14 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

14 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Aıııerikan yardımından ziraat makinaları Herkes payının büyük olmasını istiyor yüzde yuze yakın bir yükselme hu- sule gelmişt Geçen sene kış aylarında zaman zaman Anadolunun muhtelif bölgele- rinde buğday kıtlıkları hissedilmiş, serbest buğday fiatları Ofisin tesbit ettiği baremin oldukça üstüne yüksel- mişti. Geçen seneden tecrübeli vatan- daşlar bir yandan kendi yiyeceklerini temin etmek diğer yandan kara kışa ıhtıyatlı olarak gırmek için köylere yaada bulunmak üzere yayılmış- lardı Turk köylüsü ise dünyanın en realist adamlarından biriydi. Elinde buğdayı olduğu halde bolca satışa ar- zetmiyordu. Netice şu olmuştu, buğ- day fiatlarının en düşük olması lâzım gelen bu aylarda, buğday Ofisin ba- üstünde olarak ser- İşte yayınlanmış olan bu kararna- me, hem de seçimlerin arifesinde büyük bir kitleyi - buğday müstah- silleri kitlesini - duşu ceye sevk e- diyordu. O kitle ise harp içinde çek- miş olduğu sıkıntılardan muztarip o- larak reylerini tamamına yaklaşan bir ekserıyetle Demokrat Partiye vermişti Görülüyordu ki — umumiyetle de- mokrat dostların köylüye doğru uzat- tıklarım soyledıklerı yardım böyle bir, eldi. Çünkü ürkiyede buğday müstahsilinin oynadığı rol milli eko- nomi içinde İngiltere, Amerika Bir- leşik Devletleri, Almanya, Belçika gi- bi sanayileşmiş memleketlerde işçile- rin oynamakta oldukları rolden fark- sızdı. Nasıl o memleketlerde milli eko nomının kalkınması evvelâ milli gelı- rin 1, sonra milli gelirden işçi sınıfının daha büyük ölçüde hissesi- AKİS, 14 EYLÜL 1957 ni alması demek ise Türkiyede de Türk ekonomisinin kalkınması evvı lâ milli gelirimizin artması, sonra milh gelirden ferd olarak Türk köy- lüsünün daha büyük ölçüde pay al- ması demekti. Halbuki Türkiyede zi- raf sektörün milli gelir içindeki payı 1953'e nisbetle bir artış göstememiş, 1950 yi takip eden yıllarda ilkin cazip bir mahiyet arzeden buğday fiatları 1957'de yüzde. 33 nisbetinde de artı- rılsa köylüye cazip görünmemiştir. Ortada idrâk edilmesi Jlâzım gelen bir mesele vardır. Mesele iktisadidir. Alınacak tedbirlerin iktisadi olması gerekmektedir. Halbuki alınagelmek- te olan tedbirler hukukidir. Hukukla iktisat arası münasebetler de vardır ama, bugünün meselelerine aranacak çareler bu münasebetler zaviyesin- den değil, iktisadi sahada aranmalı- dır. Halen enflâsyonun köye sirayet etmiş olup olmadığı hususunda hâlâ tereddüt, edenler herhalde bu karar- name karşısında hiç olmazsa resmi bir ağızdan enflâsyonun köye ulaşmış olduğunu öğrenmiş olacaklardır. De- mokrat Parti takip etmiş olduğu kö- tü bir iktisat politikası ile bindiği dalı kesmiş, dayandığı köylü sınıfı- nı enflâsyonun tahribatından kurta- ramamıştır. Buğdaya yapılmış olan zamlar, yolları ye suları için Meclısten geçirilmek istenen tahsis- ler hep kaybedilmiş bir dostu yeniden kazanmak için başvurulan yollardır. Fakat Türk köylüsü kendisinin sev- kedılmek ıstenıldıgı yol hakkında bil- gi sa . Kanaatimizce ıktısadı bakımdan, 1957 seçimlerine emni le bakmanın mesnedi burada gızlıdır Bu seçimlerde Türk köylüsü kendisi- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA nin daimi olarak aldatılamıyacağını gösterecektir. A. B.D. Baltalanan yardım Son günlerin en heyecanlı mevzu- larından biri de Amerikan yardı- mıdır. Amerikan Kongresının Başkan EFisenhower'in talep ettıgı yardımı tastik edip etmiyeceği, ne kadarı tasvıp edeceği, yapılacak ındırmele- rin miktarı zihinleri bir hayli kurca- Nihayet artık bu hususlar aydınlanmış gibidir.. Çünkü kongre 3.400 milyonluk dış yardım programı- nı tasdik etmiştir. Şım a hu- suslarda karanlıklar d angi memleketler bu yardımdan ne derece- de pay alacaklardır. Amerikadan yardım görmekte olan memleketlerin, bilhassa Uzak Doğu memleketlerının, meraklarını tatmin edebilmeleri için en aşağı iki hafta kadar beklemele- ri icap etmektedir. Zira Başkan Ei- senhower Kongrenin kendi talep et- tiği meblâğdan bir milyar dolar eksi- ğiyle tasdik ettiği tahsisat tasarısı- nı daha geçen Sah günü imzalamış- tır. Şımdı Milletlerarası İşbirliği Teş- ilâtı Amerikan yardımının teknik meseleleri ıızerınde çalışmağa başlı- yacaktır Ancak bu çalışmalar so- nundadır ki 3, 4 milyarlık tahsisatın tevzii ortaya çıkacaktır. Milletlera- rası İşbirliği Teşkilâtının memurları bu çalışmaların iki hafta kadar de- vam edecegını soylemışlerdır Bilin- diği üzere dış y: m Amerika Birle- şik Devletimi ıle yardım gören mem- leketler arasında imzalanan iki ta- raflı mukavelelere göre tevzi edil- mektedir. Uzakdoğu'da bu sene on memleket Amerikan Yardımından is- tifade edecektir; bu memleketler a- rasında Japonya, Filipinler ve Kore de bulunmaktadır; yardım görecek diğer Uzak . Doğu —memleketleri Milliyetçi Çm Vietnam, Thaıland Kambodya os, End ezya ve Burma'dan ibarı mleketler şimdi taleplerını Mılletlerarası İşbir- liği Teşkilâtının —memurlarına ver- mekte ve kendilerine tahsıs edilecek meblâğlar üzerinde teferruatına ka- dar münakaşa etmektedirler. Fakat bütün bu çalışmalar mahiyeti itibariy le Washington'a yapılacak müşterek bir tavsiyeden daha ileri gitmemek- edir. Bununla beraber nihai kararlar devlet idaresinde işbölümünün, selâ- hıyet tevziinin organlar — arasında ıyıce dagıtıldıgı memleketlerde tav- siye ve ön çalışmalar üzerinde alındı- ğından bu müzakerelerin büyük bir ehemmiyeti vardır. Amerikan Yardımından istifade eden memleketler yalnız Uzak Do- ğu memleketleri değildir, dış. yardı- mın memleketler arasında dağıtıl- mak üzere olduğu şu antta evvelâ bölgeler sonra bölgeler içinde mem- leketler arasında pastadan daha bü- yük bir pay alm için amansız bir rekabet başlamış bulunmaktadır. 21