14 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

14 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TİYATRO Amatörler İstanbul Festivali emmuz ayı içinde Saarbrucken şehrinde — yapılacak Sekizinci Dünya Üniversite Tiyatro- ları festivaline katılmak üzere yola çıkan Ankara Üniversiteliler Tiyat- rosu grubu içinde İstanbul ÜUniver- sitesine mensup bir genç de bulunu- yordu. Canıbek Ok 1 taşıyan genç, festivalde lstanbul Gençlik Ti- yatrosunun temsilciliğini yapacak yapılan toplantılarda bu — tiyatroyu prezante edecekti. Fakat Canıbek Ok'un asıl gayesi Kasım ayı içinde yapılması karar altına alınan "İkin- ci İstanbul Dunya Üniversite Tiyat- roları festivali" için Saarbrucken fes- tivaline katılan bazı üniversite tiyat- rolarıyla temasta bulunmak, bu ti- yatroların İstanbul Festivaline katıl- masını temin etmekti.. Ve bu mevzu- da bir hayli de çalıştı' Venediğin Ca' foscari, Barcelonanın Teatro Espa- nol Unıversıtarıosu Frankfurt'un Goethe Üniversite Tıyatrosu Erlan- gen Üniversite Tiyatrosu, — Zagrep Studentsko Eksperimentalno Kaza- liste ve Brükselin Jeune Theâtre de V'Universite Libre'siyle prensip üze- rinde anlaşmalara vardı. Almanyanm Diğer taraftan Gençlik Tiyatro- sundan Erhan Dilligil de bir yandan Goldoni Festivalindeki oyunları takip etmek için, fite yandan da İstanbul Festivali mevzuunda temaslarda bu- unmak üzere Venediğe gitmişti. Bu yıl festival komitesi İstanbullu tiyatro seyircisinin karşısına zengin bir programla çıkmak istiyordu. Ve- nedik, Barcelona, Frankfurt, Erlan- gen, Zagrep, Bruksel tıyatrolarından aşka Paris, Oxford, Belgrat, Bonn, Porto, Parma tiyatrolarıyla da temas edip festivale katılmaları yoluna git- mişlerdi. Bunların dışında bu festi- valde —memleketimizi — İstanbuldan Gençlik vs Teknik Üniversite, Anka- radan da Üniversiteliler Tıyatrosu temsil edecekti. Yine bu Uç tiyatro- dan eknik Üniversite festivalin açı- ında Karagoz ve Ortaoyunu tem- sıllerı verecekti Diğer taraftan festival komitesi ünlü tiyatro — okullarından Amer kanın Yala Unıversıtesıyle de 1rt1bat1 temin etmişti. Hattâ İstanbul Festi- valine katılmak üzere Yale'den müs- bet cevap bile almışlardı. Şüphesiz ki —Yale — Üniversitesi — Festivalin rengini ve önemini bir kat daha ar- tıracaktı. Kasımın 13 ünde başlayıp 20 sin- de neticelenecek olan festival temsil- lerinin Saray Sinemasında verilmesi düşünülüyordu. Seçilen festival komitesi herşe- yin mükemmel olması için çalışmaları- nı her gün biraz daha hızlandırıyor- du. Saarbrucken Festivalinin seyircileri Alkışlıyacakları eseri biliyorlar Etsu I stanbullular festival — hazırlıkları- devam ede dursunlar. Amatör tiyatro festivallerinin kaynağı olan Etsu teşkilâtı da her yıl daha dü- zenlenen ve gelişen bır programla faaliyetlerine devam ediyo Bu teşkilât önce Erlangen şehrınde te- mellerini atmış ve sonra da bütün Av- rupaya dal budak sararak, — Avrupa Üniversite tiyatrolarım bunyesinde toplamıştı. Etsu, Erlangen şehrinde tertiplediği yedi festivalden — sonra, Erlangen şehrındekı tiyatro binaları- nın tamiri üzerine bu yılki sekizinci festivali Saarbrucken şehrınde maya karar vermişti. Sonradan da festivallerin her yıl ayrı şehirlerde hattâ ayrı memleketlerde yapılması- nı karar altına almışlardı. yap- Saarbruckendeki Sekizinci Festi- valin bittiği son gün Etsu'nun da ge- nel kurulu toplanıyordu. Bu genel ku- rula Erlangen, Zagrep, Venedik, F- rankfurt, Heidelberk, Oxford, Brük- sel, Tibüngen, Bristol tıyatroları tem- sılcılerının de katılmasıyla toplanmış ve bu toplantıda memleketimizden İstanbul Üniversitesini Canıbek Ok, Ankara Üniversitesini de Güner Sü- mer temsil etmişlerdi. Toplantıda önce yapılan festival- ler üzerinde konuşulmuş, dilekler söylenmişti.. Sonra aradaki İstanbul ve Parma Festivalleri dolayısiyle 958 de başka bir festival yapılması — lü- zumsuz görülmüş, dokuzuncu festi- valin 959 da Brüksel şehrinde yapıl- ması kararlaştırılmıştır . Son olarak da Etsu, yönetim ku- rulunun seçimine geçilmiş ve uzun Zamandır bu teşkilâtın başkanlığım başarıyla yürüten Erlangen tiyatrosu rejisörü Horst Statkusun başkanlığı yeniden tasvip edilm Böylelikle Etsu 1ler1dek1 lere güvenle hazırlanıyordu festival- Parma Festivali Saarbrucken festivaline katılan çe- şitli milletlerden müteşekkil genç- lerin meydana getirdiği büyük kala- balığın içinde beş kişilik bir İtalyan grubunun faaliyetleri de gözden kaç- mıyordu rup bir yıldan beri hazırlıkları yapılan Parma — Amatör Tıyatrolar festivalinin tertip komite- sine mensuptu. Saarbrucken festiva- lini takip edip, Parma festivaline ça- gıracakları grupları seçmeye gelmiş- B ütün oyunları seyreden Parma- klar, oynıyan ondört tiyatro arasın- da Barcelona, Frankfurt, Erlangen tiyatrolarıyla beraber festivalde ba- şarılı bir oyun veren ara Üniver- siteliler Tiyatrosunu Parma'ya davet etmişler, bu tiyatroların temsilcile- riyle prensip üzerinde anlaşarak fiş- lerini doldurmuşlardı. Şimdi Parmaklar da Nisan ayı çinde yapacakları festivalin hazırlık— larıyla haşırneşirdiler. AKİS, 14 EYLÜL 1957