh- temelen Christian . Noak'dan Türkis Noyan'ın çevirdiği "Hayaller Lima- nı" olup boş rejisörü Max Meinicke tarafından sahneye konulacaktır. Komedi kısmında George Vaşington bu — evde kalmıştı yârini Noel Coward'ın "Ben Çagırmadım kome- disine terkedecek. Vasfi Rıza ve Re- şika Vâfi tarafından — adapte edilen bu oyunun rejisörlüğünü ve baş ro- lünü Vasfi Rıza yüklenmiştir. rolleri de Bedia Muvahhit, Tanyeri, Gönül — Ülkü oynıyacak. Vasfi Rıza Zobu Müellif, rejisör ve aktör 21