14 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

14 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Vatan caddesindeki imar ve istimlâk faaliyetinden bir görünüş lep kabul edilmeyen bir D.P. li millet- vekilinin de adından bahsedilmekte- dir Boylelıkle Istımlak Takdir ve Kıymet Kom u azaları İstanbu- lun imarıyla parelel olarak kendile- 11 (11 de imar etmek imkânını buluyor- ar 1 numaralı komisyon azalarından Eyüp eski D.P. İlçe Başkam Mahmut Yener bunların başında geliyordu. Aslen Vanlı olan Mahmut Yener Or- taokul tahsilini tamamlıyamamış, hayata Feshane fabrikasında işçilikle atılmıştı. Uzun yıllar Feshane fabri- kasında çalışan Mahmut Yener, 1945 ki dükkânların başlamıştı. Burada uzun yıllar köf- tecilik yapan Mahmut Yener, köfte ile beraber rakı ve şarap da satıyor- du. Kısa zamanda muhitin sempati- sini kazanan Mahmut Yener bu ara- ye girmişti. Önce Merkez Ocak Başkanlıgı nı olmuştu. D.P. nin 1950 de İktidara gelmesi üzerine Hammallar Kâhya- sı olmuş, 1954 Beledıye seçımlerınde de Belediye Meclisi âzalığına seçil- mişti. 1950 den sonra durumu her ge- -en gün değişen Mahmut Yener'in 1954'den sonra büsbütün istikrar bul- muştu. Belediye Meclisi âzalığına se- çilir seçilmez önce Kira Takdir Ko- misyonlarında vazife almış ve İstim- lâk Kanunu çıktıktan sonra da 1 nu- maralı Takdir ve Kıymet Komisyo- nu âzası olmuştur. Bu arada içinde uzun zaman köftecilik yaptığı Eyüp- deki dükkân istimlâk edilerek' yıkıl- mış ve artık oralar düz saha olmuş- -ur. Fakat bugün Mahmut Yenerin Eyüpte Bülbül Deresi sırtlarında beş tane evi vardır. Bütün bu evler son bir kaç sene içinde yapılmıştır. 14 Al gülüm, ver gülüm... Evlerin resimlerini tesbit etmek iste- yen AKİS İstanbul foto muhabiri Mahmut Yener'in kardeşi Selâhattin Yener'in elinden, değil makinasını, canım zor kurtarmıştır. D P. deki ikilik I mar Suiistimali hâdisesinin orta- ya çıkarılması D.P. teşkilâtı için- de bir ikiliğin doğmasına — sebebiyet vermiştir. Gruplardan birincisi bu hâ- disenin tam seçim arifesinde ortaya atılmış olmasının üzerinde durmak- ta ve bunun şu sıralarda vatan sathın. da yaratacağı menfi tesirleri düşüne- rek hâdiseyimeydana çıkaranlara kız- maktadırlar. Diğer grup ise, bu sui- istimal hâdisesinin meydana çıkmış olmasını son derece memnuniyetle karşılamaktadırlar. — Bunlar göre D ve D.P. İktidarının suiisti- mallere hiçbir surette müsamaha gösterilemiyeceğini, bu yola tevessül edenlerin cezalandırılmış olmasının müsbet tesirlerinden bahsetmektedir. Bu haftanın başında birkaç defa toplanan İstanbul D.P. Vilâyet İdare Heyeti suiistimal hâdisesinde bü- yuk rol oynıyanlardan Mahmut Ye- ner'i, Ali Kemal Şahini ve Kudret Şeni D.P. den muvakkaten ihraç e- diyorlar ve parti içindeki bütün vazi- felerinden uzaklaştırıyorlardı. Diğer taraftan bu hâdisenin gaze- telerde büyük bir yer işgal etmesini İstanbul Savcısı Hicabı Dinç, birin- ci grup D.P. liler gibi düşünerek hoş karşılamıyordu. Gazetelerin zabıta muhabirlerine hâdisenin ve para mik- tarının filerinde durulmamasını ihtar etmişti. Hattâ bazı gazeteciler de sav- cılığa çağırılarak ifadelerine müra- caat ediliyordu Alâkalılarca küçültülmesi isteni- len hâdise, hakikaten istenilen saf- haya intikal ettirilmişti. Mesele as- lında suiistimal değil, dolandırıcılık- tı. Suiistimalde adı geçen miktar da milyonlar değil, sadece 216 bin lira idi. Vali Vekili Kemal Hadımlı bu hâdiseyle alâkalı son beyanatında öyle diyordu. AKİS, 14 EYLÜL 1957